کد خبر : 187428
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - 08:52
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

اصرار عجیب مجلس بر اتلاف انرژی

اعتماد نوشت:رییس‌کمیسیون اجتماعی مجلس گفته طرح تغییر ساعت رسمی کشور که شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانسته بود با حضور طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان بررسی شده و ابهام مورد نظر رفع شد، اما اجرای این قانون به آغاز سال ۱۴۰۲ موکول شد.

اصرار عجیب مجلس بر اتلاف انرژی

به گزارش مدارا، اعتماد نوشت:رییس‌کمیسیون اجتماعی مجلس گفته طرح تغییر ساعت رسمی کشور که شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانسته بود با حضور طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان بررسی شده و ابهام مورد نظر رفع شد، اما اجرای این قانون به آغاز سال ۱۴۰۲ موکول شد.

 

بر اساس ماده ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به دولت این اختیار داده شد که ساعات کاری ادارات را تعیین کند، ساعت رسمی کشور امسال تغییر نمی‌کند اما دولت باید در سال جاری زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون را آماده کند.

 

فارغ از اینکه چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این وانفسای مشکلات تا این حد بر موضوع تغییر نکردن ساعت رسمی کشور اصرار دارند و این مساله را تا این اندازه مهم می‌دانند، باید گفت که در طرح جدیدی با هدف تامین نظر شورای نگهبان در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده، ابهاماتی وجود دارد.

 

نخست اینکه کمیسیون اجتماعی تصویب کرده که دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای فراهم شدن اجرای عدم تغییر ساعت رسمی کشور در سال ۱۴۰۲ فراهم کند. مشخص نیست که این زیرساخت‌هایی که نمایندگان از آن سخن به میان می‌آورند، چیست؟

 

یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر ساعت رسمی کشور در هر سال، صرفه‌جویی انرژی است. تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای فروردین ماه حدود ۲ درصد در اوج مصرف و ۴ درصد در مصرف انرژی تاثیر دارد. از سوی دیگر بر مبنای بررسی‌های علمی انجام شده روی منحنی بار ۲۴ ساعته کل کشور، طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ به‌طور متوسط حدود ۴ درصد از مصرف برق در ۶ ماه نخست سال از محل اجرای طرح تغییر ساعت صرفه‌جویی شده که معادل ۱۰۶ میلیارد کیلووات ساعت در طول ۷ سال اخیر است. انرژی صرفه‌جویی شده ناشی از این طرح به‌طور متوسط سالانه بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار بوده است.

 

آیا منظور نمایندگان این است که دولت زیرساخت‌هایی ایجاد کند تا نیازی به صرفه‌جویی این یک میلیارد دلار نباشد؟ خوب است نمایندگان بگویند که دولت برای ایجاد این زیرساخت‌ها که قرار است توجیه صرفه‌جویی انرژی را به عاملی بی‌اهمیت بدل کند، چقدر باید هزینه کند؟ و آیا اساسا ایجاد چنین زیرساخت‌هایی ممکن است؟

 

تنها راهی که می‌توان متصور شد، این است که وزارت نیرو طی یک‌سال آینده آنقدر تراز تولید برق را بالا ببرد تا با تراز مصرف تعادل داشته باشد. اما حتی این اقدام هم عامل صرفه‌جویی را از تغییر ساعت رسمی کشور حذف نمی‌کند. خوب است نمایندگان به این موضوع فکر کنند که با یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار چند صد هزار شغل می‌توان ایجاد کرد. چرا دولت باید اجرای طرحی که صرفه‌جویی انرژی را منتفی می‌کند، از خودش هزینه کند و زیرساخت آماده کند؟ کجای این اقدام منطقی است؟ چرا مجلس از داستان مشابهی که در دولت محمود احمدی‌نژاد در خصوص تغییر ساعت رسمی کشور به راه افتاد، درس نمی‌گیرد.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است