به گزارش سایت خبری مدآرا، در همین خصوص با هوشنگ شهبازی در مورد صحبتهای اخیرش گفتوگو کرده است. وی گفت: متأسفانه بعضی از خبرگزاریها مثل تسنیم و همینطور بخش خبر صدا و سیما از صحبتهای من سوء استفاده کردند. من با صدا و سیما صحبت کرده و همه دلایل را گفته بودم، ولی فقط یک جمله من را کات کردند و آن جمله را پخش کردند، در حالی که من گفتم به هیچ عنوان با قطعیت نمیشود این پرواز را تحلیل کرد، چون هنوز جعبه سیاه هواپیما بازخوانی نشده است و باید منتظر باشیم. حتی من با مسئولین محترم امنیت فضایی کشور هم صحبت کردم و آنها هم شلیک موشک یا شلیک پدافند را انکار کردند. در حضور جمعی در سازمان هواپیمایی کشوری با «آقای رضاییفر»، مسئول امور سوانح سازمان هواپیمایی کشوری صحبت کردم و ایشان هم انکار کردند. تا دیروز صبح در هواپیمایی کشوری بودم برای اینکه ذهن مردم را روشن بکنم، اما همه انکار کردند. من چه کار میتوانستم انجام دهم».
پرستو بهرامیراد: زمستانی سرد و تاریک را در کشور شاهد هستیم و آنقدر سرعت مصیبتها زیاد شده است که فرصت عزاداری کردن درست و درمان را هم نداریم. صبح چهارشنبه بود که خبری شوکه کننده در فضای خبری کشور منتشر شد: «سقوط بویینگ ۷۳۷ با ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه در نزدیکی تهران.»
بلافاصله گمانه زنیها در مورد علت سقوط هواپیما شروع شد و هر کسی برداشت خود را بیان میکرد: از نقص فنی گرفته تا برخورد موشک با آن! هر گمانه و نظر نیز حامیانی داشت که استدلال خود را بیان کرده و از آن دفاع میکردند. در همین راستا خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۸ از زبان «هوشنگ شهبازی» خلبان کشور با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی نوشت: «بنده ۳۵ سال سابقه پرواز دارم، چنانچه به این هواپیما موشک میزدند همان بالا در آسمان پخش میشد و قطعات آن در زمین، کیلومترها از همدیگر فاصله داشتند». مشابه همین نظرات را اکثر مسئولین کشور در سه روز گذشته و بعد از سقوط هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی بیان کردند.
اما صبح امروز، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که سقوط هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی که به کشته شدن ۱۷۶ نفر از هموطنان ایرانی و اتباع سایر کشورها انجامید با اشتباه انسانی پدافند ایران صورت گرفته است. در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح تصریح شده است که به جهت دریافت برخی اخبار در باب مشاهده اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی کشور و شناسائی برخی تحرکات هوایی در صفحات راداری، مجموعه پدافند هوایی حساسیت بیشتری پیدا کرد و در نهایت با چرخش نابهنگام و نزدیک شدن هواپیمای مسافربری به یک مرکز حساس نظامی بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار میگیرد.
بعد از پخش این خبر، موجی از ناامیدی در جامعه به سرعت تکثیر شد و افکار عمومی از خلاف گویی سه روزه مسئولین و افراد دیگر صحبت به میان آوردند. هوشنگ شهبازی کارشناس حمل و نقل هوایی، از افرادی بود که به ارائه اطلاعات نادرست در مورد این حادثه متهم شد.
دیدارنیوز در همین خصوص با هوشنگ شهبازی در مورد صحبتهای اخیرش گفتوگو کرده است. در این گفتوگو کاپیتان شهبازی چندین بار بغض کرد و گفت: «برخی خبرگزاریها مثل تسنیم و صدا و سیما صحبتهای چند روز اخیر من را با تحریف پخش کردند».
امنیت فضایی کشور و امور سوانح سازمان هواپیمایی کشور تا دیروز صبح شلیک موشک را انکار میکردند
شهبازی در مورد گفتههای منتشر شده خود در خبرگزاری تسنیم بیان کرد: «این جملهای که از قول من منتشر شده و در آن گفته شده که «من با ۳۵ سال سابقه، این امکان را رد میکنم»، جمله خبرگزاری تسنیم است نه جمله من. صحبتهایی که با خبرگزاری تسنیم داشتم را ضبط شده دارم و من این جمله را نگفتهام. ضمناً از نظر کارشناسی، این پرواز در روز اول به صورت یک گلوله آتش در هوا بود، ولی بعد از آن، فیلمهایی در فضای مجازی پخش شد که در مورد شایعه اصابت موشک بود. من در تمام صحبتهایم در تمام خبرگزاریها این را عرض کردم که با قطعیت نمیتوان شرایط این پرواز را تحلیل کرد، باید منتظر بازخوانی جعبه سیاه بمانیم. ضمن اینکه این پرواز یک پرواز اینترنشنال است و هیچگونه پنهان کاری امکان ندارد.
همچنین توصیه و اعتراض کردم که در فضای جنگی کشور، هواپیمای کشوری باید اجازه پرواز تمام هواپیماهای مسافری کشوری را لغو میکرد. متأسفانه بعضی از خبرگزاریها مثل تسنیم و همینطور بخش خبر صدا و سیما از صحبتهای من سوء استفاده کردند. من با صدا و سیما صحبت کرده و همه دلایل را گفته بودم، ولی فقط یک جمله من را کات کردند و آن جمله را پخش کردند، در حالی که من گفتم به هیچ عنوان با قطعیت نمیشود این پرواز را تحلیل کرد، چون هنوز جعبه سیاه هواپیما بازخوانی نشده است و باید منتظر باشیم. حتی من با مسئولین محترم امنیت فضایی کشور هم صحبت کردم و آنها هم شلیک موشک یا شلیک پدافند را انکار کردند. در حضور جمعی در سازمان هواپیمایی کشوری با «آقای رضاییفر»، مسئول امور سوانح سازمان هواپیمایی کشوری صحبت کردم و ایشان هم انکار کردند. تا دیروز صبح در هواپیمایی کشوری بودم برای اینکه ذهن مردم را روشن بکنم، اما همه انکار کردند. من چه کار میتوانستم انجام دهم».
این خلبان با سابقه با صدایی که از بغض میلرزید، گفت: «من به نوبه خودم بابت اینکه گفتم این هواپیما اینجورین فایر (Aircraft Fire Engine) بود و موتورش آتش گرفته از مردم صمیمانه عذرخواهی میکنم.»
شهبازی در مورد توجیه عدم شناسایی هواپیمای مسافربری از هواپیمای نظامی بیان کرد: «به هیچ عنوان این قابل توجیه نیست که در سیستم پدافندی، هواپیمای مسافربری شناسایی نشود. به نظر من آقای رئیس جمهور روز اول و یا ساعت اول، بعد سانحه بایستی شفافسازی و روشنگری میکرد و اطلاعیه را باید نیروهای مسلح و آقای رئیس جمهور چند ساعت بعد از آن پرواز میدادند؛ نه اینکه سه روز کل کشور را بهم بریزند و اعصاب همه را خرد بکنند. مردم این روزها در کشور کم داغ ندیدند و این هم مزید بر علت شد و این یقیناً اشتباه است».
وی در مورد احتمال نقص فنی هواپیما اظهار کرد: «نقص فنی در این هواپیما وجود نداشته و من بارها در مصاحبههایم گفتم این هواپیما یکی از ایمنترین و سیفترین هواپیماهای موجود در دنیا است».
کاپیتان هوشنگ شهبازی در پایان در خصوص جعبه سیاه و اطلاعات آن گفت: «دیگر به اطلاعات جعبه سیاه نیازی نیست. وقتی هواپیما با موشک یا پدافند زده شده است، نیازی به اطلاعات جعبه سیاه نیست. هر اطلاعاتی هم باشد، دیگر مهم نیست. این هواپیما با موشک زده شده است».