کد خبر : 193233
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ - 13:07
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

محمدرضا باهنر: افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران باعث شده کارخانه ها تعدیل نیرو کنند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه حضور دولتمردان در بین مردم قابل تقدیر است و موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود، تاکید کرد در بخش تغییر در کابینه تاکید کرد که اگر تفاوت وزیر جدید با قبلی ۱۰ درصد باشد، بهتر است تغییر نکند.

محمدرضا باهنر: افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران باعث شده کارخانه ها تعدیل نیرو کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمدرضا باهنر  در نشستی خبری با تسلیت ایام ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی اظهار کرد: بعد از دوسال مراسم ارتحال امام(ره) بسیار باشکوه برگزار شد و رهبری انقلاب مباحث بسیار مهمی را مطرح کردند.

وی با اشاره به درگذشت سیدمحمود دعایی ادامه داد: ایشان در برخی بخش‌ها از جمله ساده زیستی و انقلابیگری دردانه بود و زندگی خود را وقف انقلاب کرد و فوت ایشان غیرمترقبه بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به فعالیت‌های تشکل متبوعش در سال جدید، تاکید کرد: تشکل ما سعی کرده کنگره خود را همواره قانونی برگزار کند و دوره گذشته تیرماه ۹۹ بود که به دلیل کرونا مجازی برگزار شد و نماینده وزرات کشور هم از آن استقبال کرد و این مدل تبدیل به الگو شد.

وی اعلام کرد: دوم تیر ماه هم پانزدهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در مورد عملکرد تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: عملکرد تیم دولت در کلان قابل تقدیر است، ۹ ماه فرصت کمی برای تحلیل عملکرد دولت است. در زمینه مهار کرونا جزو پیشتاز ترین کشورها هستیم در زمینه تزریق واکسن و قابلیت صادرات واکسن‌ها پیشتاز هستیم.

باهنر ادامه داد: حضور دولتمردان در بین مردم قابل تقدیر است و موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود، اینکه رئیس‌جمهور بین مردم است، معاون اول به میدان تره بار می‌رود و وضعیت را بررسی می کند، سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد، اما اینکه رئیس دولت خیلی همایونی رفتار کند قطعا موجب ناراحتی مردم می‌شود.

وی تاکید کرد: برخی تصمیمات دولت هم قابل نقد است، به طور مثال می‌خواهند ۵۷ درصد حقوق کارگران را افزایش دهند، این کار موجب ورشکستگی کارخانه ها و تعدیل کارگران می‌شود، خبر دارم برخی بنگاه‌های اقتصادی در حال تعدیل کارگران هستند.این تصمیم دقیق و روشن نیست.

باهنر با انتقاد از برخی مصوبات مجلس تصریح کرد: برخی تصمیمات مجلس درست نیست، در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۸ فاکتور تورم‌زا وجود دارد به گونه‌ای که رهبری تذکر دادند که اینقدر روی گردن بانک‌ها وظیفه می‌گذارید می دانید نتیجه اش چیست؟ دولت مجبور به اجرای این مصوبات است اما برای جلوگیری از تورم در مورد اجرای این مصوبات دست به عصا راه می‌روند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به موضوع تغییر وزرا و تابو شدن آن، اظهار کرد: در کشور آنقدر روی تصمیمات هیاهو می‌شود که کار سخت می‌شود، حتما اگر قرار شد وزیری عوض شود باید رئیس دولت و مجلس قانع شوند که وزیر جدید ۵۰ درصد قوی تر از قبلی است، اگر تفاوت وزیر جدید با قبلی ۱۰ درصد باشد، بهتر است تغییر نکند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه اخیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در زمینه اوضاع کشور، تصریح کرد: مسئله حل مشکلات اقتصادی کشور از سوی مسئولان، نیازمند سعه‌ی صدر است. برخی از سیاسیون زمانی که دولت خودشان روی کار است، به به و چه چه می‌کنند، اما تا دولت عوض می‌شود انتقادات خود را شروع می‌کنند.

باهنر تاکید کرد: من با هر دو گروه مخالف هستم؛ بله، اشکالاتی وجود دارد، اما قرار نیست با هر رفت و آمدی اوضاع را به هم ریخت. سیاستمداران و تحلیلگران نیز باید برای جلو بردن کار، به دولت کمک کنند.

وی یادآور شد: بنابراین، این عادت را قبول ندارم که هر دولتی روی کار می‌آید می‌خواهد از روی دولت قبلی رد شود. رهبری هر ساله در سالگرد امام راحل خصلت‌های ایشان را به رخ جهانیان می‌کشد. ایشان از بن دندان معتقد است که تا به مردم تکیه دارد، این انقلاب از حرکت باز نمی‌ایستد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: باید دل قوی باشد و سعه صدر وجود داشته باشد. مردم با همه کم و کاستی‌ها کنار می‌آیند، اما این حرفی که من می‌زنم اصلا به معنی بیخیالی نیست و مسئولان باید به فکر گرفتاری‌های مردم باشند.

باهنر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حادثه متروپل اظهار کرد: مسئله متروپل را کسی گردن دولت سیزدهم نمی‌اندازد، در دولت جدید شاید حتی یک آجر روی آجر در متروپل گذاشته نشد. مردم توقع دارند کسانی که در ماجرای خطاکار بودند مجازات شوند. وزیر کشور، استاندار، معاون اول و شخص  رئیس جمهوری پیگیر حادثه بودند و از محل حادثه بازدید کردند. رهبری انقلاب هم تاکید کردند که باید با خاطیان برخورد شود به گونه‌ای که بقیه حساب کار خود را بکنند.

وی یادآور شد: ندیده ام که کسی حادثه متروپل را به گردن دولت رئیسی بیاندازد، این حرف نابخردانه است. یک عده می‌خواهند بگویند کاری از دست دولت ساخته نیست، در حالی که دولت در مهار کرونا، افزایش سرمایه اجتماعی از طریق سفرهای استانی و حضور در میان مردم، مذاکرات خارجی کارها را پیش برده اما همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد وین نچیده است. همچنین رفت و آمدهای خوبی با کشورهای شرقی و همسایگان در جریان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی از جنگ اوکراین ناراحت است، گفت: باید از  رخدادهای جهانی حداکثر استفاده را بکنیم، باید جایگاه خود را در بازار انرژی پیدا کنیم، دولت در تامین کالاهای اساسی اقدامات خوبی انجام داده و انبارها پر است.

وی گفت: آقای رئیسی اَبَر پروژه ای دارد که من از آن لذت می برم و آن تزریق امید به ملت ایران است، کسانی که می‌خواهند ملت را ناامید کنند. رسانه‌های خارجی ببینید چه حرفهایی میزنند، نفت ایران را دزدیده اند و بعد وقتی می‌خواهیم پس بگیریم به ما اتهام دزدی می‌زنند. ما باید حامی دولت و مجلس باشیم، باید مجلس و دولت دست در دست هم دهند، دولت و مجلس مشکلات سنگینی پیش رو دادند که باید با خرد و همکاری حل می‌شود.

باهنر در پاسخ به پرسشی درباره عادلانه سازی پرداخت یارانه‌ها اظهار داشت: کارگزاران کشور باید الفبای مدیریت اقتصادی کشور را بلد باشند و بدانند که تورم منتظر قانون و دستورالعمل نیست و مسیر خود را طی می‌کند و عواملی هم در این زمینه دخیل هستند تا تورم متولد شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: برای کنترل تورم، باید عوامل تورم‌زا مدیریت شود، البته برخی عملکرد دولت‌ها در این زمینه کار را صفر و صدی می‌بینند که من معتقد به آن نیستم.

وی با بیان اینکه ساختار  اقتصاد کلان کشور دارای مشکلاتی است، گفت: باید برای مهار تورم چاره اساسی اندیشید. تورمی که تحویل دولت آقای رئیسی شد ۴۷ درصد بود. اگر با اختصاص یارانه ۴۰۰ هزار تومان در سال‌های آینده، این تورم کنترل نشود، ۴۰۰ هزار تومان همان ۴۰ هزار تومان خواهد بود و تاثیری در سفره خانوارها نمی‌گذارد.

رییس جبهه پیروان افزود: در جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهور مطرح کردم که حتما باید کارگروه جدی و قدرتمند برای مدیریت تورم کشور تشکیل دهند تا بتوانیم بر این بحران غلبه کنیم. دولت در کنار هدفمندی یارانه ها باید فکر اساسی برای مهار تورم کند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت‌ها در یک یا دو پارامتر کلان  اقتصادی مشکل دارند یکی تورم است که معدل تورم بعد از انقلاب بالای ۲۰ درصد بوده است و این عدد قابل قبول نیست. از طرفی معدل رشد و توسعه اقتصادی ایران دو و نیم درصد بوده است یعنی اقتصاد ما ظرف این چند سال دو و نیم برابر شده است در حالی که اقتصاد چین در مدت مشابه ۳۳ برابر شده است، باید در این زمینه فکر اساسی داشته باشیم.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است