کد خبر : 185238
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - 02:58
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

به خاطر ضدیت با آمریکا در آغوش مسکو نیفتیم/ به توازن مثبت خط امام (ره) در سیاست خارجی برگردیم

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس دهم می‌گوید سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید بر اساس توازن مبتنی بر دیدگاه‌های حضرت امام (ره) اصلاح شود یعنی نه شرقی نه غربی.

به خاطر ضدیت با آمریکا در آغوش مسکو نیفتیم/ به توازن مثبت خط امام (ره) در سیاست خارجی برگردیم

به گزارش مدارا، روسیه در سال ۱۴۰۰ چه نقشی در سیاست خارجی ایران بازی کرد؟ پاسخ‌ها به این سوال از جانب نیروهای سیاسی داخلی بسیار متفاوت بود. جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا تا پیش از این مرزبندی‌های روشنی در اظهارنظر در قبال روابط ایران با آمریکا و روسیه داشتند، اما آش ارتباط دولت سید ابراهیم رئیسی و طرح‌های حمایتی مجلس یازدهم برای ارتباط با چین و روسیه به حدی شور شد که حتی بخشی از نیروهای سیاسی اصولگرا نیز زبان به انتقاد گشودند.

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس و رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس دهم، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره سیاست خارجی ایران در قبال حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت: تجاوز به هر شکلی محکوم و مورد نکوهش است خواه تجاوز عربستان به یمن باشد خواه تجاوز نظامی روسیه به اوکراین.

 

او در ادامه این مطلب افزود: تماس بی‌موقع و بدموقع رئیس‌جمهور ایران با ولادیمیر پوتین و عدم موضع‌گیری قوی در این زمینه از اقدامات غلط ما بود؛ حداقل ای‌کاش از طالبان یاد می‌گرفتیم که اعلام بی‌طرفی کنیم.

 

رئیس سابق سازمان نقشه‌برداری کشور تاکید کرد: در قصه روسیه و اوکراین باید تجاوز را محکوم کنیم چراکه تجاوز عربستان به یمن نیز به همین اندازه محکوم بود.

 

در قصه برجام کاسبان تحریم نباید واسطه بین ما و آمریکا می‌شدند

 

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به نقش منفی روسیه در روند مذاکرات احیای برجام گفت: از ابتدای کار، در قصه برجام کاسبان تحریم نباید واسطه بین ما و آمریکا می‌شدند.

 

او ادامه داد: روس‌ها در هیچ موضوعی هیچ صداقتی نداشتند و اساساً چرا باید در مساله‌ای مثل ارتباط ما با غرب روسیه را دخیل کنیم؟

 

نماینده ادوار مجلس با بیان این مطلب که اولیانوف و خود پوتین در موضوع اوکراین به دنیا دروغ گفتند و دنیا را فریب دادند توضیح داد: به رغم ادعاهای قبلی پوتین، در نهایت روسیه به اوکراین حمله کرد بنابراین همین یک موضوع اخیر کافی بود تا در قصه برجام روسیه ملاک ما برای منافع ملی نباشد.

 

بهترین سیاست خارجی دیدگاه بنیان‌گذار انقلاب مبنی بر نه شرقی نه غربی است

 

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس دهم با تاکید بر اینکه «بهترین سیاست خارجی دیدگاه بنیان‌گذار انقلاب مبنی بر نه شرقی نه غربی است» تصریح کرد: این شعار به این معنی است که باید مستقل باشیم و زیر یوغ هیچ کشوری نرویم.

 

او خاطرنشان کرد: نباید در مبارزه با آمریکا در آغوش روسیه بیفتیم یا در مبارزه با روسیه به آغوش آمریکا برویم.

 

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره موضوع تضمین‌های مورد نظر روسیه در برجام گفت: این تضمین‌ها تشریفاتی است و منافع ملی باید اولویت هر داستانی باشد.

 

او توضیح داد: باید کاسبان تحریم را از دلالی برداریم و به توازن مثبت خط امام (ره) در سیاست خارجی برگردیم.

 

نماینده ادوار مجلس در پایان با انتقاد از رویکرد صداوسیما در قبال حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت: آنچه درباره پوشش خبری تجاوز نظامی روسیه به اوکراین دیدیم از ضعیف‌ترین مواضع بین‌المللی بود که از صداوسیما نمایش داده شد؛ گویا لازم است به آقایان یادآوری شود که ما مستعمره روسیه نیستیم.

اخبار مرتبط:
کیهان: باید ریشه بی‌حجاب‌های جاهل را خشکاند
کیهان: باید ریشه بی‌حجاب‌های جاهل را خشکاند

روزنامه حسین شریعتمداری به ماجرای برخورد پلیس با زنانی که بدحجاب هَستند واکنش نشان داد.

فداحسین مالکی: از دید ما اردن شریک رژیم اسرائیل است
فداحسین مالکی: از دید ما اردن شریک رژیم اسرائیل است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از دید ما هر کشوری در حوزه خلیج فارس بخواهد پایگاه‌هایش را در اختیار اسرائیل قرار دهد یقین داشته باشد که شریک این رژیم است و این تعریفی است که ما در استراتژی خود داریم.

نماینده مجلس: اسرائیل می‌خواهد به رابطه ایران و عربستان خدشه وارد کند
نماینده مجلس: اسرائیل می‌خواهد به رابطه ایران و عربستان خدشه وارد کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اسرائیل دارد بخشی از کشور‌های عربی را با خود همراه می‌کند دوم اینکه به رابطه ایران و عربستان خدشه وارد کند که اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد بیش از همه عربستان باید رفتارش را تغییر دهد و عذرخواهی کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است