کد خبر : 29334
انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - 10:57
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای مدیریت گرد و غبار

ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای مدیریت گرد و غبار

[ad_1]

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بعضی مسائل مختص یک استان است،گفت: به استان‌ها باید با پشتیبانی ستاد کمک شود. درعین‌حال استان‌ها مسئولیت بپذیرند و در این زمینه لازم است از دانشگاه‌های بومی و ملی هم کمک گرفته شود.
عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست

_سایت خبری مدآرا عیسی کلانتری در نوزدهمین جلسه کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد وغبار با تأکید بر نقش استان‌ها در کنترل شرایط زیست‌محیطی گفت: هم‌اکنون بیشتر استان‌ها درگیر گرد و غبار هستند و باید نسبت به تقویت آن‌ها اقدام کرد. هر استان باید در پی حل مشکل خود برآید زیرا در حال حاضر ابزار اجرایی در دست استان است و باید در استان‌ها کار کارشناسی انجام و پتانسیل‌ها و قابلیت آن‌ها باید مشخص و بهره‌برداری شود.

مدیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار در این جلسه، مبلغ اختصاص‌یافته به دستگاه‌های عضو کمیته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۶ را برابر ۲۸۰۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

طهماسبی بیرگانی گفت: از این مبلغ ۲۱۱۰ میلیارد ریال به وزارت جهاد کشاورزی ( مبلغ ۵۲۰ میلیارد ریال به وزارت جهاد کشاورزی و مبلغ ۱۵۹۰ میلیارد ریال به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور )، ۴۶۰ میلیارد ریال به سازمان حفاظت محیط زیست، ۸۰ میلیارد ریال به سازمان هواشناسی، ۳۵ میلیارد ریال به سازمان زمین‌شناسی و ۱۲۰ میلیارد ریال به آب و برق خوزستان اختصاص‌یافته است.

وی افزود: با توجه به این‌که بیش از ۷۵ درصد اعتبارات سال ۹۶ به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص‌یافته است اولین جلسه گزارش عملکرد سال گذشته، توسط وزارت جهاد کشاورزی ارائه خواهد شد. سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز در جلسات آتی کمیته راهبردی گزارش ارایه خواهند کرد.

جلیلی – رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع – با ارائه پیشرفت کار مطالعات طرح جامع مقابله با گردوغبار استان خوزستان اعلام کرد که این مطالعات تا آبان ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید .

 شمایلی – رئیس موسسه جهاد نصر-  گزارش پیشرفت کار کانال آب‌رسانی به مناطق غبار خیز استان خوزستان را ارائه کرد و گفت: با توجه به مجوز صادرشده، ۵/۱۲ مترمکعب بر ثانیه از رودخانه کارون، ۵/۲ مترمکعب بر ثانیه آن برای مدت سه سال به کانون‌های گردوغبار اختصاص‌یافته است. موسسه نصر آمادگی دارد با تکمیل کانال‌های فرعی نسبت به تحویل آب برای عملیات نهال‌کاری و مرطوب‌سازی اقدام کند .

وی وجود معارضان محلی را عامل مهمی در پیشرفت نامناسب کانال و رسیدن آب به هور شریفیه ارزیابی کرد و خواستار رفع معارضان با همکاری استانداری خوزستان و شورای تأمین آن استان شد.

در ادامه مطیعی – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان – گزارش عملکرد حوزه منابع طبیعی در مقابله با گرد و غبار و انواع عملیات انجام شده در سال ۹۶ را برای تثبیت عرصه‌های گرد وغبار خیز جنوب شرق اهواز ارائه کرد.

وی مشکلات موجود را بیشتر به دلیل وجود معارضان محلی و کمبود آب و عدم آب‌رسانی به کانون‌های مذکور دانست و گفت: خواستار تسریع دراین امور برای بهبود شرایط موجود هستیم. نهال‌کاری‌های انجام شده بیش از ۷۰ درصد زنده‌مانی داشته ولی حفظ وضع موجود نیاز به مراقبت و آبیاری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، «با توجه به مشکلات اجتماعی و وجود معارض در محدوده‌های کانون‌های بحرانی گرد وغبار از شورای تأمین استان و استانداری خوزستان درخواست شود تا نسبت به حل مشکل فوق اقدام کنند.» و «عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار از محل اعتبارات سال ۹۷ صندوق توسعه ملی در موعد مقرر توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان و با نظارت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شود. این موضوع منوط به تخصیص آب از سوی وزارت نیرو و … نیست و از محل صرفه‌جوئی‌های بخش کشاورزی و یا از طریق خرید آب، حمل با تانکر و … تأمین شود.» ازجمله مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع

اخبار مرتبط:
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت
۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: ۲ تصادف زنجیره‌ای در استان اصفهان ۱۷ مصدوم بر جای گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است