کد خبر : 37190
انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - 21:17
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

امیدی به کانال اروپا نداریم

امیدی به کانال اروپا نداریم

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تشریح نشست این فراکسیون عنوان کرد: رئیس بانک مرکزی گزارشی از نحوه مدیریت بازار ارز و راه حل ها برای عبور از تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران ارائه کرد.


مدآرا | حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به نشست این فراکسیون با عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی گفت: در این نشست نمایندگان سوالات و مباحث خود را مطرح کردند و سپس رئیس بانک مرکزی ضمن پاسخ به سوالات گزارشی ارائه کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نشست امروز فراکسیون سوالاتی چون حساب ذخیره ارزی چه وضعی دارد؟ چرا در رابطه با تورم در جامعه گزارش درستی داده نمی شود؟ در مورد نارضایتی از بانک ها که مردم را بشدت ناراحت کرده و موسسات بانکی که ضربه مهلکی به اقتصاد زده شده است سوال شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه نحوه محاسبه قمیت ارز نیز مورد سوال قرار گرفت، گفت: نمایندگان تاکید داشتند که بانک مرکزی نباید تحت تاثیر دولت قرار بگیرد و باید ارز را کند، از سوی دیگر نمایندگان توضیحاتی در باره نحوه انتقال ارز و محودیت هایی که وجود دارد توضیح خواستند.

 

۲٫۷ میلیارد دلار ارز صادراتی بلاتکلیف است

وی با اشاره به اینکه مکانیزوم توزیع ارز در کشور مورد سوال قرار گرفت، بیان داشت: همچنین ارتباط نادرست با کشورهایی مانند چین، روسیه و هند مورد انتقاد قرار گرفت چرا که به نظر می رسد تنها رابطه با اروپا هدف قرار گرفته است، از نکته نیز یادآور شد که به ازای حدود ۲٫۷ میلیارد دلار از ارز واگذار شده برای واردت، کالایی وارد کشور نشده است.

 

ثبات ارزی به وجود آمده است

حاجی بابایی درادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به توضیحات احمد همتی رئیس بانک مرکزی، توضیح داد: همتی مطرح کرد که دو موضوع مهم ارز و پول در بانک مرکزی مطرح است و در حالی که مردم مشکل تورم و معیشت دارند، اما ثبات ارزی به وجود آمده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ترامپ ارز رو مجبور به عقب نشینی است، ادامه داد: ترامپ بعد از ادعای سقوط اقتصاد ایران گفته است که پول ملی ما مورد محاصره قرار گرفته است.

 

دولت هیچ نقشی در بالا رفتن قیمت ارز ندارد

وی گفت: همتی تاکید دارد دولت هیچ نقشی در بالا رفتن قیمت ارز ندارد، از سوی دیگر بر این باوریم که باید با کمترین هزینه بهترین نتیجه را بگیریم، اما اینکه چرا قیمت ها پایین نمی آید به دلیل چسبندگی است، با این حال همه فکر می کنند قیمت دلار دوباره افزایش پیدا می کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به صحبت های رئیس بانک مرکزی ادامه داد: از ۳۳ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته ۷ میلیارد دلار آورده شده که ۵٫۵ میلیارد دلار آن برای پتروشیمی ها است. رئیس بانک مرکزی تاکید دارد که باید حل مشکلات با بانک مرکزی هماهنگ شود که البته آنها به تنهایی نمی توانند مشکلات را حل کنند.

 

جلوی خرید و فروش چک پول در دوبی گرفته شده است

حاجی بابایی اظهار داشت: به اعتقاد رئیس بانک مرکزی مشکل اساسی ما ارز نیست بلکه ریال است، بحث پولشویی و قاچاق وجود دارد، همچنین عنوان شد که جلوی چک پول هایی را که در دوبی خرید و فروش می شد را گرفته اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی دارد دولتی ها و نمایندگان هستند که با مصاحبه ها تصمیمات بانک مرکزی را خراب می کنند.

 

امیدی به کانال اروپا نداریم

وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی درباره روابط بین ایران و کشورها گفت که مسیر برای چین و کره باز شده و مسیر برای برقراری رابطه با هند در حال باز شدن است، با ترکیه نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته است. از سوی دیگر امیدی به کانال نداریم اما باید از آنها مطالبه کرد و طلبکار بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات همتی گفت: وی عنوان کرده که بحث بازار پول بسیار مهم است و حساس ترین قسمت اقتصاد کشور بانک ها هستند، سه نوع بانک داریم بعضی ها وضع خوبی دارند، برخی وضع خوبی ندارند و اوضاع تعدادی از بانک ها خیلی خراب است.

 

نقدینگی سرگردان نداریم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: به گفته همتی نقدینگی سرگردان نداریم، هدایت نقدینگی معنا ندارد، نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، به همین دلیل در نظر دارند ۴ صفر را از پول حذف کنند، که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف ۴ صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان.

رئیس بانک مرکزی در این نشست تاکید داشت که اصلاح نظام بانکی را با سرعت انجام می دهند./خانه ملت

اخبار مرتبط:
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست
تاجگردون: ۹۰% مردم زیر خط فقر هستند / لایحه عفاف و حجاب اولویت اول تا پنجم مملکت هم نیست

غلامرضا تاجگردون گفت: اولویت کار مجلس باید این باشد که چگونه می‌توان آرای از دست رفته نظام را مجدد به نظام برگرداند. درست یا غلطش را هم کار ندارم اما بالاخره ۶۰ درصد رأی ندادند و در انتخابات شرکت نکردند. این ۶۰ درصد را نباید رها کرد. نمی‌شود بگوییم به حاکمیت حداقلی توجه کنیم و کاری به این ۶۰ درصد نداشته باشیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است