کد خبر : 369110
انتشار : ۱۴۰۴/۰۹/۰۵ - 04:17
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

رئیس اتحادیه صنف خواروبار اصفهان:

مشکل اصلی کمبود برنج کندی در جذب و انتقال محموله‌ها به استان‌هاست

رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل‌فروشی اصفهان گفت: مشکل اصلی کمبود برنج در استان‌ها، نبود کالا نیست؛ بلکه کندی در جذب و انتقال محموله‌ها به استان‌هاست.

مشکل اصلی کمبود برنج کندی در جذب و انتقال محموله‌ها به استان‌هاست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مسعود بحق اظهار کرد: براساس بخشنامه‌ای که اول آذر صادر شده است، تجار می‌توانند برنج را از استان‌های مرزی وارد کشور کنند؛ مشروط بر اینکه واردات بدون انتقال ارز یا به‌صورت تهاتر انجام شود.

به نوشته ایسنا؛ وی افزود: واردکنندگان باید از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند یا مبادله کالا انجام دهند و هیچ ارزی از سوی دولت به آنان تخصیص نمی‌یابد؛ بنابراین قیمت تمام‌شده برنج با نرخ ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف خواروبار و آجیل‌فروشی اصفهان ادامه داد: اجرای کامل این بخشنامه نیازمند بررسی‌های استانداران استان‌های مرزی است که حدود یک هفته زمان می‌برد، اما کلیات آن به تجار اجازه می‌دهد از این فرصت برای واردات برنج استفاده کنند.

بحق با اشاره به روند فعلی توزیع برنج تنظیم‌بازاری بیان کرد: بخشی از برنج خارجی وارداتی تجار، در گمرکات به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی (GTC) تحویل داده می‌شود و این شرکت آن را در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار می‌دهد تا با نرخ مصوب که در سامانه ۱۲۴ قابل مشاهده است، توزیع شود.

وی اظهار کرد: این نوع برنج در تعاونی‌های روستایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های کوثر و سایر تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها عرضه می‌شود و هدف از این شیوه توزیع، رساندن برنج تنظیم بازاری با قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان، به‌ویژه اقشار کم‌درآمد است.

وضعیت نامناسب توزیع برنج خارجی در اصفهان

رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل‌فروش اصفهان با اشاره به مشکلات موجود در روند تأمین و توزیع برنج خارجی در اصفهان افزود: هنوز به اندازه کافی بار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی (GTC) وارد استان نشده است. در مرحله نخست، مقدار محدودی برنج از سوی GTC به جهاد کشاورزی اصفهان تخصیص یافت که به سرعت در فروشگاه‌های کوثر و تعاونی‌ها توزیع و فروخته شد، اما مرحله بعدی به‌زودی انجام می‌گیرد.

بحق تأکید کرد: در حال حاضر وضعیت برنج خارجی در بازار اصفهان خوب نیست و این موضوع باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره بخشنامه اول آذر و امکان واردات بدون انتقال ارز نیز افزود: اجرای این بخشنامه زمان‌بر است و حتی امکان دارد در ابتدا با استقبال گسترده تجار مواجه نشود. چون به‌عنوان مثال قیمت برنج GTC در بازار حدود ۵۰ هزار تومان است، اما اگر واردات با ارز آزاد انجام شود، قیمت تمام‌شده برنج خارجی ممکن است به حدود ۱۳۰ هزار تومان برسد.

رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل‌فروشی اصفهان بیان کرد: شرایط بازار برنج خارجی در اصفهان همچنان مناسب نیست و استانداری و دستگاه‌های مسئول باید برای رفع این مشکل و تأمین فوری سهمیه‌های جدید اقدام کنند.

قیمت برنج ایرانی فعلا تحت‌تأثیر کمبود برنج خارجی نیست

بحق درباره تأثیر کمبود برنج خارجی بر قیمت برنج ایرانی توضیح داد: کمبود برنج خارجی فعلاً تأثیری بر قیمت برنج ایرانی نداشته است و دلیل این موضوع صدور این بخشنامه از اول آذر و فراهم شدن امکان واردات بدون انتقال ارز است. انتظار می‌رود این بخشنامه باعث افزایش عرضه برنج خارجی در بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این واردات تنها از طریق ثبت سفارش بود و گاه ثبت سفارش‌ها طولانی مدت بود و به‌صورت مقطعی امکان ثبت سفارش فراهم می‌شد و در نتیجه عطش بازار باعث افزایش قیمت برنج ایرانی می‌شد، اما اکنون با امکان واردات با ارز آزاد(حتی اگر قیمت تمام‌شده بالای ۱۰۰ هزار تومان باشد) کشاورز ایرانی انگیزه‌ای برای افزایش قیمت ندارد، چراکه مصرف‌کنندگان در صورت افزایش قیمت به‌سادگی به برنج‌های پاکستانی موجود در بازار روی می‌آورند.

وجود حجم قابل‌توجه برنج در گمرکات کشور

رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل‌فروشی اصفهان در پایان از وجود حجم قابل‌توجه برنج در بنادر و گمرکات کشور خبر داد و گفت: مشکل اصلی کمبود برنج در استان‌ها، نبود کالا نیست؛ بلکه کندی در جذب و انتقال محموله‌ها به استان‌هاست.

بحق تاکید کرد: مسئولان استانی باید هرچه سریع‌تر نسبت به جذب و توزیع این محموله‌ها اقدام کنند تا برنج تنظیم‌بازاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دسترس مردم قرار گیرد.

اخبار مرتبط:
فرزندی پور: واژگونی سمند در اتوبان قم-کاشان یک فوتی داشت
فرزندی پور: واژگونی سمند در اتوبان قم-کاشان یک فوتی داشت

رئیس اورژانس کاشان گفت: واژگونی خودروی سمند در اتوبان قم-کاشان یک فوتی برجای گذاشت.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اصفهان: اضافه بار ناوگان باربری زیرساخت‌ها را از بین می‌برد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اصفهان: اضافه بار ناوگان باربری زیرساخت‌ها را از بین می‌برد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به پروژه‌های بهسازی و اصلاح محورهای برون شهری گفت: حجم بالای ترافیک و اضافه بار ناوگان باربری به مرور زمان زیرساخت‌هایی مثل آسفالت را از بین می‌برد.

امیری: تنها یک درصد از تعاونی‌های مسکن با مشکل مواجه هستند
امیری: تنها یک درصد از تعاونی‌های مسکن با مشکل مواجه هستند

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در حال حاضر کمتر از یک درصد از تعاونی‌های مسکن کشور با مشکل مواجه‌ هستند که برای رفع آن کمیته هایی تشکیل شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است