کد خبر : 301265
انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - 10:23
دسته‌بندی : سلامت
چاپ

چگونه از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنیم

تحقیقات جدید نشان می دهد که مجموعه ای از عادات سبک زندگی سالم می تواند به حفظ عملکرد مغز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل زودرس کمک کند.

چگونه از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مهر نوشت: محققان گزارش دادند که حدود ۷۱ درصد از بیمارانی که سالم غذا می‌خوردند، به طور منظم ورزش می‌کردند و استرس شأن را مدیریت می‌کردند، علائم زوال عقل در آنها ثابت ماند یا بدون استفاده از هیچ دارویی بهبود یافت.

نتایج نشان می‌دهد که در مقایسه، حدود ۶۸ درصد از بیماران در گروه کنترل بدون این تغییرات سبک زندگی، بدتر شدن علائم خود را تجربه کردند.

محققان همچنین دریافتند که هر چه بیماران بیشتر زندگی خود را به روش‌های سالم تغییر دهند و به این تغییرات پایبند باشند، برای قدرت مغزشان سود بیشتری خواهد داشت.

به گفته محققان، این اولین بار است که مشخص شده است تغییرات سبک زندگی چنین تأثیر شگرفی بر پیشرفت زوال عقل و آلزایمر دارد.

دکتر «دین اورنیش»، مؤسس و رئیس مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی طب پیشگیری، گفت: «من خوشبین هستم که این یافته‌ها ممکن است افراد زیادی را با امیدهای جدید و انتخاب‌های جدید توانمند کند.»

اورنیش افزود: «ما هنوز درمانی برای آلزایمر نداریم، اما از آنجایی که جامعه علمی به دنبال همه راه‌ها برای شناسایی درمان‌های بالقوه است، اکنون می‌توانیم کیفیت زندگی بهتری را برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ارائه دهیم.»

یکی از شرکت‌کنندگان گفت که هفته‌ها طول می‌کشید تا خواندن یک کتاب را به پایان برساند، اما پس از مطالعه توانست این کار را در سه تا چهار روز انجام دهد در حالی که بیشتر مطالبی را که خوانده بود به خاطر می‌آورد.

شرکت کننده دیگری گفت که اکنون می‌تواند گزارش‌های مالی کسب و کار خانوادگی را به دقت تهیه کند، کاری که به مدت پنج سال قادر به انجام آن نبود.

برای این مطالعه، محققان ۵۱ نفر را با تشخیص اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل زودهنگام ناشی از بیماری آلزایمر انتخاب کردند. آنها به طور تصادفی در دو گروه تغییر سبک زندگی یا گروه کنترل قرار گرفتند.

افراد گروه تغییر سبک زندگی در یک برنامه فشرده با چهار مؤلفه شرکت کردند:

•یک رژیم غذایی کامل گیاهی با مقادیر کم چربی، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، الکل و شیرین کننده ها.

• ورزش هوازی با شدت متوسط و تمرینات قدرتی حداقل به مدت نیم ساعت در روز.

• مدیریت استرس، از جمله مدیتیشن، کشش، تنفس و تصویرسازی هدایت شده، به مدت یک ساعت در روز.

• گروه‌های حمایت از بیماران و شرکای آنها به مدت یک ساعت و سه بار در هفته.

نتایج پس از ۲۰ هفته تفاوت معنی داری را در گروه سبک زندگی در مقابل گروه کنترل، هم در عملکرد مغز و هم در نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون برای آلزایمر مانند آمیلوئید پروتئین نشان داد.

سطح آمیلوئید در گروه سبک زندگی بهبود یافت اما در گروه کنترل بدتر شد. علاوه بر این، سطوح آمیلوئید در افرادی که به طور مداوم به تغییرات سبک زندگی پایبند بودند، بیشتر بهبود یافت.

آمیلوئید تمایل به تشکیل پلاک در مغز بیماران آلزایمری دارد.

محققان افزودند که میکروبیوم روده شرکت کنندگان در سبک زندگی همچنین کاهش قابل توجهی در ارگانیسم‌هایی که خطر ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهند و افزایش ارگانیسم‌هایی که به نظر می‌رسد محافظت کننده در برابر آلزایمر هستند را نشان داد.

اخبار مرتبط:
تعداد مبتلایان به تَب دنگی در کشور مشخص شد
تعداد مبتلایان به تَب دنگی در کشور مشخص شد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۴۹ مورد مبتلا به بیماری تب دنگی در کشور شناسایی شده و از این تعداد ۱۱ مورد ابتلای داخلی بوده است.

افزایش موارد ابتلا به آبله میمون در آفریقای جنوبی
افزایش موارد ابتلا به آبله میمون در آفریقای جنوبی

وزارت بهداشت ملی آفریقای جنوبی تایید کرد که تعداد کل موارد آبله میمون به ۲۰ مورد رسیده است.

تب دنگی با بالارفتن دما در سراسر جهان افزایش یافته
تب دنگی با بالارفتن دما در سراسر جهان افزایش یافته

امسال، بروز جهانی تب دنگی بالاترین رکورد ثبت شده را داشته است، به ویژه در کشورهای آمریکای لاتین، جایی که نزدیک به ۹.۴ میلیون مورد دنگی گزارش شده است. این میزان دو برابر بیشتر از کل موارد در سال ۲۰۲۳ است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است