کد خبر : 192222
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - 16:04
دسته‌بندی : اسلاید، اقتصادی
چاپ

احمد خرم: طی ۱۰ سال؛ شهرداری مجوز ساخت ۱۲۷ برج بر روی گسل در بر معابر کمتر از ۱۰ متر را داد

رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: در تهران فقط در بازه زمانی 10 ساله شهرداری مجوز ساخت 127 برج بر روی گسل و مجوز ساخت 125 برج در بر معابر کمتر از 10 متر را داده است.

احمد خرم: طی ۱۰ سال؛ شهرداری مجوز ساخت ۱۲۷ برج بر روی گسل در بر معابر کمتر از ۱۰ متر را داد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ احمد خرم درباره تخلفات ساخت و ساز و امکان پرداخت جریمه آن تخلف و ادامه ساخت و ساز اظهار داشت: این موضوع یکی از مشکلات اساسی در تخلفات ساختمانی است. قانون قبل از انقلاب شهرداری‌ها مصوب شده که برای هر تخلفی از نقشه و پروانه، هر چند ناظر اخطار می‌دهد اما شهرداری طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌تواند رای به تخریب بدهد و همچنین می‌تواند این رای را ندهد. در این شرایط قانونی معلوم است که شهرداری‌ها رای به جریمه می‌دهند چراکه هم نمی‌خواهند خود را درگیر کنند و همچنین جریمه محلی برای درآمد است.

وی تاکید کرد: این امر در قانون گذاری جزو استثنائات است که با تخلفی برخورد کنند. معتقد بودیم و اصرار داشتیم که قوانین کمیسیون ماده ۱۰۰ تغییر کند به این صورت که هر کسی مرتکب تخلفی شد، کمیسیون ماده ۱۰۰ مکلف به تخریب و پیشگیری از اجرای آن تخلف باشد.

رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور ساختمان با بیان اینکه در حال حاضر این امکان وجود دارد که شهرداری بابت تخلف، جریمه کند و پول ان را دریافت کند، گفت: باید این امکان وجود دارد که کمیسیون ماده ۱۰۰ ابزار تخلف را ضبط کند اما با قانون فعلی این اختیار را دارد که کار را متوقف کند یا نکند.

خرم ادامه داد: اصلاح این مقررات و قوانین را پیگیری کردیم اساسا  ۴۰ سال است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما اخیرا اصلاحات در کمیسیون دولت هم تصویب شده و به زودی از طریق دولت ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به نظارت سازمان نظام مهندسی به نحوه ساخت و ساز در استان‌ها تاکید کرد: خوشبختانه در اکثر موارد نظام مهندسی نظارت موثری داشته به طوری که در زلزله کرمانشاه واحدهایی که تحت نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده بودند کمتر آسیب دیدند یا اصلا آسیب ندیدند.

رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور ساختمان  در پاسخ به این سوال که آیا براوردی وجود دارد در تهران مشابه به ساختمان متروپل چه میزان ساخت و ساز براساس رانت و لابی و بدون توجه کردن به هشدار و تذکرات سازمان نظام مهندسی به اجرا رسیده، اظهار داشت: یک دنیا پرونده در این بار وجود دارد. برای نمونه در تهران فقط در بازه زمانی ۱۰ ساله شهرداری مجوز ساخت ۱۲۷  برج  بر روی گسل  و مجوز ساخت ۱۲۵ برج در بر معابر کمتر از ۱۰ متر را داده است.

خرم در پاسخ به این سوال که چرا در دوره مدیریت در سازمان نظام مهندسی جلوی این پروژه‌ها را نگرفتید و در این باره اطلاع رسانی نشد، گفت: در این باره اقدام کردیم و حتی در دولت مطرح شد اما جلوی انعکاس این موضوع به جامعه را گرفتند و معتقد بودند اطلاع رسانی این موضوعات به حیثیت شهرداری لطمه می‌زند و نباید به شهرداری لطمه وارد شود.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های دولتی هم طرح مقاوم سازی ندارند، تاکید کرد: اکثر ساختمان دولتی نیاز به طرح مقاوم سازی دارند چراکه یا طرح محاسباتی این ساختمان‌ها یا اجرای آنها درست نبوده و هر کدام از این موارد می‌تواند منجر به خستگی ساختمان‌ها پس از گذشت مدتی شود و مقاومت لازم را نخواهند داشت. مانند کسی که دچار بیمار مزمن شده و با هر تب از پای درمی‌آید و در این ساختمان‌ها هم با هر عطسه یک طبقه فرو می‌ریزد.

خرم همچنین درباره تخریب ساختمان متروپل گفت: این ساختمان قابل استفاده نیست و آسیب اساسی دیده و باید تخریب شود اما این تخریب باید با روش تخریب نرم انجام شود. تخریب هم  طراحی خاص به خود را دارد و برای آن طراحی هم باید پروانه تخریب صادر کنند چراکه اگر تخریب غیر اصولی صورت گیرد به طور قطع به ساختمان های مجاور صدمات جدی وارد خواهد کرد.

اخبار مرتبط:
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند
ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

رهبر انقلاب: گاهی مجری تلویزیون یک شعر غلط می‌خواند که اعصاب انسان خرد می‌شود / حافظه ادبی مردم ما ضعیف است
رهبر انقلاب: گاهی مجری تلویزیون یک شعر غلط می‌خواند که اعصاب انسان خرد می‌شود / حافظه ادبی مردم ما ضعیف است

آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز تأسف از مظلوم واقع شدن زبان فارسی در برابر هجوم لغات بیگانه، پاسداشت این زبان پُر کشش و قابل توسعه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در مقابل این هجمه باید کلمات معادل فارسی که بعضاً بسیار زیباتر و استعمال آنها آسان‌تر است استفاده شود و با کاستن از لغات فرنگی، به خلوص زبان فارسی افزوده شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است