به گزارش سایت خبری مدآرا؛ شیوه برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم با رعایت پروتکلهای بهداشتی، موضوعی است که این روزها به نقل محافل مختلف تبدیل شده است. کمتر از یک ماه تا آغازِ ماه محرم مانده و با توجه به اینکه حرارت محبّت و روضههای سیدالشهداء علیهالسلام جزئی جداناپذیر از فرهنگ این ملت شده است، نادیدهگرفتن آن امکانپذیر نیست.
در روزهای گذشته جلسۀ ستاد ملّی پیگیریهای ویژه ماه محرم با حضور در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و حجتالاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات این نوید را داد که محرم امسال را با حفظ پروتکلهای بهداشتی و در چهارچوب و ضوابط مشخصی برگزار خواهیم کرد. این موضوعی بود که در روزهای اخیر از سوی علمای برجسته حوزه علمیه نیز بدان تأکید شده بود.
حجتالاسلام محمود ریاضت مدرّس و کارشناس مسائل دینی به بیان نکاتی مهم در این باره پرداخت که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
در آستانه ماه محرم الحرام و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و در حالی که جهان با ویروسی به نام کرونا دست و پنجه نرم میکند و عزیزان کادر درمانی نهایت تلاش خود را برای از بین بردن آن میکنند و از هیچ کوششی فرو گذار نمیکنند که جای تشکر و تقدیر فراوان دارد، سخنهایی در مورد برگزاری شعائر حسینی از گوشه و کنار به گوش میرسد که تذکر چند نکته لازم و ضروری میکند:
اول: اینکه در این خصوص باید کسانی اظهارنظر کنند که تخصص لازم را دارا باشند لذا وقتی کارشناسان امر شیوهنامه بهداشتی را در این خصوص تدوین کردهاند و گفتهاند با اجرای آن میتوان مجالس را برگزار کرد دیگر جایی برای اظهارنظر غیرمتخصصین نمیماند و اینکه گفته میشود چون این شیوهنامهها ممکن است توسط چند نفر یا چند گروه اجرا نشود پس مجالس را تعطیل کنیم هم سخنی غیر عقلائی است؛ چراکه نمیشود اگر چندین نفر مثلاً مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکنند پس گواهینامه ندهیم چون ممکن است بعضیها دستور العملها را رعایت نکنند و منجر به تصادف و مرگ افراد شود پس چون حفظ جان از اوجب واجبات است پس صدور گواهینامه برای مردم تعطیل شود.
دوم: همانطور که در امر پزشکی و تدوین دستورالعملهای بهداشتی متخصصان امر باید اظهارنظر کنند در امر شعائر حسینی خصوصاً ایام محرم الحرام نیز باید کسانی اظهارنظر کنند که هم در این وادی مَحرَم و هم مُحرِم باشند تا مُحَرَّمی بتوانند اظهارنظر کنند که متأسفانه بسیاری از کسانی که در این خصوص اظهار فضل میکنند نه در امر پزشکی و نه در امر معنوی صاحبنظر و متخصص نیستند.
سوم: گفته شده است که امر واجب حفظ جان را فدای امر مستحب عزاداری نکنیم، به نظر در این امر هم غیر متخصصین حق اظهارنظر ندارند. وقتی مراجع همچون آیتالله وحید خراسانی فرمودند که شعائر حسینی نباید تعطیل شود اما دستورالعملهای متخصصین امر هم باید رعایت شود یعنی مانعهالجمع نیست.
چهارم:طبق فتوای مراجع قدیم و جدید همچون امام راحل و دیگر بزرگان عرصه فقاهت مانند مرحوم آیتالله بهجت مبنی بر اینکه اقامه شعائر حسینی از افضل قربات است و قربات اعم از واجب و مستحب است؛ یعنی بر اساس نظر دین شناسان اقامه شعائر حسینی نه تنها واجب و در بعضی اوقات مستحب بلکه افضل از تمام واجبات و مستحباتی است که موجب قرب الهی میشود.
پنجم: حدود پنج ماه است که از تلاش خستگیناپذیر کادر درمانی میگذرد اما این حقیقت غیرقابل انکار است که علم با همه پیشرفتش در مبارزه با این ویروس تاکنون زمین نشسته و ناتوان از مبارزه با این ویروس مصداق اتم و اکمل “وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا” و “خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً” است لذا بر معتقدین مکتب اهلبیت فرض است که مشخص کنند با خودشان چند، چند هستند و آیا آنچه تاکنون میگفتند که اشک بر مصائب سیدالشهداء علیهالسلام و تربت و مجلس حضرت شفاست خودشان باور دارند یا ندارند و آنچه تاکنون میگفتند شکلِ کار بوده است؟ نزدیک به ۶ ماه است که با نسخههایی غیر از نسخه اهلبیت عمل کردیم و نتیجهایی نگرفتیم؛ اجازه دهید یکبار با نسخه اهلبیت حرکت کنیم تا نتیجه مشخص شود. این همه کشته در اثر این بیماری باعث این نشد که کادر درمانی مقصر شناخته شود و حق هم همین بود، تجربه شبهای قدر نشان داد با نسخه اهلبیت حرکت کنیم هرگز دچار مشکلی نخواهیم شد بلکه به واسطه توسّل و تضرع گرهها باز و مشکلات حل خواهد شد.