کد خبر : 193768
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - 17:09
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

مقاله جنجالی ترکی الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان درباره سفر «جوبایدن» به ریاض

رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان با انتشار مقاله‌ای درباره سفر آتی رئیس جمهوری آمریکا به این کشور، جنجال بزرگی به پا کرد.

مقاله جنجالی ترکی الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان درباره سفر «جوبایدن» به ریاض

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ترکی فیصل، رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان در مقاله‌ای که در روزنامه “عرب‌نیوز” منتشر شد، نوشت: ” هیاهویی بین مقامات آمریکایی و رسانه‌ها در مورد سفر پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان، در جریان است. به نظر می رسد که پس از کشمکش‌ها این دیدار ممکن است واقعاً انجام شود. سخنگویان کاخ سفید روند سفر از اول ژوئن را در نظر می گیرند، گفته شده که رئیس جمهور آمریکا به دنبال منافع کشورش است  همانطور که دیدار روسای جمهور قبلی با سران سعودی نیز به همین منظور بوده است.

سخنگویان از کلماتی مانند شرکای استراتژیک برای طبقه بندی روابط استفاده کردند. من به عنوان یک سعودی، خوشحالم که آقای بایدن اهمیت روابط را تشخیص می‌دهد.

من همچنین می‌دانم که رئیس جمهور آمریکا ممکن است علناً به قتل جمال خاشقجی و به اصطلاح نقض مفروض حقوق بشر در پادشاهی اشاره کند. او وابسته به یک حزب دموکرات است که این چیزها را از او می خواهد. او احتمالاً معتقد است که باید این کار را برای توجیه اظهارات عمومی قبلی و وجدان خود انجام دهد. چه او این کار را بکند یا نه، من مطمئن هستم که رهبری ما همچنان منافع حاصل از روابط را به عنوان داستانی ادامه دار که میزبانی رئیس جمهور را توجیه می کند، در نظر خواهد گرفت.

رقص رسانه‌ای به بهترین وجه توسط واشنگتن پست نشان داده شده است. یکی از معتبرترین ستون نویسان آن، دیوید ایگناتیوس، مقاله‌ای طولانی با اشاره به “سیاست واقعی” به عنوان دلیلی برای رئیس جمهور بایدن برای سازش با پادشاهی نوشت. افسوس که وقتی به قتل خاشقجی اشاره می‌شود، به نظر می‌رسد بایدن برای محافظت از خود در برابر کسانی که مطمئنم قبلاً او را به خاطر «سفید نمایی» پادشاهی سعودی محکوم کرده‌اند، دوباره این قتل را محکوم کرد.

با این حال، هیئت تحریریه واشنگتن پست، در حالی که از رئیس جمهور درخواست لغو این دیدار را نکرده است، تصمیم گرفته است تا دستوراتی را برای او صادر کند که چه کاری باید انجام دهد و به رهبران ما و هر کسی که گوش می دهد، بگوید.

آنها اشاره‌ای به مشروعیت ولیعهد ما داشتند،. این محبوبیت رئیس جمهور آمریکاست که او را به وادار به سفر به عربستان کرده است. این مشروعیت اوست که امیدوار است با ولیعهد ما تقویت شود.

از سوی دیگر، من با احترام، از رهبرانمان می‌خواهم موارد زیر را به رئیس‌جمهور، چه در خلوت و چه در ملاء عام، یادآوری کنند: اول، دولت ایالات متحده بیش از هزار نفر را در زندان‌ها و اردوگاه‌های مختلف به اتهام تروریسم بدون هیچ ضمانت قانونی که در قانون اساسی آمریکا نیز ذکر شده زندانی کرده است. آنها تا آنجا پیش رفتند که زندان‌هایی در خاک خارجی ایجاد کردند تا این حقوق به آنها داده نشود.

اگرچه این اردوگاه در دولت قبلی ایجاد شده، جو بایدن، معاون رئیس جمهور در دوره باراک اوباما و اکنون رئیس جمهور، متعهد به بستن اردوگاه زندانیان است. او باید به رهبری ما قول دهد که به آن پایبند خواهد بود.

دوم، با کمک پروژه بی‌گناهی( Innocence Project ) مرکز محکومیت‌های نادرست در ایالات متحده تخمین می‌زند که حدود ۲۰۰۰۰ نفر وجود دارند که به دروغ محکوم شده‌اند و در زندان هستند. از دهه ۱۹۸۰ تنها ۸۵۰ نفر تبرئه شده اند. رئیس جمهور حق عفو زندانیان را دارد. او باید برای پایان دادن به این بی عدالتی هر کاری که می تواند انجام دهد. او باید با کنگره برای اصلاح سیستم قضایی که حقوق بشر بسیاری از مردم را نقض می کند، همکاری کند.

سرانجام، طبق مقاله رویترز در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱، دادگاه عالی ایالات متحده دادخواست شکنجه زندانی ابوغریب را رد کرد و به سه زندانی سابق ابوغریب اجازه داد که از پیمانکار به دلیل شکنجه آنها شکایت کنند. بعد از آن چه اتفاقی افتاد هنوز مشخص نیست. آنچه همچنین نامعلوم است این است که آیا بقیه صدها زندانی ابوغریب به دادگاه مراجعه کرده و غرامت دریافت کرده اند یا خیر. رئیس جمهور باید آن را اصلاح کند، زیرا زمانی که سناتور بود از حمله به عراق حمایت کرد.

اینها چند مورد نقض حقوق بشر در ایالات متحده است که نه تنها به اقدام رئیس جمهور بلکه به قضاوت کنگره و سنا نیز نیاز دارد. اعضای هر دو مجلس به شدت از پادشاهی سعودی در مورد مسائل حقوق بشر انتقاد کرده‌اند. کسانی که در خانه‌های شیشه ای زندگی می کنند نباید سنگ اندازی کنند. من مطمئن هستم که رئیس جمهور بایدن، در صورتی که سرانجام در خاک عربستان سعودی فرود بیاید، تمام احترام‌های لازم را که همچون روسای جمهور قبلی ایالات متحده که به اینجا آمده بودند، دریافت خواهد کرد. پس می‌گوییم اهلا و سهلا یعنی (خوش آمدید) آقای. رئیس جمهور.”

اخبار مرتبط:
نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم
نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم

نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران گفت: در سال ۲۰۰۹ که به تهران آمدم در نشستی که برای اقبال برگزار کردید شرکت کردم و ما هم در پنجاب نشست فردوسی را اجرا کردیم و یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم.

بیمارستانی در اسپانیا برای تقویت روحیه بیماران از سگ‌ها کمک می‌گیرد
بیمارستانی در اسپانیا برای تقویت روحیه بیماران از سگ‌ها کمک می‌گیرد

بیمارستان «del Mar» در بارسلونا با همکاری بنیاد «Affinity» که در حوزه درمان با کمک حیوانات فعالیت دارد، طرحی را به صورت آزمایشی برای بهبود شرایط روحی بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان راه‌اندازی کرده است.

سفیر اسرائیل: روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: مگر شما حملات اوکراین به خاک ما را محکوم کردید؟
سفیر اسرائیل: روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: مگر شما حملات اوکراین به خاک ما را محکوم کردید؟

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در پاسخ به درخواست سفیر اسرائیل در مسکو برای محکوم کردن حمله ایران، خاطرنشان کرد که اسرائیل حملات کیف به خاک روسیه را محکوم نکرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است