کد خبر : 36618
انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - 04:34
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

فقیه نوگرا

فقیه نوگرا

کمتر از یکسال پس از ورود آیت‎الله هاشمی شاهرودی به دستگاه قضا، که در آن زمان ریاست دانشکده علوم قضایی قوه قضاییه را از دوران حضور آیت‎الله یزدی برعهده داشته‎ام، با دو ابلاغ ایشان روبه‎رو شدم؛ نخست حکم معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه بود که در آن سال، معاونت آموزش و تحقیقات برای اولین بار در دستگاه قضایی ایجاد می‎شد و پیش از این اساسا معاونتی تحت این عنوان وجود نداشت و دوم حکم سخنگویی دستگاه قضا بود.


به گزارش سایت خبری مدآرا : حسین میر محمد صادقی، سخنگوی اسبق قوه‎قضاییه در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: اگرچه این سمت پیش از ورود ایشان هم وجود داشت اما در حد ضعیفی بود و شخص سخنگو نقش اساسی و جدی در این نهاد بازی نمی‎کرد. بنابراین می‏توان هر دوی این ابلاغیه‏ها را از ابداعات و نوآوری‎های خوب و مفید ایشان دانست.
البته خیلی اعتقاد ندارم که نسبت به افراد بویژه پس از مرگشان مطلق‎سازی کنیم چرا که هر فردی نقاط مثبت و منفی چه در ویژگی‎های شخصیتی و چه در ارتباط با مسئولیت‎های خود دارد. اما دو نقطه مثبت در شاکله شخصیتی رییس سابق قوه قضاییه وجود داشت. یکی اینکه ایشان به دانشکده‎های حقوق اعتقاد ویژه‎ای داشت.
این درحالیست که در برخی اوقات مشاهده می‎کنیم بسیاری از علما که تحصیلات حوزوی دارند به دانشکده‎های حقوق و فارغ التحصیلان آن و حتی اساتید این دانشکده‎ها توجهی ندارند اما ایشان برعکس بقیه عمل می‎کردند. حتی دانشکده علوم قضایی در آن زمان بگونه‌ای فعالیت می‎کرد که برخی از نیازهای دستگاه قضایی را مرتفع کند و ایشان نیز همیشه بر مساله اعتلای وضعیت آموزشی دانشکده تاکید می‎کردند و حقوق را بعنوان یک علم قبول داشتند، که این امر برای شخص بنده جای تعجب داشت.
آیت‎الله هاشمی شاهرودی به تجربیات دیگران و کارهایی که در دیگر کشورها انجام می‎گرفت هم به منظور اعتلای دستگاه قضایی و بهتر شدن اوضاع قضایی ایران بسیار توجه داشتند. بارها این جمله را از ایشان در ارتباط با مواردی که بحث می‌کردیم می‎شنیدم که می‎پرسیدند دنیا در این مورد چه اقدامی انجام می‎دهد؟ ایشان تلاش داشتند که متوجه شوند در سایر کشورها این اقدامات به چه ترتیبی انجام می‎شود تا بتوان تا آنجا که امکان دارد از آن دستاوردها استفاده کرد.
آیت‏الله هاشمی شاهرودی در ارتباط با شوراهای حل اختلاف نیز رویه خوبی را در پیش گرفته بود. با وجود اینکه این تصمیم، لایحه دولت بود اما از آن طرفداری می‏کرد. عمدتا این حمایت براساس تجربه‎ای بوده که ایشان از سایر کشورها به دست آورده بود. چراکه از سوی ایشان هیات‏هایی به انگلستان سفر کرده بودند و گزارش‎هایی را در ارتباط با دادگاه‏های ماجیستریت که قضات آنجا اصولا از افراد عامی و نه الزاما حقوقدان بودند، ارائه کردند.
طی مراوداتی که در چند سال حضورم در قوه‎قضاییه با آیت‎الله شاهرودی داشته‎ام، ایشان را فردی یافتم که آنچه که خود می‎داند و یا آموخته است را مطلق محسوب نمی‎کند و همچنان خود را نیازمند می‏دید که از دانسته‎های دیگران و تجربیات سایر کشورها استفاده کند. ایشان علاقه بسیاری به نوآوری داشت. خود در بحث‏های کیفری نوآوری های خاصی داشته و مقالاتی نوشته بود و علاقمند به این مباحث هم بود. می‎توان ایشان را یک فقیه نوگرا نام گذاشت که با توجه به اینکه هم در فقه ورود پیدا کرده و هم به مسائل روز توجه داشت، سعی می‎کرد درس‎هایی بیاموزد و نگاه نویی به بحث‎های کیفری داشته باشد تا به برخی از مسائلی که امروز مطرح می‎شود پاسخگو باشد.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است