کد خبر : 38443
انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - 00:22
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

اصغر سلیمی: استانی شدن انتخابات اختلاف قومی مذهبی را زیاد می کند/ اجرای این طرح یعنی هر که پولش بیشتر، رای اش بیشتر

اصغر سلیمی: استانی شدن انتخابات اختلاف قومی مذهبی را زیاد می کند/ اجرای این طرح یعنی هر که پولش بیشتر، رای اش بیشتر

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: کاندیداهایی که توانسته‌اند از سوی یک حزب به مجلس وارد شوند، دیگر آن استقلال لازم برای پیگیری مشکلات مردم را نخواهند داشت و باید وامدار کانون قدرت و ثروت شوند.


اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با سایت خبری مدآرا با اشاره به موضوع طرح استانی شدن انتخابات پارلمانی در کشور، گفت: احزاب هنوز جایگاه اصلی خود را در کشور به دست نیاورده‌اند و با توجه به اینکه احزاب تنها در زمان انتخابات یعنی یک ماه قبل و یک ماه بعد فعال می‌شوند، قطعا از لحاظ مالی در مضیقه شدید هستند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه انجام تبلیغات برای کاندیداها با استانی شدن انتخابات باید در سطح استانی بجای حوزه‌های انتخابیه انجام شود، ادامه داد: احزاب در زمان انتخابات به سوی کاندیداهایی می‌روند که از لحاظ منابع مالی در سطح بالایی قرار داشته باشند تا بتوانند از آنها حمایت کنند، کاندیداهای مستقل هم که پیش از این تنها در پنجاه روستا تبلیغات می‌کردند حال باید در سطح استان و به هزاران روستا مراجعه کند.

وی اظهار کرد: بحث تبلیغات با استانی شدن انتخابات منابع مالی بسیاری می‌خواهد و کاندیداهای مستقل، متعهد و متخصص که از لحاظ توانایی مالی در مضیقه هستند و حتی توانایی حضور در یک حزب را هم ندارند یا منابع مالی برای خود تعیین کنند از امتیاز ورود به مجلس محروم می‌شوند.

سلیمی بیان کرد: از سوی دیگر کاندیداهایی هم که توانسته‌اند از سوی یک حزب به مجلس وارد شوند، دیگر آن استقلال لازم برای پیگیری مشکلات مردم را نخواهند داشت و باید وامدار حمایت کنندگان مالی کانون قدرت و ثروت از خود باشند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: مجلس هم دیگر از روح مردمسالاری دینی و اهداف نظام در حمایت از محرومان دور می‌شود و بیشتر توجه‌ها به سمت مرکز استان و شهرهای بزرگی که رای‌آوری بیشتری دارد، جلب می‌شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس همچنین با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات موجب کاهش حضور مردم و امنیت می‌شود، اظهار کرد: مردم زمانی که مشاهده کنند کاندیدای مورد نظرشان که رای بالایی هم در یک حوزه انتخابیه دارد به دلیل نداشتن رای در سطح استان شانس حضور د ر مجلس را ندارد، ناامید شده و همین موضوع تنش و درگیری را بوجود می‌آورد.

طرح استانی شدن انتخابات به نفع مراکز استانهاست

وی با اشاره به وجود زبان‌ها، نژادها و قومیت‌های مختلف در کشورمان هم تصریح کرد: به طور مثال یکی از شهرهای یک استان ترک زبان، کردنشین هستند و هر بار می‌توانستند نماینده خود را به مجلس بفرستند، حال با وجود طرح استانی شدن انتخابات که کاندیداها باید بتوانند علاوه بر کسب رای لازم در حوزه انتخابیه خود، در سطح استان هم ۲۰ درصد آرا را کسب کنند چگونه یک قومیت می‌تواند با جمعیت حداقلی برای مجلس یک نماینده داشته باشد.

سلیمی اظهار کرد: اکنون برخی شهرهای استان خراسان رضوی اهل سنت هستند پیش از این براساس توافقاتی با اهل تشیع برای خود نماینده‌ای به مجلس می‌فرستادند که با این وضعیت دیگر نمی‌توانند نماینده‌ای داشته باشند و برعکس در استان سیستان و بلوچستان اکثرا از اهل سنت هستند و اهل تشیع برای ارسال یک نماینده دچار مشکل می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: البته استان‌های دیگر مانند ایلام، کرمانشاه، خوزستان و … هم که از نظر قومیتی متنوع هستند هم مسلما با اجرای طرح استانی شدن انتخابات پارلمانی مشکلاتی را پیدا خواهند کرد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، گفت: این طرح بیشتر به نفع مراکز استانهاست، لذا برای اجرای این طرح ابتدا باید احزاب در کشور شکل بگیرد، شوراهای شهر از شورای شهرداری‌ها خارج شوند و پارلمان‌های محلی شکل بگیرند.

وی تاکید کرد: قانون انتخابات پارلمانی در کشورمان قطعا دارای مشکلاتی است و می‌توان آن را اصلاح کرد.

اخبار مرتبط:
فوری| عروس امام خمینی درگذشت
فوری| عروس امام خمینی درگذشت

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

نقوی‌حسینی، فعال اصولگرا: وقتی به پایداری‌ها گفتم پشم خیلی ناراحت شدند عذرخواهی کردم / ذوالنور نامزد کرسی ریاست مجلس است
نقوی‌حسینی، فعال اصولگرا: وقتی به پایداری‌ها گفتم پشم خیلی ناراحت شدند عذرخواهی کردم / ذوالنور نامزد کرسی ریاست مجلس است

سیدحسین نقوی حسینی گفت: اصطلاحی که من (برای پایداری‌ها) استفاده کردم (پشم) بدون هیچ غرضی بود. بعد از این مصاحبه دوستان ما خیلی ناراحت شدند، تماس گرفتند و گفتند چه اصطلاحی بود که برای ما به کار بردید. گفتم که اگر از این اصطلاح ناراحت شدید، عذرخواهی می‌کنم چون واقعا قصدی در آن نبود.

محمد مهاجری: مجلس دوازدهم نمایندگان خاصی دارد که می‌توانند کل حیثیت مجلس را نابود کنند
محمد مهاجری: مجلس دوازدهم نمایندگان خاصی دارد که می‌توانند کل حیثیت مجلس را نابود کنند

فعال سیاسی اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم به مدد شورای محترم نگهبان از چهره‌های خاصی برخوردار شده که برخی از آنها به تنهایی قادر به نابودی حیثیت کل مجلس ‌هستند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است