کد خبر : 194211
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ - 16:59
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

مافیای واردات خودرو مشخص شدند/ میرسلیم: مافیای واردات خودرو مشخص شدند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شد: وقتی که من دارم صحبت از این می‌کنم که آقا واردات نباشد شود، به خاطر این است که من توجهم به این شبکه‌ای است که در کشور حاضر است همه‌گونه فسادی را بیافریند برای این‌که منافع خودش را تضمین کند.

مافیای واردات خودرو مشخص شدند/ میرسلیم: مافیای واردات خودرو مشخص شدند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید با واردات خودرو مخالف نیست ولی مخالف رانتی است که به ۱۰ خانواده مافیای واردات خودرو می‌رسد. به نظر او پشت پرده واردات خودرو وزارت صمت قرار دارد و به همین دلیل راجع به عملکرد وزیر از او سوال خواهد کرد.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح ساماندهی صنعت خودرو برای مجلس دهم است. این طرح در همین مجلس به شورای نگهبان می‌رود و در آنجا ایراداتی از این طرح گرفته می‌شود.

طرح مجددا در مجلس یازدهم به صحن مجلس برمی‌گردد. پس انجام اصلاحاتی در کمیسیون مجددا به شورای نگهبان فرستاده می‌شود. در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسند که این اصلاحات با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تعارض است. طرح دوباره به مجلس بر می‌گردد و مجلس بر مصوبه خود اصرار می‌ورزد.

ایراد بر دو ماده این طرح وارد بود: یکی ماده ۴ و یکی هم ماده ۱۱.

بر اساس ماده ۴ هر شخص حقیقی و حقوقی به ازای صادراتی که انجام می‌دهد، از قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدماتی که وابسته است، می‌تواند خودرو  وارد کند.

حتی در پیش‌نویس اولیه در مورد خودروی سواری ذکر شده بود که تعداد ۵۰ هزار خودروی سواری باید باشد، به‌علاوه ۲۰ هزار خودرویی که خودروی ترکیبی و برقی است.

این‌ها ایراد گرفته می‌شود، بعد در کمیسیون اصلاح می‌کنند، این ۵ هزار و ۲۰ هزار که از دیدگاه من یک مقداری مشکوک است، این هم در قانون بودجه ۱۴۰۱ است که آن‌جا هم لابلای تبصره‌ها دوباره این ۵ هزار و ۲۰ هزار را می‌آورند که نشان می‌دهد این عدد اصلا موضوعیت داشته.

به نظر می‌رسد که اصلا این ۵ هزار تا و ۲۰ هزار تا آمده در کشورهای همسایه و جایی انبار شده و منتظرند که این مجوز درست شود و وارد کشور کنند.

مسئله دیگر این است که ما در حال حاضر برای تامین ارز مشکل داریم و در شرایط تحریمی هستیم. در این شرایط باید ارز را صرف کارهای واجب کنیم. چون واردات خودرو کار واجبی نیست و در داخل هم تولید می‌شود.

ما اگر بتوانیم به وسیله تحریم‌ها صنعت خودروی ایران را فلج کنیم، نه فقط صنعت خودرو و قطعه‌سازی وابسته به خودرو که در جمع ۵۰۰ هزار را در کشور مشغول به‌کار کرده، بلکه تامین‌کننده مواد، آن‌ها که دارند برای این‌ها کار می‌کنند، مثل صنعت فولاد، پلیمرهای مختلف در پالایشگاه‌ها، مواد ویژه، روغن‌ها و همه این‌ها مواجه می‌شود.

نماینده‌ها از چه طریق از قاچاق حمایت می‌کنند؟

این واردکننده‌ها سال‌هاست که دارند وارد می‌کنند، حتی در این سه سال گذشته هم که سران قوا تصمیم گرفته بودند واردات خودرو ممنوع شود. این‌ها واردات خودشان را از طریق راه‌های غیررسمی انجام دادند و باز هم واردات انجام گرفته است.

یکی از مسائل مهم ما قاچاق از طریق شبکه‌های رسمی است، اصلا اصل قاچاق، قاچاقی است که دارد از طریق گمرک انجام می‌گیرد، از طریق شبکه رسمی دارد انجام می‌گیرد.

آن‌جا مفاسدی است که باید ما برخورد جدی با آن بکنیم و تا آن را درست نکنیم، در کاری پیشرفت نخواهیم کرد.

وقتی که من دارم صحبت از این می‌کنم که آقا واردات نباشد شود، به خاطر این است که من توجهم به این شبکه‌ای است که در کشور حاضر است همه‌گونه فسادی را بیافریند برای این‌که منافع خودش را تضمین کند.

وقتی نماینده‌ای هدیه گرفت، مدیون می‌شوی. این‌ها که مشخص شد، آن وقت دیگر کسی جرات نخواهد کرد برود برای این‌که مثلا حالا راهی را باز کند، هدیه بدهد. بنابراین این‌ها برمی‌گردد به موضوع فساد که ما الان نمی‌خواهیم به موضوع فساد برگردیم و بحث ما چیز دیگری است.

ما مخالفت واردات به آن صورت که این‌ها دارند مطرح می‌کنند نیستیم، مخالف این گروه واردات هستیم. ما اگر بتوانیم الان قطعاتی را که مورد نیازمان است و تولیدش در کشور صرفه اقتصادی ندارد در داخل کشور را وارد کنیم، به نفع تولید داخلی است و این‌ها را وارد می‌کنیم.

در ماده ۱۱ قبلی آمده بود با تصویب این قانون، قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی که مصوب سال ۸۹ هست، با اصلاحات و الحاقات بعدی آن که احکام دائمی آن در این قانون آمده و توسعه نظام استاندارد؛ استاندارد مقوله کیفیت را مطرح می‌کند که آن هم مصوبه سال ۱۳۹۶ است و همچنین قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی که آن هم مصوب ۱۳۹۸ هست، نسخ می‌گردد. این‌جاست که متوجه می‌شویم یک چیزی پشت سر این قضیه است.

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

واردکنندگان که تعدادشان مشخص است و شناخته‌شده هستند، فهرستشان هم معلوم است که چه کسانی هستند که اساسا خودرو وارد می‌کنند و چه نوع خودروهایی وارد می‌کنند.

تقریبا می‌توانم بگویم اغلب این خودروها، خودروهای تجملی هستند، بعضی از آن‌ها هم خودروهای سنگین هستند، مثل خودروهایی که در ترابری عمومی استفاده می‌شود مثل کامیون؛ از این قبیل، ولی عمده‌اش سواری‌های تجملی است. منافع در واردات این خودروها منافع هنگفتی است.

در ایران خودرو سهمی ندارم

در فضای مجازی گفته می‌شود آقای میرسلیم دارد با واردات خودرو مخالفت می‌کند، چون عضو هیات مدیره خودروسازی است و منافعی دارد. باید بگویم این موضوع صحت ندارد. من در هیچ کدام از شرکت‌های خودروسازی نه عضو هیات مدیره هستم و نه سهامدار.

 

وزارت صمت شخصیت‌پذیر نیست. شخصیت‌پذیر یک نفر است، وزارت صمت هم یک سابقه طولانی دارد. این‌جا هم ممکن است افرادی باشند که سخت موافق واردات باشند.

من مواردی را داشتم که به آن‌ها تذکر دادم و گفتم وقتی در مورد این کالا وقتی که واردات نباید انجام بگیرد چون هم ظرفیت ما بیش از نیازمان است و هم کیفیت ما بهتر از وارداتی است که دارید انجام می‌دهید، چرا این کار را می‌کنید…

وزیر هم گفته درست است، پیگیری کرده، ولی باز رفته و برخورد کرده با یک موانعی در پایین دست که هنوزم که هنوز است، من نتوانستم پیگیری کنم. این اعتراضاتی است که من به‌عنوان نماینده به ایشان کردم و پیگیری هم خواهم کرد.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که اگر وزیر مایل به انجام اصلاحات نباشد مبحث استیضاح را پیش می‌گیرید؟ جواب مثبت داد.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است