کد خبر : 185637
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - 12:17
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

مذاکرات الان به نتیجه برسد بهتر از ۱۰ سال آینده است

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ابتدا تیم جدید یکسری پیش ‌شرط‌ هایی را تعیین کرد گه یکی پس از دیگری رد شدند و الان مشخص شد که این قرارداد، از آن قراردادی که آقای ظریف در شُرف امضا بود ضعیف‌تر است. همچنین مخالفان برجام متوجه شدند که برجام نجس نیست، مضر نیست.

مذاکرات الان به نتیجه برسد بهتر از ۱۰ سال آینده است

به گزارش مدارا، چه بسا افرادی که به ایشان رأی دادند به دلیل همان شعارها، مطالب و ادعاهایی بود که برای اصلاح امور به‌ویژه در مسائل اقتصادی و رفع مشکلات بین‌المللی دادند. ما هم در این چند ماه بارها عرض کردیم که بدون حل مسئله برجام، بدون رفع تحریم‌ها و بدون جلوگیری از اختلاس‌ها، اصلاح امور اقتصادی در کشور ممکن نیست.

خوشبختانه همین آقایانی که امروز مذاکره می‌کنند، با همه توان در هشت سال گذشته روی برجام خط بطلان می‌کشیدند و بعضی از این آقایان می‌گفتند برجام نعش متعفنی بیش نیست و آن را باید دفن کرد حالا خوشبختانه فهمیدند که در آن هشت سال گذشته اشتباه کردند. فهمیدند افراد قبلی نه ‌تنها خائن نبودند بلکه بهترین قراردادهای بین‌المللی، در زمان آنها در دولت اوباما تنظیم شد و بعد هم در دولت بایدن در حال تنظیم شدن بود که اعلام کردند، بگذارید دولت آینده کار را تمام کند.

کسی که تا دیروز صددرصد مخالف برجام بود چگونه ممکن است مدافع برجام باشد؟! مگر اینکه آقایان بگویند ما مأمور هستیم و «المأمورُ معذور»؛ چون به ما دستور دادند، علی‌رغم میل باطنی‌مان که برجام را قبول نداریم می‌رویم و مذاکره می‌کنیم. اگر این را بگویند یک حرفی است ولی در عین حال کسی که ماهیت برجام را قبول ندارد، چگونه ممکن است با عشق و علاقه، با همه توان و ظرفیت اداری و امکانات کشور، از برجام دفاع کند؟

در ابتدا تیم جدید یکسری پیش ‌شرط‌ هایی را تعیین کرد؛ آن پیش‌شرط‌ ها یکی پس از دیگری رد شد و الان مشخص شد که این قرارداد، از آن قراردادی که آقای ظریف در شُرف امضا بود ضعیف‌تر است. همچنین مخالفان برجام متوجه شدند که برجام نجس نیست، مضر نیست، برجامی‌ها افراد خدمتگزاری بودند و هستند ‌این خودش برای منافع ملی کشور خوب است. وقتی به ایران آمدند، تعدادی از نمایندگان تند و داغ از جبهه خودشان که تا دیروز ده‌ها ایراد به برجام می‌گرفتند، مجدداً وزیر خارجه را تهدید به استیضاح کردند که شما اگر این قرارداد را ببری و امضا کنی، ما شما را استیضاح خواهیم کرد. این نشان‌دهنده چندگانگی در دولت است. نشان‌دهنده این است که هنوز دولت به یک جمع‌بندی نرسیده است. نشان‌دهنده این است که بعضی از آقایان به عنوان مدعیان حمایت از آقای رئیسی، کاسه داغ‌تر از آش هستند و متأسفانه محسوس و نامحسوس در مقابل آقای رئیسی موضع و گارد، می‌گیرند.

من می‌خواهم بگویم شترسواری دولا دولا نمی‌شود. تا وقتی شما بخواهید غیرشفاف عمل کنید، همین است. راست و حسینی باید به مردم بگویید آهای مردم، ما آن حرف‌هایی که در ظرف هشت سال گذشته می‌گفتیم برداشت اشتباهی بوده است! حالا فهمیدیم که منهای رفع تحریم‌ها نمی‌شود به کشور خدمت و اقتصاد را اصلاح کرد. حالا می‌خواهیم از راه گذشته برگردیم.

بعد هم همه بروند زیر چتر آقای رئیسی و بگویند آقای رئیسی، رئیس جمهور، مورد تأیید همه ماست و هر چه که ایشان گفت و مجموعه مذاکره کنندگان به نتیجه رسیدند، مورد قبول ما هم هست. اگر این کارها را انجام ندهند و همین‌طوری به دفع‌الوقت سپری شود، هم چوب را می‌خوریم، هم پیاز را.

مسئولین بدلیل دیر و بد تصمیم گرفتن به کشور ضربه می زنند

با این اختلافات امکان رسیدن به توافق وجود دارد؟

مسئولین ما بدلیل اینکه دیر تصمیم می‌گیرند یا بد تصمیم می‌گیرند یا اصلاً تصمیم نمی‌گیرند، به کشور لطمه می‌زنند. روشن بگویند ما می‌رویم سرِ میز مذاکره و قرارداد را امضا می‌کنیم این اقدام تبعاتی دارد اما تبعاتش را، بپذیرند. تبعاتش این است که طرفداران خودشان که تا دیروز این کار را بسیار زشت و بد می‌دانستند، نسبت به حرف‌های آقایان، اطمینان کافی خود را از دست می‌دهند ولی عیبی ندارد؛ کشور باید از این بن بست و گرفتاری رهایی پیدا کند. در غیر این صورت آنهایی که مدعی خدمت به مردم هستند، باید بدانند که روز به روز به مردم فشار فوق‌العاده‌ اقتصادی وارد می شود و روزانه بر اثر همین تحریم‌ها حدود ۲۰۰ میلیون دلار به کشور و به مردم ضرر وارد می‌شود.

دولت در هیچ حوزه ای برنامه ندارد/ نمی شود که از هر سری یک صدایی بلند شود

مشکل اول این است که آقایان برنامه ندارند. دولت در هیچ حوزه ای برنامه ندارد. باید برنامه ها به وسیله آقای رئیس جمهور و بعد از مشورت با مقام رهبری، اعلام شود و همه بدنبال اجرای آن برنامه ها بروند. نمی شود که از هر سری یک صدایی بلند شود و هر کس خودش را عاقل‌ترین بداند و آن کسی که مسئولیت دارد و رأی از مردم گرفته و الان باید پاسخگوی مردم، تاریخ و جامعه باشد، به او توجه نکنند و هر کسی حرف خودش را بزند این‌گونه کشورداری حتماً به نتیجه نخواهد رسید. لذا آقای رئیس جمهور برنامه ها را صریحاً اعلام و آقایان هم تبعیت کنند تا کشور به آرامش نسبی، برسد.

مذاکرات الان به نتیجه برسد بهتر از ۱۰ سال آینده است

شما گفتید مذاکره کنندگان فعلی اعتقادی به برجام نداشتند و الان در حال مذاکره هستند. آیا با این تفاوت دیدگاه مذاکرات به نتیجه می رسد؟

مصلحت نظام را کسی تشخیص می‌دهد که رأی مردم را گرفته است این مصلحت نظام دیروز بود، دو سال پیش هم بود، هفت، هشت سال پیش هم بود. مصلحت نظام که فقط به ذهن مبارک آقایان خطور نکرده و فقط همان‌ها نیستند که دلسوز نظام هستند و مصلحت را تشخیص می‌دهند پس چرا به کسی که قبلاً هم این کارها را انجام می‌داد، فحش می‌دهند؟ آن کسی که داشت این دلسوزی‌ها را می‌کرد و به قول رهبری مذاکرات طاقت‌فرسا انجام می‌داد، چرا به او (ظریف) فحش می دادند، یک بام و دو هوا نمی‌شود!

آقایان یا بگویند همان راه درست بوده و همچنان فحش بدهند یا اینکه بگویند ما آن زمان تشخیص اشتباهی داشتیم. مصلحت نظام و مصلحت کشور در این است که مذاکره انجام شود. اگر مذاکرات در گذشته انجام می‌گرفت بهتر از الان بود، الان هم انجام بگیرد بهتر از ۱۰ سال آینده است.

من یک مثال بزنم تا موضوع برای مخاطبان عزیز روشن شود. ما هر کدام‌مان آموزگارانی داریم. آموزگار راه درست و غلط را به ما نشان می‌دهد. اگر به حرف آموزگار گوش نکردیم و راه درستی که او جلوی پای ما گذاشته انتخاب نکردیم، روزگار ما را به آن کار وادار خواهد کرد. حرف آموزگار را گوش کنیم تا روزگار ما را وادار نکند!

به حرف آموزگاران در گذشته گوش نکردند و چوب لای چرخ گذاشتند، الان که روزگار مجبورشان کرده و آقایان می‌گویند مصلحت نظام، خوب ما هم می‌گوییم مصلحت نظام، بروید و مذاکره کنید. چرا امروز و فردا می‌کنید؟! ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور کشورها یکی پس از دیگری از برجام خارج شوند؛ آن زمان نه دیگر مثل گذشته می‌توانید شعار بدهید نه می‌توانید علیه کسانی که مذاکره می کردند، شعار بدهید. کسانیکه ادعای مردمسالاری می‌کنند، ادعا که ملاک نیست، عمل ملاک است!

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است