کد خبر : 188100
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ - 12:22
دسته‌بندی : سیاسی، اسلاید
چاپ

مشکل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در عدم نظارت است/ وقتی نظارت نباشد کالایی که در داخل نیاز داریم، سر از آن طرف مرزها در می‌آورد

عزت‌الله یوسفیان ملا گفت: مشکل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در عدم نظارت است. کالای گم شده‌ که نداریم. برای مثال گوجه فرنگی که اخیرا هم افزایش قیمت داشت. کاملا مشخص است که کجا کشت می‌شود، از کجا انتقال داده می‌شود و به دست مشتری نهایی می‌رسد.

مشکل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در عدم نظارت است/ وقتی نظارت نباشد کالایی که در داخل نیاز داریم، سر از آن طرف مرزها در می‌آورد

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد دولت و احتمال استیضاح از سوی مجلس به خبرنگار سایت خبری مدارا گفت: «به هر حال باید ابزار نظارتی مجلس به کار گرفته‌شود. این ابزار هم تذکر شفاهی و کتبی، سوال و در نهایت استیضاح است و البته تحقیق و تفحص هم بخشی از این ابزار نظارتی به شمار می‌آید. اگر این ابزار نظارتی وجود نداشت که مجلس خاصیتی نداشت. مجلس می‌تواند رایی که داده را پس بگیرد. بالاترین ابزار نظارتی قوه مقننه استیضاح است. هما‌ن‌طور که می‌دانید، صحبت‌ها و وعده‌هایی در جریان اخذ رای اعتماد مطرح شده که به هیچ کدام‌شان عمل نشد؛ خصوصا در مورد وزیر صمت. وزیر صمت در مورد کیفیت خودرو، قیمت خودرو و … قول‌هایی داد که عمل نشد. بر اساس آماری که ارائه شد ظرف ۱۴ روز تعطیلی بالای هزار نفر کشته در اثر تصادفات جاده‌ای داشتیم. چه کسانی که کشته می‌شوند تمام خانواده‌شان تحت تاثیر این حادثه قرار می‌گیرد و چه کسانی که آسیب‌های جدی از تصادفات می‌بینند.»

او با اشاره به عملکرد وزیر صمت توضیح داد: «وزیر قول و قراری گذاشت اما تغییری حاصل نشد. عمده اعتراض‌ها به وزیر صمت در مورد بحث خودرو است. شاید شرایط بدتر هم شده‌است. ۵۲ خودرو در اتوبان تصادف می‌کنند و ایربگ‌ها باز نمی‌شود. نمی‌شود گفت که شدنی نیست. حتی به مجلس هم در مورد مشکلات موجود گزارشی نداد. از آن سو خودروی خارجی وارد نمی‌شود بنابراین رقابتی به وجود نمی‌آید و کسی هم نمی‌تواند اعتراض کند. هیچ کجا با این سبک و سیاق خودرو نمی‌فروشند که همه چیز در اختیار فروشنده باشد، زمان تحویل، قیمت، شرایط فروش و …وزیر صمت نتوانست جواب قانع‌کننده‌ای به مردم بدهد. شرایط امسال درست مثل سال قبل است و ما شاهد هیچ تغییری نبودیم. نماینده‌ها هم به حوزه انتخابیه می‌روند. ۲۲ ماه بعد هم انتخابات است و مردم شاهد همه این مسائل هستند. پس نماینده‌ها هم تحت فشار قرار دارند.»

این نماینده مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رییسی مبنی بر بررسی پشت پرده گرانی‌ها نیز گفت: «مشکل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در عدم نظارت است. کالای گم شده‌ که نداریم. برای مثال گوجه فرنگی که اخیرا هم افزایش قیمت داشت. کاملا مشخص است که کجا کشت می‌شود، از کجا انتقال داده می‌شود و به دست مشتری نهایی می‌رسد. بنابراین در تمام این مراحل می‌توان نظارت لازم را داشت. ما می‌دانیم کدام نقطه کشور گوجه فرنگی کشت می‌شود و به راحتی می‌شود از مرحله کاشت تا داشت تا رسیدن به خرده‌فروش نظارت کرد. وقتی نظارت نباشد کالایی که در داخل نیاز داریم سر از آن طرف مرزها در می‌آورد. الان قوت قالب کشور گندم است. بخشی از گندم را دولت می‌خرد. مجموعا ۱۱ میلیون تن هم مصرف گندم کشور است که نزدیک ۳ تا ۴ میلیون تن را از تولید داخلی تامین کرده و می‌خرد. برنج هم همین طور. مشخص است که کجا کاشته می‌شود. هیچ برنجی هم نیست که مشخص نباشد کجا از شالی به برنج تبدیل می‌شود. کارخانه شالی‌کوبی هم در کل کشور به چند هزارتا می‌رسد که به راحتی می‌توان کنترل کرد. منتها همه چیز رها است.»

او ادامه داد: «حال ممکن است گروهی هم کالاها را می‌خرند و از کشور خارج می‌کنند اما عدد و رقم آنچنانی نیست. اگر گروهی گوجه فرنگی را می‌خرند و صادر می‌کنند، می‌توان جلوی آنها را گرفت که گوجه در داخل کشور گران نشود. الان اگر از وزیر جهاد کشاورزی بپرسید در مورد توزیع برنج چه برنامه‌ای دارد، متوجه می‌شوید که هیچ برنامه‌ای در کار نیست. در مورد سایر کالاها یا علوفه دام هم همین‌طور است. وقتی هیچ برنامه‌ای نباشد، نتیجه بهتر از این نمی‌شود. همه چیز رها است و فقط مصاحبه می‌کنند و حرف می‌زنند. از هر کس بپرسید متوجه می شود که این فرآیند‌ها نیاز به نظارت دارد. ما که نیروی اداری کم نداریم. پس تعزیرات حکومتی برای چیست؟به جای این که دنبال پشت پرده بگردند اول برنامه‌ریزی کنند و بعد نیروهایی را مامور کنند که از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری بالای سر این روند باشند.»

اخبار مرتبط:
انتقال پیکر شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور به معراج شهدای تبریز
انتقال پیکر شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور به معراج شهدای تبریز

رییس جمعیت هلال احمر گفت: پیکر شهدای حادثه سقوط بالگرد حامل رییس جمهور را به معراج شهدای تبریز منتقل می‌کنیم و در حال حاضر عملیات جست‌وجو به پایان رسیده است.

فردا جلسه علنی مجلس تشکیل نمی‌شود
فردا جلسه علنی مجلس تشکیل نمی‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در پی شهادت رئیس جمهور مجلس فردا جلسه علنی ندارد و دو مراسم اختتامیه دوره یازدهم و افتتاحیه دوره دوازدهم به سبک و سیاق قبلی برگزار نخواهد شد.

نمایندگان مجلس شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفتند
نمایندگان مجلس شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفتند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در فضای مجازی و پیام‌های تسلیت جداگانه شهادت رئیس‌جمهوری را تسلیت گفتند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است