کد خبر : 185120
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - 00:12
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

واکنش عجیب رئیسی به وضعیت نامطلوب خرمشهر

رئیس جمهور با بیان این که آبادانی خوزستان نیاز به جدیت و مجاهدت فوق‌العاده دارد، گفت: کارهای زیادی انجام شده اما وضع آبادان و خرمشهر با شرایط مطلوب فاصله دارد.

واکنش عجیب رئیسی به وضعیت نامطلوب خرمشهر

به گزارش مدارا، سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه ویژه بررسی مسایل شهرستان‌های خرمشهر و آبادان با تبریک سالروز ولادت امام زمان(عج) و با بیان اینکه شب نیمه شعبان بسیار مبارک است، گفت: یکی از اعمال با فضیلت امشب گره‌گشایی از کارهای مردم است و امیدواریم امشب بتوانیم در این جلسه گره‌ای از مشکلات مردم بگشاییم.

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از همه دست‌اندرکاران تأمین امنیت در استان خوزستان و سراسر کشور، افزود: امروز سطح مطلوبی از امنیت در سراسر کشور برقرار است، اما همواره باید هوشیاری خود را برابر دشمنی که در اثر شکست‌های مکرر در حوزه‌های اقتصادی، نظامی و امنیتی به استیصال رسیده، حفظ کنیم.

رئیسی ادامه داد: یکی از عرصه‌هایی که دشمن برای ضربه زدن به کشورمان بر روی آن تمرکز کرده عرصه سایبری و اطلاعاتی است که باید پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم در این زمینه انجام شده و آمادگی مواجهه متناسب با هر مسأله‌ای را در زمان مناسب داشته باشیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش همجواری استان خوزستان با عراق را فرصتی ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: همواره به مسئولین استان‌های مرزی توصیه کردم که تمام تلاش خود را برای گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری بکار بگیرند.

رئیسی آبادان و خرمشهر را مایه افتخار کشور و نماد مقاومت و ایستادگی دانست و تصریح کرد: این دو شهر با این همه امکانات خدادادی نباید از مشکلات متعدد رنج ببرند. خوزستان خطه نفت، نهر و نخل است و ظرفیت‌های موجود در این خطه به خوبی برای پیشرفت همه جانبه استان کفایت می‌کند.

رئیس‌جمهور اولین و محوری‌ترین مسأله آبادان و خرمشهر را ضرورت ایجاد اشتغال دانست و خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال صرفاً به معنای بکارگیری افراد در نظام اداری نیست، بلکه در استانی مثل خوزستان باید از ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی استان برای ایجاد اشتغال بهره گرفت.

رئیسی از دستگاه‌های مختلف که در زمینه بهره‌برداری از منابع و ظرفیت‌های استان خوزستان فعال هستند، خواست تا به نحو احسن به مسئولیت‌های اجتماعی خود در خوزستان عمل کنند و گفت: نکته مهم دیگر درباره شهرستان‌های آبادان و خرمشهر رسیدگی به وضعیت منطقه آزاد اروند است. وقتی ایجاد این منطقه آزاد برای مردم باعث افزایش برخی هزینه‌های زندگی شده است، قطعاً باید منافع اقتصادی آن نیز نصیب مردم شود.

رئیس جمهور افزود: با توجه به تداخلی که منطقه آزاد اروند با مناطق شهری خرمشهر و آبادان پیدا کرده لازم است فورا کارگروهی تشکیل تا بر مبنای قانون مناطق آزاد، بررسی‌های حقوقی لازم برای حل و فصل مشکلات پیش آمده انجام شود.

رئیسی در ادامه سخنانش به جایگاه والای آبادان و خرمشهر در سال های دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: خرمشهر و آبادان به عنوان دو نماد ایستادگی و مقاومت آسیب‌های زیادی از دوران دفاع مقدس متحمل شدند که باید برای رفع این آسیب‌ها اقدامات لازم انجام شود و از جمله مبلمان شهری این دو شهرستان به شکلی که در شأن آنها باشد بازسازی و اصلاح شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، گمرک خرمشهر را از ظرفیت‌های مهم برای اشتغالزایی و ایجاد رونق اقتصادی عنوان کرد و تصریح کرد: با توجه به هم‌مرز بودن کشورمان با عراق و سیاست جدی جمهوری اسلامی برای گسترش بیش از پیش تعاملات و روابط تجاری با این کشور زمینه مضاعفی برای فعال‌تر شدن گمرکات در استان خوزستان وجود دارد و ضروری است در جلسه‌ای که قرار است برای رسیدگی به مسایل خرمشهر و آبادان در تهران تشکیل شود، این موضوع نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به موضوع لایروبی اروندرود و تسریع در تکمیل خط آهن شلمچه به بصره، خاطر نشان کرد: اگر چه کارهای زیادی برای پیشرفت آبادان و خرمشهر انجام شده، اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی باقی مانده و وضعیت فعلی این دو شهرستان و کل استان خوزستان قابل قبول نبوده و باید متحول شود.

رئیس جمهور گفت: آبادانی خوزستان نیاز به جدیت و مجاهدت فوق‌العاده داشته و نباید اجازه دهیم لحظه‌ای فرصت در این زمینه از دست برود چرا که از دست دادن هر فرصتی زمینه را برای توطئه‌آفرینی خناثان فراهم می‌کند. چنانچه مقام معظم رهبری همواره تأکید می‌کنند، اقتصاد و امنیت دو مقوله بهم پیوسته هستند و اگر مشکلات اشتغال و فقر در خوزستان برطرف نشوند دشمنان امنیت منطقه را نیز مخاطره خواهند انداخت.

رئیسی با بیان اینکه این سومین سفر بنده در ۶ ماه سپری شده از آغاز فعالیت دولت مردمی به استان خوزستان است، افزود: اینکه ما چند بار به هر یک از استان‌های کشور سفر کنیم به هیچ وجه برای بنده موضوعیت ندارد، بلکه مهم آن است که این سفرها نتیجه‌بخش بوده و مردم آثار سازنده این سفرها را ببینند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ظرفیت‌های استان خوزستان برای انجام کارهای فوق‌العاده مهیا و کافی است و مسئولان به هیچ وجه نباید در مسیر آبادانی استان معطل پیچ و خم‌های اداری شوند. کار فوق‌العاده و مجاهدانه با نامه‌نگاری و مراودات اداری معمول پیش نمی‌رود. الگوی عمل رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس پیش روی ماست که با وجود همه محدودیت‌ها و کمبودها به هیچ‌وجه دفاع از کشور را معطل نمی‌گذاشتند و کارهای نشدنی را انجام می‌دادند.

رئیسی با تأکید بر ضرورت حفظ و ترویج روحیه ایثارگری و مجاهدت رزمندگان در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: ابتکار برگزاری اردوهای راهیان نور که از سوی مقام معظم رهبری، ارایه شد به منظور حفظ و ترویج همین روحیه بوده است و به هیچ وجه نباید اجازه دهیم، روحیه ایثار و جهاد در کشور به سردی بگراید، چرا که اگر این روحیه را از دست بدهیم، یکی از مؤلفه‌های مهم تأمین امنیت ملی خود را از دست داده‌ایم که دشمن هم از آن استقبال خواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مؤثر حفظ و ترویج روحیه ایثار و مجاهدت جهاد تبیین است، خاطر نشان کرد: البته باید این مسأله را در نظر داشته باشیم که جهاد تبیین به تنهایی کافی نیست و باید این روحیه را در عمل ترویج کنیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور، استاندار خوزستان در سخنانی با قدردانی از توجه ویژه دولت به این استان، گفت: پس از سفر اول آیت‌الله رئیسی به این استان حجم فعالیت‌های عمرانی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و امروز آثار تصمیمات سازنده دولت برای خوزستان به وضوح قابل مشاهده است، فرمانداران خرمشهر و آبادان، نمایندگان این دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مقامات لشکری و کشوری خرمشهر و آبادان نیز در سخنانی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود برای پیشرفت شهرستان‌های آبادان و خرمشهر پرداختند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است