کد خبر : 298762
انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ - 13:34
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

روزنامه جمهوری اسلامی: انتخابات را واقعاً رقابتی برگزار کنید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «حکمرانان کنوني ما اين واقعيت تلخ را بپذيرند که کاهش مستمر مشارکت مردمي در انتخابات‌ها براي کشور، نظام و حتي خود حکمرانان يک تهديد است. اگر آنها مي‌خواهند اين تهديد را به فرصت تبديل کنند، راهي غير از اين ندارند که به انتخابات رقابتي واقعي روي بياورند.»

روزنامه جمهوری اسلامی: انتخابات را واقعاً رقابتی برگزار کنید

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «حکمرانان کنونی ما این واقعیت تلخ را بپذیرند که کاهش مستمر مشارکت مردمی در انتخابات‌ها برای کشور، نظام و حتی خود حکمرانان یک تهدید است. اگر آنها می‌خواهند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند، راهی غیر از این ندارند که به انتخابات رقابتی واقعی روی بیاورند.»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله  خود با عنوان«انتخابات را واقعاً رقابتی کنید» این گونه آورده است: با عبور کشور از ۵ روز التهاب ناشی از سانحه هوائی برای بالگرد حامل رئیس ‌جمهور و همراهانش که منجر به شهادت آنها شد، اکنون مهم‌ترین موضوعی که در دستور کار جامعه قرار دارد انتخابات ریاست جمهوری است.
طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، در زمان فقدان رئیس ‌جمهور «شورائی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس ‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس ‌جمهور جدید انتخاب شود».
این شورا از هفته گذشته کار خود را آغاز کرد و طبق اخبار منتشره، این مأموریت در زمان مقرر انجام خواهد شد. این، ظاهر و شکل کار است که بطور طبیعی انجام می‌شود ولی آنچه مهم است و کشور ما امروز به آن نیاز دارد، شکل ظاهری انتخابات ریاست جمهوری نیست، چگونگی برگزاری این انتخابات مهم است.
مسئولان نظام می‌توانند از فرصتی که خون شهدای سانحه بالگرد به وجود آورده برای جذب حداکثری مردم به پای صندوق‌های رأی استفاده کنند و با برگزار کردن یک انتخابات رقابتی واقعی شرایط کشور را از ریزش در مشارکت به رویش تبدیل نمایند. در سه انتخابات ۱۳۹۸ مجلس یازدهم، ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و اسفند ۱۴۰۲ برای مجلس دوازدهم، ریزش‌های زیادی مشاهده شد که در خور نظام جمهوری اسلامی نبود. علت اصلی این بود که این سه انتخابات، رقابتی به معنای واقعی نبودند. مسئولان سخن از رقابتی بودن انتخابات در تمام این سه مورد می‌گفتند ولی در عمل با ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان، مجالی برای رقابت گرایش‌های فکری مختلف باقی نماند و آنچه رقابت نامیده شد در واقع رقابت اصحاب یک گرایش با خودشان بود. این وضعیت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از دو انتخابات قبل و بعد از آن مشاهده شد. محصول این نوع انتخابات غیررقابتی، شکل گرفتن حکمرانی یکدست است که با روح قانون اساسی سازگاری ندارد. روح قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی نمایانگر تفرق قدرت است با این گرایش منطقی و حکیمانه که از تفرق قدرت برای حفاظت از استقلال قوا استفاده شود در عین حال که رعایت وحدت بر محور منافع ملی وظیفه اجتناب‌ناپذیر هر سه قوه است.
مهم‌ترین عامل بقاء و دوام و قوام حکمرانی، حفظ و تقویت پشتوانه مردمی نظام حکومتی است. این مهم فقط با رعایت حقوق مشروع مردم در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و شهروندی تأمین می‌شود. برگزاری انتخابات رقابتی واقعی یکی از راه‌های تأمین حقوق مشروع مردم و از عوامل بسیار مؤثر در حفاظت از پشتوانه مردمی و تقویت آنست، چیزی که در شرایط کنونی بشدت به آن نیاز داریم.
مسئولان نظام اگر خواهان خارج شدن انتخابات از سردی و دور شدن از مشارکت حداقلی هستند و می‌خواهند آراء باطله مهم‌ترین رقیب فرد منتخب نباشد، باید به رقابتی کردن آن در عمل و نه در حرف و شعار همت بگمارند. حکمرانان کنونی ما این واقعیت تلخ را بپذیرند که کاهش مستمر مشارکت مردمی در انتخابات‌ها برای کشور، نظام و حتی خود حکمرانان یک تهدید است. اگر آنها می‌خواهند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند، راهی غیر از این ندارند که به انتخابات رقابتی واقعی روی بیاورند.
منظور از رقابت واقعی این نیست که هرکس داوطلب می‌شود تأیید صلاحیت شود. تأیید صلاحیت‌ها اگر به جای سلیقه‌ای و سیاسی بودن به قانونی بودن تبدیل شوند و قانون نیز طبق میل افراد تفسیر نشود، زمینه برای انتخابات رقابتی واقعی فراهم خواهد شد. در اینصورت، مشارکت ۴۱ درصدی به حداقل ۸۰ درصدی تبدیل خواهد شد، رویدادی که هم به نفع کشور و نظام است، هم پشتوانه‌ای مردمی برای حکمرانی خواهد بود و هم امید را به عموم مردم برخواهد گرداند و این مهم‌ترین نیاز امروز است. مهم این نیست که چه کسی رئیس ‌جمهور می‌شود، چگونه رئیس ‌جمهور شدن مهم است.

اخبار مرتبط:
پزشکیان: در ماجرای مهسا امینی، تنها کسی بودم که صحبت کردم / زندانیان سیاسی در محدوده من نیست؛ اختیاری نَدارم
پزشکیان: در ماجرای مهسا امینی، تنها کسی بودم که صحبت کردم / زندانیان سیاسی در محدوده من نیست؛ اختیاری نَدارم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: . آزادی از نظر من یعنی نباید باور و اعتقاد را زیر سوال ببریم. چرا با هم دعوا می‌کنیم؟ در جریان مهسا امینی، من تنها کسی بودم که صحبت کردم و چیزی نگفتم که اعتقاد خود را زیر سوال ببرم. این اعتقاد واقعی من است که باید حق و حقوق همه افراد حفظ شود.

محمدعلی ابطحی: پورمحمدی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه زیادی دارَد
محمدعلی ابطحی: پورمحمدی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه زیادی دارَد

پورمحمدی در سال‌های اخیر سعی کرد قدری بر وجه سیاسی‌اش بیفزاید و در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که فعالیت او در جامعه روحانیت مبارز افزایش یافته و با شکل‌گیری شورای وحدت نیرو‌های انقلاب عملا او تلاش کرد بر روند سیاسی کشور تأثیر بگذارد و به تدریج شورای وحدت و پورمحمدی عملا به رقیب طیف دیگری از اصولگرایان تبدیل شد که در رأس‌اش محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل قرار دارند؛ طیفی موسوم به شورای ائتلاف.

مهاجری: سعید جلیلی حتی سابقه اداره یک مغازه را هم ندارد / تلاش‌هایی برای انصراف جلیلی به نفع قالیباف شده
مهاجری: سعید جلیلی حتی سابقه اداره یک مغازه را هم ندارد / تلاش‌هایی برای انصراف جلیلی به نفع قالیباف شده

فعال سیاسی اصولگرا گفت: جلیلی قطعا ناکارآمد است و او حتی سابقه اداره یک مغازه را هم نداشته و هیچ‌کار اجرایی نکرده. از طرفی یک نگاه کاملا منحصر را در سیاست خارجی رهبری می‌کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است