کد خبر : 184900
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - 12:13
دسته‌بندی : اجتماعی، اخبار ویژه
چاپ

بیش از ۲۰۰ خانه پلمپ شد

شهردار تهران با اشاره به اینکه سال آینده ۱۰۰ میدان میوه و تره بار در تهران احداث خواهد شد، گفت: ظرف دو سال اینده میادین میوه و تره بار از ۲۹۴ میدان فعلی به ۵۰۰ میدان افزایش پیدا خواهد کرد.

بیش از ۲۰۰ خانه پلمپ شد

به گزارش مدارا، علیرضا زاکانی در برنامه ای تلویزیونی با اشاره به اینکه شهرداری، شورا و شهروندان سه جزء هستند که در میان آنها شهروندان مهم ترین جزء هستند، افزود: شهرداری به دنبال این است که خود را به نهادی اجتماعی تبدیل کند بر همین اساس مهم است که شهرداری خدمات شایسته ای را به شهروندان ارائه کند و آسایش، سلامت، امنیت، ایمنی، اقتصاد و معیشت شهروندان شهر را دنبال کند. در این میان مسکن، میوه و تره بار و لوازم منزل بخش هایی هستند که شهرداری برای هریک از آن‌ها برنامه دارد و اقداماتی نیز انجام شده است.

 

وی افزود: در حقیقت یکی از وجوه زندگی مردم اقتصاد و معیشت است. شهرداری در این باره در سه بخش مسکن، میوه و تره بار و لوازم منزل نقش ایفا می کند. در هر سه بخش فعال شده ایم و اقداماتی صورت گرفته است. بخشی دیگر نیز داریم که به توانمندسازی شهروندان به ویژه اقشار مستضعف و کم درآمد برمی گردد که به صورت غیرمستقیم به معیشت و اقتصاد آن‌ها کمک می کند.

 

زاکانی ادامه داد: در میادین میوه و تره بار قیمت ها ۴۰ درصد کمتر از سطح شهر و در بخش پروتئین نیز تا ۱۵ درصد کمتر از سطح شهر است. تعداد این میادین در ابتدای این دوره ۲۶۳ میدان بود و در ۶ ماه و ۱۴ روزی که بر سرکار آمدیم، ۳۱ میدان به آن اضافه کردیم. تلاش می کنیم برای سال آینده ۱۰۰ مورد و سال ۱۴۰۲ نیز  ۱۰۰ میدان دیگر اضافه شود تا سرجمع میادین را به ۵۰۰ برسانیم.

 

وی تاکید کرد: ۱۰ قلم کالا را هم برای سال آینده مستقیم از کشاورزان خریداری و واسطه ها را حذف می کنیم که قیمت را تقلیل خواهد داد. برای سال بعد از آن یعنی ۱۴۰۲ نیز برنامه داریم تا کلیه اقلام را مستقیم از تولیدکنندگان و بدون واسطه خریداری می کنیم البته ما در شهرداری به این موضوع نگاه انتفاعی نداریم. روزانه ۲۰۰ تن مرغ توزیع می کنیم،  ۱۵۰ کانکس یخچال دار هم داریم که بتوانند در افزایش خدمت به مردم کمک کنند. ضمن اینکه روزانه۳۰ تن گوشت توزیع می کنیم  که ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار است.

 

زاکانی با تاکید بر اهمیت مسکن در کاهش هزینه زندگی شهروندان گفت: سال ۹۰ تا ۹۱ به صورت میانگین بالغ بر ۳۰ هزار پروانه صادر می شد اما امسال ۴۵۰۰  پروانه صادر شده و میزان آن به یک هفتم رسیده است. ما با تاسیس یک قرارگاه جهادی ۱۸۰ هزار واحد یعنی شش برابر میزان ساخت امسال را هدف گذاری کردیم البته در طرح  جهش مسکن برای شهرداری ها وظیفه ای دیده نشده اما ما با وزارت راه و شهرسازی تفاهم کردیم که در بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری لکه گذاری هایی برای ساخت  ۱۸۰ هزار واحد انجام دهیم.

 

شهردار تهران تاکید کرد: یک فرد در شرایط فعلی ۶۵ درصد از حقوق خود را باید برای اجاره نشینی هزینه کند. خرید خانه نیز با شرایط فعلی  ۶۹ تا ۷۰ سال برای یک فرد طول می کشد. از این جهت اثر گذاری در موضوع مسکن را دنبال می کنیم. روز گذشته  ۳۰۰۰ واحد کلنگ زنی شد و با طی این مسیر سال آینده سال گره گشایی از مسکن خواهد بود.

 

وی درباره چگونگی خانه دار شدن شهروندان گفت: عده ای ثبت نام می کنند و در کنار آن  کسانی که در بافت فرسوده حضور دارند با نوسازی به یک محیط امنی که از زیبایی های بصری و استحکام برخوردار است، دست پیدا می کنند. درواقع بخش زیادی از افراد، شهروندانی هستند که منزل مسکونی آن‌ها در بافت فرسوده بوده و از آنها تحویل گرفته شده است و به آنها خانه نو تحویل داده می شود.

 

زاکانی ادامه داد: امروز روز شهردار است. به این دلیل که شهادت شهید باکری است؛ شهید باکری حاشیه نشین نبود و خودش را صاحبخانه می دانست. شهرداری هم خودش را صاحبخانه می داند و قلبش برای شهر می تپد. نمی تواند ببیند کسی سر گرسنه  بر بالین می گذارد، نمی تواند ببیند کسی بی‌خانمان است و مشکل معیشت دارد. این مسأله تفاوت جوهری یک نهاد خدمتگزار اجتماعی با یک نهاد خدمتگزار صرف است همچنین شهرداری با میدان داری مردم به دنبال مواجهه با فساد است.  نقطه شروع  این کار تغییر جهتی است که بر اساس آن با تحول نرم افرازی و  سخت افزاری، با مشارکت مردم و بر مدار مردم به دنبال این هستیم که شهر را متحول کنیم.

 

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع معتادان متجاهر و ساماندهی آنها اشاره کرد و افزود: از چهار ماه پیش قرارگاه اجتماعی را راه اندازی کردیم که در آن عملا با همه دستگاه ها از جمله استانداری، ناجا، سپاه و بسیج،  بهزیستی ، کمیته امداد، دادستانی، دانشگاه های علوم پزشکی و..‌. به صورت منظم هر هفته جلسه ای تشکیل دادیم به طوری که در مناطق ۲، ۴، ۵، ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۱۹ قرارگاه تشکیل شد، نتایج این قرارگاه این بود که از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر جمع آوری شده، حدود  ۶۳۰۰ نفر به مراکز ماده ۱۶ منتقل شدند . ۳۰۰ خانه هم به عنوان پلاک قرمز شناسایی شد که بالغ بر ۲۰۰ خانه پلمب شد. کار بزرگی صورت گرفت و  بالغ بر ۲۰۰ مصوبه در جلسات ابلاغ شد که بالای ۸۰ درصد آن‌ها اجرایی شده است.

 

وی ادامه داد: باید برای معتادان بالای ۶۵ سال و زیر ۱۸ سال و بانوان الگوهای خاصی دنبال شود و هفته پیش مجوزهایی صادر کردند. اگر این موارد عملیاتی شود، ۱۵۰۰ نفر دیگر از معتادان نیز جمع آوری می شوند. امیدواریم در ماه های آینده بتوانیم پرونده این پدیده بسیار زشت را در شهر ببندیم البته این پایان ماجرا نخواهد بود و باید برای هر فرد چهار تا پنج سال پیگیری ها انجام شود؛ یعنی ضمن شناسایی و سم زدایی،  بازسازی شخصیتی آنان انجام و با خانواده های خود مرتبط شوند، ضمن اینکه با مهارت آموزی و اشتغال، آنان را به جامعه برگردانیم. ما وظیفه داریم این افراد را جزو خانواده خود بدانیم.

 

زاکانی افزود: کودکان خیابانی و متکدیان، مرحله بعدی این اقدامات خواهد بود. برای کارآمدی این کودکان جاهای بزرگی در نظر گرفته شده از جمله اینکه  ۱۰ هزار متر سوله آماده می شود تا  بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم. دره فرحزاد نیز در مسیری قرار گرفته که تبدیل به یک بوستان و بخش سوم بوستان نهج البلاغه شود.

 

شهردار تهران تصریح کرد: تهران به ۷۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد. در ابتدای این دوره ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل ما شد و ما  ۱۷۵ دستگاه اتوبوس خریدم و اضافه کردیم همچنین حدود ۵۰۰ دستگاه را با تعویض مخازن مورد بازسازی قرار داده ایم. در کنار آن نیز برای سال آینده ۱۳۵۰ اتوبوس بازسازی می شوند و ۱۰۰۰ دستگاه نیز وزارت کشور خریداری می کند علاوه بر این  برای شهریور سال آینده قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی را برای تردد از  میدان جمهوری تا بهارستان بسته ایم. درمجموع به این ظرفیت ها امسال ۶۵۰ دستگاه و سال آینده ۲۴۰۰ اتوبوس اضافه می شود و ظرفیت اتوبوس ها تا یک سال و نیم دیگر  بیش از دو برابر می شود ، در کنار این اقدامات ۲۱۰ خط اتوبوسرانی را بازبینی و توسعه خواهیم داد.

 

شهردار تهران با اشاره به کمبود بالغ بر هزار واگن در ناوگان مترو تهران افزود: در مترو ۷ خط فعال داریم که۲۵۰۰  واگن لازم دارند. در حال حاضر ۱۵۰۰ واگن داریم که ۱۱۰۰ واگن آن در حال ارائه خدمات و مابقی از رده خارج هستند. ضمن اینکه دو سوم این واگن ها نیاز به اورهال دارند. خرید ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس برنامه ریزی شده است و با تمهیدات نرم افزاری تصمیم داریم سرفاصله قطارها را  کمتر کنیم.

 

وی درباره تاکسی های شهر تهران نیز گفت: ۷۸هزار تاکسی و ون داریم که بالغ بر ۵۰ درصد آنها فرسوده اند. تصمیم داریم سالیانه ۱۰ هزار دستگاه از آنان را نوسازی کنیم.

 

شهردار تهران با رد این نکته که برخی ها معتقدند که تهران نیاز به پروژه عمرانی ندارد، افزود: در غرب تهران بزرگراه یادگار امام(ره) را داریم که تا جاده ساوه به سمت غرب می توانیم آن را ادامه دهیم. این مسأله در دستور کار است و طی سه سال انجام خواهد شد همچنین پروژه شهید شوشتری را داریم که بهره برداری از آن ۱.۵ درصد بار ترافیک کل تهران و ۵.۵ درصد ترافیک شرق شهر را کاهش می دهد و ظرف چهار سال در دستور کار قرار دارد. در کنار این موارد اصلاحات تقاطعی در بزرگراه ها را خواهیم داشت. ۹۸ تقاطع را شناسایی کرده ایم که  اصلاح آن‌ها ۷۰۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک تر می کند البته ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

 

وی ادامه داد: برای چهار خط باقیمانده مترو نیز  ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم و به دنبال تامین منابع مالی از طریق بارگذاری در ۱۳۸ ایستگاه و فضاهای بین ایستگاهی و وصول مطالبات از دولت هستیم. در برنامه سوم تکمیل مترو تا ۱۴۲۰ پیش بینی شده و ما سقف پنج ساله برای آن در نظر گرفته ایم یعنی باید تا ۱۴۰۵ مترو تکمیل شود بنابراین می خواهیم یک تحول و انقلاب در حوزه حمل و نقل شهر داشته باشیم.

 

زاکانی تاکید کرد: برای تحکیم گلوگاه ها، لایحه‌ای به شورا دادیم تا بتوانیم سازمان فناوری‌های نوین را در شهرداری راه اندازی کنیم. بنا شد این لایحه با حضور بنده در شورا مطرح و تصمیم گیری شود. در بحث فناوری در حوزه پسماند تحقیقات جدی را دنبال کرده ایم. این طلای کثیف ۴۵۰۰ میلیارد ارزش دارد اما ما ۱۰۰۰ میلیارد پول می دهیم تا جمع شود و این مسأله برای ما باخت است بنابراین مسیری را دنبال می کنیم تا با فناوری‌های جدید سوخت و انرژی و مواد قابل مصرف را از آن تامین و مواد دفعی حداقلی داشته باشیم. در دیگر حوزه ها مانند ترافیک، حمل و نقل، عمران، محیط زیست  و سایر حوزه ها نیز فناوری قابل استفاده خواهد بود.

 

شهردار تهران درباره مجوزهای ساخت در شهرداری و مشکلات آن افزود:  ۷ تا ۱۰ ماه زمان صدور پروانه در شرایط فعلی است، بنابراین از روزهای اول کل این فرایند را استخراج کردیم و با در نظر گرفتن همه شرایط، از اردیبهشت سال آینده این زمان به زیر دو ماه تقلیل پیدا می کند. این مسأله از طریق مصوبات شورا که بر این مساله تاکید دارند، گره گشایی می شود.

 

وی تاکید کرد: شهر با مردم ساخته می شود و  شورا و شهرداری جزئی از مردم هستند. اگر بتوانیم شهرداری را ارتقا دهیم و ناظر به حوزه های مختلف در میدان حاضر باشیم، می توانیم شهری بسازیم که الگو شود. ما در ابتدای این دوره شعار تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام را مطرح کردیم البته این شعار به معنی این نیست که الان تهران الگو است بلکه باید الگو بشود یعنی باید هویت داشته باشد، سرانه ها در آن تامین باشند و مردم در آسایش باشند تا تبدیل به شهری مطلوب شود.  آنچه مهم است این است که مردم باید میدان داری کنند تا این تحول بزرگ رقم بخورد.

 

 

اخبار مرتبط:
آخرین وضعیت توماج صالحی در گفت‌وگوی مدارا با وکیل پرونده؛ درخواست فرجام خواهی وکلای توماج صالحی در دیوانعالی کشور به ثبت رسید/ ملاقات‌های توماج، مشروط به فیلم‌برداری شده اما دادگاه انقلاب اصفهان می‌گوید ما چنین دستوری صادر نکرده‌ایم
آخرین وضعیت توماج صالحی در گفت‌وگوی مدارا با وکیل پرونده؛ درخواست فرجام خواهی وکلای توماج صالحی در دیوانعالی کشور به ثبت رسید/ ملاقات‌های توماج، مشروط به فیلم‌برداری شده اما دادگاه انقلاب اصفهان می‌گوید ما چنین دستوری صادر نکرده‌ایم

امیر رئیسیان گفت: پس از صدور حکم اعدام برای آقای صالحی، او تا امروز یک ملاقات حضوری با پدرش داشته ولی بعد از آن، ملاقات حضوری توماج صالحی به فیلم برداری از جلسه ملاقات مشروط شده است. همچنین مسئولان زندان به خانواده توماج اعلام کرده که برای فیلم برداری از ملاقات‌های حضوری، دستور قضائی دارد ولی دادگاه انقلاب اصفهان، شفاهاً به ما اعلام کرد که چنین دستوری صادر نکرده است.

یک مادر و چهار کودک در سیل مشهد زیر آوار جان باختند
یک مادر و چهار کودک در سیل مشهد زیر آوار جان باختند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: دو فوتی در میدان انقلاب از داخل خودروی محبوس در آب به بیرون کشیده شدند. همچنین یک منزل مسکونی در حوالی خیابان سپاه واقع در منطقه سیدی به دلیل حجم سیلاب دچار آوار شده بود که متاسفانه یک مادر و چهار کودک جان خود را از دست دادند.

آخرین خبرها از سیلاب وحشتناک در خیابان‌های مشهد/ شمار جانباختگان به ۷ نفر رسید/ ۱۲ نفر همچنان مفقود
آخرین خبرها از سیلاب وحشتناک در خیابان‌های مشهد/ شمار جانباختگان به ۷ نفر رسید/ ۱۲ نفر همچنان مفقود

غواصان آتش نشانی مشهد پیکر دو فرد جانباخته در سیلاب این شهر را از درون خودرو گرفتار در سیلاب پل انقلاب مشهد خارج کردند. جانباختگان یک خانم و آقا با حدود سنی ۵۰ سال هستند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است