کد خبر : 290311
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۵ - 11:50
دسته‌بندی :
چاپ

قدیمی ترین مسجد گیلان در حال نابودی I ببینید

قدیمی ترین مسجد گیلان در حال نابودی I ببینید

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سایت کلانشهر نوشت: ۲۳سال بعد از آنکه «اِسپی مَزگِت» قدیمی ترین مسجد گیلان به ثبت ملی رسید این اثر تاریخی در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

«ایسپیه مزگت» یا «اِسپی مَزگِت» در زبان تالشی به معنای مسجد سپید با حدود ۸۰۰سال قدمت در روستای دیناچالِ شهر پره ‌سر رضوانشهرِ تالش قرار دارد.

چند سال قبل و هنگام مرمت بخش هایی از بقایای این مسجد، سقف موقت روی بعضی از ستون های آن نصب شده بود که به دلیل سرقت پایه‌های داربست، اداره میراث فرهنگی گیلان، سقف موقت را جمع آوری کرد. با این احتمال که ممکن است تخریب سقف موقت،به بنای اصلی آسیب برساند. هم اکنون اما چیز زیادی از سازه های این مسجد باقی نمانده است. اداره میراث فرهنگی گیلان از کمبود اعتبارات می گوید و عده‌ای از دوستداران آثار تاریخی، از بی توجهی برخی ساکنان بومی گلایه می کنند و همچنین سوداگران اشیای عتیقه که به طور مداوم محدوده این اثر تاریخی را می‌‍کاوند و هربار ضربه ای به بقایای آن وارد می کنند را در تخریب این اثر تاریخی مقصر می دانند.

اوایل اسفندماه امسال مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از شناسایی و دستگیری یک متهم به همراه کشف دستگاه فلزیاب در بنای تاریخی اسپی مزگت خبر داد.

جهانی با تاکید بر لزوم ساماندهی بناهای تاریخی از طرق مختلف و از جمله صندوق توسعه و احیا گفت در صورت تعامل و همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان گیلان، از آنجایی که برای بنای تاریخی اسپی مزگت سرمایه‌گذار وجود دارد، واگذاری بنا و محیط پیرامون آن برای توسعه گردشگری در عین حفاظت و مرمت از اثر تاریخی مذکور در دستور کار قرار خواهد گرفت.
اینکه سال آینده شاهد مرمت این اثر تاریخی خواهیم بود یا شاهد نابودی کامل اسپی مزگت،را زمان روشن می کند.

اخبار مرتبط:
محمدرضا قالیباف، متکی، ذوالنوری، آقاتهرانی، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند
محمدرضا قالیباف، متکی، ذوالنوری، آقاتهرانی، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

روزنامه جمهوری‌اسلامی: وظیفه نفوذی‌ها در کشور مشغول کردن مردم به درگیری با همدیگر است
روزنامه جمهوری‌اسلامی: وظیفه نفوذی‌ها در کشور مشغول کردن مردم به درگیری با همدیگر است

روزنامه اصولگرا نوشت: اکنون بایدن و نتانیاهو به چنین چیزی بشدت نیازمند هستند. آنها در ایران عناصر نفوذی زیادی دارند که وظیفه اصلیشان جریان سازی‌های مصنوعی برای مشغول ساختن مردم به درگیری با همدیگر و جلب کردن توجه افکار عمومی بین‌المللی به این درگیری است.

مهدی طارمی به اینترمیلان پیوست
مهدی طارمی به اینترمیلان پیوست

ستاره ایرانی تیم پورتو قراردادش با باشگاه جدیدش اینتر را بسته که برای ۲ سال با قابلیت تمدید یک ساله است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است