کد خبر : 39617
انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - 08:34
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

از اطاعت از احمدی نژاد تا اطاعت از ترامپ/ خواست خدا چه بود؟

از اطاعت از احمدی نژاد تا اطاعت از ترامپ/ خواست خدا چه بود؟

به گزارش سایت خبری مدارا: ۲۱ مرداد ماه ۸۸ بود که روزنامه اعتماد ملی، نزدیک به مهدی کروبی تیتر نخست خود را به سخنان آیت الله مصباح یزدی در رابطه با محمود احمدی نژاد اختصاص داد. تیتر بحث برانگیزی که در سال های بعد بارها و بارها در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و بیش از پیش مورد توجه نسل جدید الورود به مباحث سیاسی، قرار گرفت.

موضوع از این قرار بود که آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع گروهی از هنرمندان بسیجی در موسسه تحت سرپرستی اش صراحتاَ اعلام کرد که: "اطاعت از محمود احمدی نژاد اطاعت از خدا است."

هر چند حواریون او در سال های بعد ضمن تکذیب این اظهارات اعلام کردند که منظور آیت الله از این سخنان این بود که تا زمانی که شخص مورد نظر از ولایت زمان خوش پبروی کند، اطلاعات از او واجب است اما؛ نگاهی به روسای جمهور پیش از محمود احمدی نژاد گواه بر این مطلب است که مصباح یزدی تا آنروز چنین نظری را نسبت به هیچکدام از دو رییس جمهور قبل نداشته و مقصود او از این سخن فقط و فقط محمود احمدی نژاد بوده است.

مصباح یزدی چند سال پس از این اظهارات یعنی در آذر ماه سال ۹۶ ضمن اعلام برائت از احمدی نژاد (هر چند دیرهنگام) ضمن منحرف خواندن رییس جمهور محبوبش اعلام کرد که: ما هر کسی را، تا مادامی که در مسیر اسلام کار می‎کند، حمایت می‎کنیم؛ طرفداری‎اش می کنیم؛ هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا می‎شویم.

او همچنین تاکید کرد:  اعمال و رفتار امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.

اما درست ۹ سال پس از انتشار جمله معروف آیت الله مصباح یزدی درباره احمدی نژاد، و درست زمانی که دو یار بهاری او در زندان به سر می برند و خودش مشغول تدوین مانیفست نهضت به سوی بهار است و برای ارائه آن به شهرهای کوچک و بزرگ کشور سفر می کند. کیلومترها آنطرف تر، در آمریکا و در کاخ ریاست جمهوری که اکنون ترامپ مستاجر آن است؛ سارا سندرز؛ سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که؛ خدا خواست دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شود!

جمله ای که دست کم برای ما ایرانی ها یادآور بسیاری از خاطره های عجیب و غریب از هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بر ایران است.

از همان روزهای ابتدایی که ترامپ ساکن کاخ سفید شد، بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی محمود احمدی نژاد را شبیه ترین فرد به دونالد ترامپ معرفی کردند.

وب سایت اوپن کانادا  دو سال قبل در گزارشی به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های احمدی نژاد و ترامپ پرداخت و در گزارش خودش نوشت: "احمدی‌نژاد و ترامپ، هر دو از سطح بالایی از رفتارهای پوپولیستی برخوردار هستند که نارضایتی و ناامیدی مردم و نخبگان سیاسی در طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد. از همه مهم‌تر هر دو شناختی در زمینه دولت و مسائل سیاست خارجی ندارند. احمدی‌نژاد طی ۸ سال حضور در سمت ریاست جمهوری با اظهارات و اقداماتش موجب انزوای بیشتر ایران در عرصه بین‌المللی شد و مشکلات زیادی را برای اقتصاد ایران به وجود آورد."

هر چند این گزارش زمانی منتشر شد که تنها یک پیش بینی ساده به نظر می رسد اما با گذشت دو سال از ریاست جمهوری ترامپ، می توان به نکات عجیب تری در این رابطه دست پیدا کرد که خروج رییس جمهور جمهوری خواه آمریکا از برجام و چند پیمان مهم بین المللی حاکی از این دارد که او هم مانند رییس جمهور دولت های نهم و دهم ایران علاقه زیادی به دیده شدن و انجام کارهای عجیب و غریب دارد.

از سوی دیگر احمدی نژاد و ترامپ در نادیده گرفتن اعتراضات و منتقدان و مخالفان شبیه به یکدیگرند، احمدی نژاد، وزرای بسیاری را به دلیل انتقاد از عملکردش برکنار کرد و به انتقادات و هشدارهای کارشناسان نیز توجهی نمی کرد، وی حتی مخالفان خود پس از انتخابات جنجالی سال ۸۸ را خس و خاشاک خواند و تا آخرین روزهای ریاست جمهوری اش تصمیمات و سخنان فردگرایانه و جنجالی اش ادامه داشت، ترامپ نیز طی این دو سال نشان داد که در این زمینه بسیار شبیه به احمدی نژاد است، ترامپ در ماه گذشته در حالی وارد سومین سال ریاست جمهور اش شد که تاکنون بیش از ۲۳ مقام مهم دولتش را برکنار کرده است.

ترامپ حتی در تازه ترین اظهارات نسبت به مقامات آمریکایی در واکنش به گزارش رئیس سازمان سیا و رئیس ستاد هماهنگی تشکیلات اطلاعاتی آمریکا به سنای این کشور مبنی پایبندی ایران به توافق هسته ای (برجام) نوشت: مقامات امنیتی در قبال تهدید ایران بسیار منفعل و ساده لوح هستند، آنها اشتباه می‌کنند. شاید هم بهتر است که مقامات امنیتی به مدرسه بازگردند.

ترامپ در ۲ سال گذشته "برسرزبان‌ترین" شخصیت بین‌المللی بوده است و شاید اغراق نباشد اگر ادعا شود هیچ شخصیتی مثل او طی ۲ سال گذشته همه روزه در صدر اخبار جهانی قرار نداشته است.او چهره‌ای جنجالی و خبرساز بوده است، رویدادی که به نظر می‌رسد غریزه "ابراز وجود" او را راضی می‌سازد و به او لذت می‌بخشد. درست شبیه محمود احمدی نژاد که در طی دوران ریاست جمهوری خودش سعی می کرد به هر بهانه ای که شده در صدر اخبار قرار بگیرد و هم اکنون هم با وجود گذشت بیش از ۶ سال از خروجش از ساختمان پاستور، او همچنان سعی میکند به هر شکلی که شده خودش را تیتر اخبار و شبکه های مجازی کند، حتی شده با نشان دادن علامت پیروزی توسط انگشتانش در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا طرفداری از سرنا ویلیامز، تنیسور آمریکایی!

یغما فشخامی

اخبار مرتبط:
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ادامه بارش ها در شرق و شمال استان اصفهان گفت: تخلیه روستاها و سکونتگاه‌های در معرض سیل ضروری است.

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد
هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره سامانه بارشی که از بعد از ظهر امروز فعال می‌شود، هشدار سطح زرد صادر کرد.

غضنفرآبادی، نماینده مجلس: بازگشت گشت‌ارشاد به خیابان‌ها قانونی است
غضنفرآبادی، نماینده مجلس: بازگشت گشت‌ارشاد به خیابان‌ها قانونی است

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مدعی شده است که بازگشت گشت ارشاد قانونی و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است