کد خبر : 3270
انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - 10:23
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده

تاثیر آلودگی هوا بر هوش انسان

[ad_1]

آلودگی اتمسفر ما با همه چیز از افزایش میزان دیابت گرفته تا افزایش شدید مرگ و میر جهانی در ارتباط است. حالا هم مشخص شده است که بر روی هوش اثر می‌گذارد.
آلودگی هوا

_سایت خبری مدآرا و به نقل از دیلی‌میل، چین یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان است و اثرات مخرب روزافزون آن هر روز بیش از پیش روی شهروندان این کشور تاثیر می‌گذارد.

در حال حاضر، مطالعه جامعی که در نشریه Nation منتشر شده، نگرانی‌های جدیدی از اثرات مخرب آلودگی هوا برانگیخته است. به نظر می‌رسد که هوای آلوده، توانایی‌های شناختی و ذهنی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در واقع، هوش انسان را پایین می‌آورد.

براساس تحقیقات، تاثیر هوای آلوده بیشترین آسیب را به هنگام افزایش سن و سالمند شدن به خصوص در افراد کمتر تحصیل کرده به همراه دارد.

این مطالعه هشدار می‌دهد که آسیب به مغز در حین پیر شدن توسط آلودگی هوا به احتمال زیاد هزینه‌های بهداشتی و اقتصادی زیادی را بر فرد تحمیل می‌کند.

این اثرات بیشتر در عملکرد شناختی مربوط به وظایفی که نیاز به توانایی‌های کلامی و ریاضی دارند، احساس می‌شود. این اولین مطالعه نیست که یک رابطه معکوس بین سطح هوش و میزان آلودگی هوا را پیش‌بینی می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که قرار گرفتن مادر در معرض آلودگی به کاهش هوش فرزند در سن پنج سالگی منجر می‌شود.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که افزایش سطح کربن دی‌اکسید در هواپیما، توانایی‌های خلبانان را به طور موثر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فضای سبز عملکرد شناختی را افزایش می‌دهد

در یک مطالعه دیگر، جنبه متضاد نیز بررسی شده است. محققان دریافتند که محیط‌های کاری دارای فضای سبز، بهره‌وری و افزایش کارآیی مغز را تحریک می‌کنند و عدم زوال عملکرد شناختی در پیری را به دنبال دارد.

گزارش شده است که نزدیکی به فضاهای سبز باعث افزایش توجه کودکان و حتی بهبود خواب آنها می‌شود. به نظر می‌رسد که به رغم پیشرفت‌های مداوم تکنولوژیکی، وابستگی ما به طبیعت امری ذاتی است.

آلودگی محیط‌زیست منشا آسیب‌های بی‌شماری برای سلامتی است که از دیابت تا مرگ را شامل می‌شود. اگر چه اقداماتی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست انجام شده است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند ممکن است دیر شده باشد.

خوشبختانه ما در این نبرد به طور کامل ناتوان نیستیم و می‌توانیم سیاره عزیزمان را نجات دهیم. چیزهای زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم برای کمک به حفاظت از زمین انجام دهیم.

سازمان‌های زیست‌محیطی راهنمایی‌ها و راهکارهای بسیاری ارائه داده‌اند که اگر به صورت جمعی انجام شوند، می‌توانند تاثیر بزرگ جهانی داشته باشند.

این مطالعه در این هفته در نشریه National Academy of Sciences منتشر شده است.

انتهای پیام