کد خبر : 189009
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۳ - 13:00
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

زلنسکی: روسیه قصد دارد دیگر کشورها را هم تصرف کند

رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به اظهارات یک ژنرال روس که گفته بود خواستار کنترل کامل بر جنوب اوکراین است، گفت که حمله روسیه به کشورش "تنها اول راه است و مسکو قصد دارد تا دیگر کشورها را هم تصرف کند."

زلنسکی: روسیه قصد دارد دیگر کشورها را هم تصرف کند

به گزارش مدارا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانی گفت: تمام کشورهایی که مثل ما به پیروزی زندگی بر مرگ باور دارند، باید در کنار ما مبارزه کنند. آنها باید به ما کمک کنند چون ما در خط مقدم هستیم. و بعد چه کسی خواهد بود؟

اظهارات زلنسکی واکنشی به سخنان رستم مینکایف است. این ژنرال ارشد ارتش روسیه در سخنانی که خبرگزاری‌های دولتی روسیه منتشر کردند، گفت که هدف این کشور از حمله به اوکراین تصرف کامل جنوب و باز کردن مسیری زمینی به منطقه جدایی‌طلب ترنسنیستریا در مولداوی است. ژنرال رستم مینکایف تاکید کرد که “روسیه به دنبال کنترل کامل جنوب در کنار شرق و منطقه دونباس اوکراین است.”

وزارت دفاع اوکراین در پیامی توییتری گفت که اظهارات مینکایف نشان می‌دهد که “روسیه دیگر نیاتش را پنهان نمی‌کند.” در بیانیه این وزارتخانه آمده است: مسکو اکنون اذعان دارد که هدف “فاز دوم” این جنگ پیروزی بر نازی‌های افسانه‌ای نیست، بلکه اشغال شرق و جنوب اوکراین است. امپریالیسم، همانطور که هست.

به دنبال اظهارات این ژنرال روس، وزارت امور خارجه مولداوی، سفیر مسکو را برای ابراز “نگرانی عمیق” خود درباره سخنان این نظامی عالی‌رتبه که گفته بود جمعیت روس‌زبان این کشور در معرض سرکوب قرار دارند، احضار کرد. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن قاطعانه از حاکمیت مولداوی حمایت می‌کند.

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از اظهارنظر درباره اینکه آیا روسیه اهداف عملیاتی خودش را گسترش داده است یا خیر و اینکه مسکو آینده سیاسی جنوب اوکراین را چطور می‌بیند، امتناع کرد.

در شرایطی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن با دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین ملاقات کرد، زلنسکی گفت که متحدان در نهایت در حال ارسال تسلیحاتی هستند که کی‌یف خواسته بود.

به گفته ارتش اوکراین، نیروهای روسیه در حال افزایش حملاتشان در شرق هستند و عملیاتی در منطقه خارکیف، واقع در شمال هدف اصلی که دونباس بیان می‌شود، انجام دادند. در همین حال رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه که خودش را به عنوان “سرباز پیاده” پوتین توصیف می‌کند، شامگاه جمعه در تلگرام خود نوشت که چچن در حال استقرار صدها داوطلب دیگر برای کمک به روسیه در اوکراین است.

در ژنو، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که شواهدی از “جنایات جنگی” روسیه شامل بمباران کورکورانه و اعدام فراقضایی در حال افزایش است. این نهاد همچنین گفت، به نظر می‌رسد اوکراین از تسلیحاتی که اثرات بی‌رویه‌ای دارد، استفاده کرده است. با این حال روسیه هدف گرفتن غیرنظامیان را تکذیب کرده و می‌گوید چنین شواهدی “ساختگی” هستند.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است سه‌شنبه برای ملاقات با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عازم مسکو شود و پس از آنجا برای گفت‌وگو با زلنسکی به کی‌یف برود. به گفته سخنگوی گوترش، هدف از سفر به مسکو برقراری فوری صلح در اوکراین است.

اخبار مرتبط:
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند
حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند

«محمد علی الحوثی» از اعضای شورای عالی سیاسی یمن به عربستان سعودی درباره هرگونه همکاری با آمریکا در حمله به خاک یمن هشدار داد. وی گفت: «پیامی برای عربستان سعودی ارسال کرده‌ایم با این مضمون که اگر به هواپیماهای آمریکایی اجازه بدهد از خاکش یا حریم هوایی‌اش برای تجاوز به یمن استفاده کنند، آن‌ها نیز هدف ما خواهند بود.»

زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد
زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد

ولودیمیر رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است