کد خبر : 190350
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - 09:08
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

سخنگوی وزارت ارتباطات قهر کرد!

خراسان نوشت: ​کندی عجیب و غریب سرعت اینترنت در کنار افزایش قیمت اخیر تعرفه‌ها، علاوه بر مردم، صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد و حالا وزیر ارتباطات و معاونانش باید این هفته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر شوند و به سوالات و انتقادها پاسخ دهند.

سخنگوی وزارت ارتباطات قهر کرد!

به گزارش مدارا، خراسان نوشت: ​کندی عجیب و غریب سرعت اینترنت در کنار افزایش قیمت اخیر تعرفه‌ها، علاوه بر مردم، صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد و حالا وزیر ارتباطات و معاونانش باید این هفته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر شوند و به سوالات و انتقادها پاسخ دهند.

 

اتحاد اپراتورها علیه مشترکان!

 

در هفته‌های اخیر اپراتورهای اینترنت ثابت تعرفه‌هایشان را به سقف رساندند؛ سقفی که اگرچه طبق اعلام وزارت ارتباطات، قانونی است و تخلف نبوده، اما هزینه‌های مشترکان را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده است. اپراتورهای همراه هم در یک اقدام هماهنگ، برخی بسته‌های اینترنتی پرمخاطب و به‌صرفه را حذف کردند تا حق انتخاب کاربران محدودتر و گران‌قیمت‌تر شود. این اقدام اپراتورهای ثابت و همراه، پس از آن‌که با گلایه شدید عموم مردم همراه شد، حالا صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده است.

 

عضو کمیسیون صنایع هم کاهش سرعت را تایید کرد

 

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع دیروز در گفت‌وگو با ایسنا، کاهش سرعت اینترنت را تایید کرده و گفته است: «در شرایطی که سرعت اینترنت کاهش یافته، افزایش قیمت بسته‌ها قابل قبول نیست». وی تصریح کرده: «ضعف مدیریت در حوزه ارتباطات بسیار آشکار است و در همین راستا نمایندگان مجلس هم تذکرات متعددی به مسئولان ذی‌ربط داده‌اند».

 

کشورهای دیگر، پرسرعت تر و ارزان تر

 

فرهنگی افزوده است: «در کشورهای مشابه قیمت اینترنت پایین‌تر و سرعت اینترنت بسیار بهتر است؛ پس قابل قبول نیست در کشور ما سرعت اینترنت را کم و تعرفه بسته‌ها را زیاد کنند».

 

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در این باره گفته: «علی‌رغم برخی ادعاها، هزینه اینترنت در سایر کشورها زیر یک درصد درآمد خانوارهاست، در حالی‌که این هزینه در ایران معادل ۸.۳ درصد درآمد ماهانه خانواده‌ است».

 

لاجوردی این را هم گفته است که: «افزایش بدون توجیه قیمت اینترنت و حذف بسته‌های بلندمدت به معنای در مضیقه قرار دادن مصرف‌کنندگان ثابت مانند دانشجویان، پژوهشگران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی است که باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود».

 

مردم ناراضی اند، فراخوان وزیر به مجلس

 

لطف ا… سیاهکلی دیگر عضو کمیسیون صنایع هم به خانه ملت گفته است: «مردم از کیفیت اینترنت ناراضی‌اند و با توجه به این نارضایتی‌ها، وزیر ارتباطات و معاونان وی برای ارائه توضیحات، هفته آینده (این هفته) به کمیسیون صنایع می‌آیند».

 

چه خبر از اینترنت حمایتی؟

 

در مواجهه با موج انتقادات، وزارت ارتباطات هم وعده داد یک بسته حمایتی توسط اپراتورها ارائه کند. ابتدا صحبت از احتمال اختصاص دو گیگابایت ناقابل! اینترنت رایگان برای اقشار کم‌برخوردار مطرح شد اما وزیر ارتباطات از نیم‌بها بودن آن سخن گفت و احتمال رایگان بودنش را ضعیف کرد. البته تا به امروز از همین بسته رایگان یا نیم‌بها هم خبری نشده و به نظر می‌رسد زور وزارتخانه به اپراتورها نرسیده است.

 

وعده نسیه برای ۳ سال آینده!

 

از سوی دیگر وزیر ارتباطات اعلام کرده است رساندن قیمت تعرفه‌ها به سقف و حذف برخی بسته‌ها، مطابق مصوبه قانونی سال ۹۵ بوده و از این پس اگر اپراتورها بخواهند افزایش قیمت جدیدی داشته باشند، باید طی سه سال سرعت اینترنت را حداقل دوبرابر و پوشش شبکه را صد در صدی کنند. با این حساب انگار خبری از الزام افزایش کیفیت برای تعرفه‌های گران‌شده فعلی وجود ندارد و وعده نسیه وزارتخانه هم برای سه سال بعد است، آن هم با مصوبه جدید و افزایش دوباره تعرفه‌ها؛ یعنی برداشت بیشتر از جیب مردم.

 

بار هزینه قصور دستگاه ها بر دوش مردم؟

 

اگرچه کسی منکر ضرورت جبران هزینه‌های اپراتورها متناسب با تورم و تامین سرمایه توسعه زیرساخت‌ها نیست، اما این‌که اعتبار این توسعه از جیب مردم برداشته شود، به نظر منصفانه نمی‌آید. این موضوع را زهره سادات لاجوردی هم تایید کرده و گفته است: «شایسته نیست بار قصور چندساله بخش‌های مربوط و انجام وظایف بر زمین مانده دستگاه‌ها برای ارتقای زیرساخت و کیفیت اینترنت را مردم متحمل شوند».

 

سخنگوی وزارت ارتباطات: با شما مصاحبه نمی کنم!

 

«چرایی افت سرعت و کیفیت اینترنت در هفته‌های اخیر»، «علت تاخیر دولت در ارائه بسته حمایتی» و «پاسخ وزارت ارتباطات به انتقادهای نمایندگان مجلس»، سوالاتی بود که دیروز تلاش کردیم در گفت‌وگو با «مهدی سالم»، سخنگوی وزارت ارتباطات، جواب آن را دریافت کنیم اما پاسخ او به ما این بود که: «با شما مصاحبه نمی‌کنم». با سماجت و پیگیری ما، علت این موضع‌گیری هم مشخص شد و متوجه شدیم گزارش ۲۷ فروردین‌ماه روزنامه خراسان با تیتر «ماست‌مالی گرانی اینترنت» که در آن به انتقاد از سیاست اتخاذشده برای افزایش تعرفه‌ها پرداخته بودیم، آقای سخنگو را ناراحت کرده است!

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است