کد خبر : 289584
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - 12:26
دسته‌بندی : پیشنهاد سردبیر
چاپ

الیاس حضرتی: اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد پایدار باشد، باید کمیته ملی تشکل بدَهد

مدیرمسئول روزنامه اعتماد گفت: پیشنهاد ما این است که اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد پایدار باشد، باید کمیته ملی تشکیل شود تا عدم مشارکت 68درصدی در انتخابات و ناامیدی موجود در جامعه را مورد بررسی قرار دهد. تا زمانی که ناامیدی حل نشود رئیس‌جمهوری هر چقدر هم به شهرستان‌ها مسافرت کند و دیدارهای مردمی داشته باشد، تاثیری در اصل ناامیدی نمی‌گذارد.

الیاس حضرتی: اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد پایدار باشد، باید کمیته ملی تشکل بدَهد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه «اعتماد» و فعال سیاسی که به‌عنوان یکی از مدیران رسانه در جلسه افطاری با ابراهیم رئیسی حضور داشت درباره مسائل مطرح‌شده در این جلسه به هم‌میهن گفت: «صحبت‌های رئیس‌جمهوری بیشتر معطوف به صحبت‌های من بود. من گفتم که در ملاقات با شما و آقای روحانی – در دولت دوازدهم – موضوعی را مطرح کردم مبنی بر اینکه «ابر بحران ناامیدی نسبت به آینده و بی‌اعتمادی به مسئولان و حاکمان» دامن جمهوری اسلامی را گرفته است. پژوهش‌ و نظرسنجی‌های مختلف این موضوع را به تصویر می‌کشد و زیباترین و واقعی‌ترین شکل آن را در انتخابات مشاهده کردیم. ۶۰ درصد در انتخابات مشارکت نکردند و ۸ درصد نیز آرای باطله بود، یعنی ۶۸درصد.» و با اشاره به اینکه ناامیدی نسبت به آینده، مبحثی پیچیده و جدی است، افزود: «سیل مهاجرت‌ها ناشی از ناامیدی به آینده است. افزایش خودکشی نیز مربوط به دیدن آینده‌ای تیره و تار و بی‌اعتمادی نسبت به توانایی مسئولان نسبت به حل مشکلات است. پیشنهاد ما این است که اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد پایدار باشد، باید کمیته ملی تشکیل شود تا عدم مشارکت ۶۸درصدی در انتخابات و ناامیدی موجود در جامعه را مورد بررسی قرار دهد. تا زمانی که ناامیدی حل نشود رئیس‌جمهوری هر چقدر هم به شهرستان‌ها مسافرت کند و دیدارهای مردمی داشته باشد، تاثیری در اصل ناامیدی نمی‌گذارد. جهت حل این ناامیدی و بی‌اعتمادی موجود در جامعه باید پژوهش‌های علمی صورت گیرد نه اقدامات قضایی، امنیتی و انتظامی. به رئیسی گفتم: شما می‌پندارید بحران سال گذشته، سال‌های ۹۶ و ۹۸ را حل کردید درحالی‌که حل نشده و فقط به روش‌های قضایی، امنیتی و انتظامی متوسل شده‌اید. باید از شخصیت‌های مختلف علمی و سیاسی دعوت و این بحران‌ها را ریشه‌یابی می‌کردید. در این شرایط رسانه‌ هم می‌توانست به شما کمک کند اما شما به رسانه هم جدی نگاه نکرده و نمی‌کنید.»

حضرتی تاکید کرد: «حسین شریعتمداری به من پاسخ داد: «چیزی که شما از آن به‌عنوان بحران ناامیدی یاد می‌کنید نیاز به آمار و مستندات دارد و کلی‌گویی فایده‌ای ندارد.» رئیسی نیز اعلام کرد که دیگر رسانه اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود ندارد. در حال حاضر رسانه‌ها دو بخش هستند؛ رسانه امیدآفرین و ناامیدی‌آفرین. رسانه‌ها ما را نقد کنند اما نقدی منصفانه. ضمن آنکه باید نکات مثبت حکومت و دولت را هم منتشر کنند. هدف رسانه‌های خارج از کشور این است که جمهوری اسلامی را بی‌کارکرد، بدون کارنامه، عمل و نتیجه نشان دهند که نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات مردم باز کند.» مدیرمسئول اعتماد در پاسخ به این موضوع که چرا رئیس‌جمهور به موضوع بازتاب عملکردش در رسانه‌ها پرداخته‌است و آیا فضای نقد در رسانه‌ها ممکن است؟ گفت:  «دولتمردان در نهادهای قضایی، سیاسی و اجرایی، تقنینی و امنیتی باید چشم‌های خود را بشویند و مجدداً به مشکلات جامعه نگاه کنند. تا زمانی که از پنجره روزنامه کیهان و حسین‌ شریعتمداری به مسائل و موضوعات نگاه می‌کنند، قطعاً روزنامه‌ها و رسانه‌های منتقد را دشمن می‌بینند. با عینک آقای شریعتمداری روزنامه‌های منتقد نه‌تنها دشمن، بلکه جاسوس و غرب‌زده هستند. این یکی از مصیبت‌های کشور است که دولت برای مقابله با این بحران‌ها راهبرد «خالص‌سازی» را انتخاب کرده و مشکلات کشور، ناامیدی و بی‌اعتمادی نتیجه مدیریت جمعی از افراد غرب‌زده، منفعل، غیرانقلابی و غیرجهادی است و اگر نیروهای جهادی و انقلابی با عنوان و پرچم جهادی و انقلابی پا به عرصه بگذارند، مشکلات کشور حل می‌شود. معتقدم دولتمردان باید نحوه ایفای نقش هر یک از رسانه‌ها را بررسی کنند و رسانه‌های منتقد را باید جدی‌تر بگیرند و مشکلات کشور را بیشتر با آن در میان بگذارند. طبیعی است رسانه‌های منتقد می‌خواهند که مشکلات مردم را به مسئولان منعکس کنند و جهت اصلاح آن قلم می‌زنند و در این تعامل دوطرفه، آنچه در راستای منافع ملی کشور و راه‌حل مشکلات زندگی مردم است باید به نتیجه برسد. رسانه‌ها سخنگوی یک نهاد نیستند بلکه صدای بی‌صدایان، ملت و مردم هستند. قدرت رسانه هم قدرت بی‌قدرتان است.»

او افزود: «ایفا کردن نقش رسانه دردسرهایی دارد و قطعاً روزنامه شما هم اینطور است. در حال حاضر رسانه‌ها از دو محور مورد تهاجم واقع می‌شوند. محور اول شکایت‌ها، مرتب رفتن به دادسرای رسانه، دادگاه و هیئت منصفه‌ای که ترکیب آن مشخص بوده که از قبل حکم محکومیت و غیرقابل تخفیف را داده‌ است. اصولاً رسانه‌ها مجرم شناخته می‌شوند.» مدیرمسئول اعتماد در ادامه بیان کرد: «محور دوم فشار آگهی‌ها و همکاری بنگاه‌های اقتصادی با روزنامه‌هاست. درست مانند آمریکا که ذره‌بین گرفته تا مشخص کند چه شرکت‌هایی با ایران همکاری دارند یا کدام کشور از ایران نفت خریده است، بنگاه‌های اقتصادی نیز رصد می‌شوند که مثلاً به روزنامه هم‌میهن آگهی داده‌اند یا خیر. به سرعت با شرکت‌هایی که به رسانه‌های منتقد آگهی می‌دهند، تماس می‌گیرند و به مدیران آن اعلام می‌کنند اگر می‌خواهند در پست خود بمانند دیگر به این رسانه‌ها آگهی ندهند. البته ما این شیوه را در زمان آقای احمدی‌نژاد نیز تجربه کرده‌ایم. این تجربه باعث شده که همیشه به دولتمردان بگویم روزنامه‌ها پشتوانه مردمی دارند و می‌مانند، ولی شما جابه‌جا می‌شوید و با این روش‌ها نمی‌توانید روزنامه را تعطیل کنید. البته متاسفانه در این جلسه آقای مظفری اعلام کرد که از یکشنبه به بعد روزنامه آفتاب یزد منتشر نمی‌شود.»

حضرتی در پاسخ به این سوال که نمره شما به دولت رئیسی برای ایجاد فضای باز انتقاد در رسانه چیست؟ بیان کرد: «تحمل انتقادات در دولت رئیسی یک ظاهر دارد و یک باطن. با وجود آنکه پس از انتشار گزارش حجاب، وزارت کشور از روزنامه اعتماد شکایت کرد و دادستانی هم در کنار او بود اما دولت در ظاهر رسماً از رسانه‌ها شکایتی نمی‌کند. بهتر است بگوییم کمتر اتفاق می‌افتد که از رسانه‌ای شکایت کند. دولت سعی می‌کند به ایرادات روزنامه پاسخ دهد اما جواب‌های ارسال‌شده هیچ ربطی به مسائل مطرح شده در روزنامه ندارد. گاهی هم پاسخ‌های اشتباهی از سوی دولت به رسانه‌ها ارسال می‌کنند و این اشتباهات حاکی از آن است که پاسخگویی‌های دولت در ارتباط با ایرادات اساسی رسانه‌ها ساماندهی‌شده نیست. اما موضوع این است که در بخش دیگر رسانه‌ها از درون دولت محدودیت‌هایی مانند محدود کردن آگهی‌ها ایجاد می‌شود. در مورد این محدودیت‌ها نمی‌توان به دولت نمره‌ای داد. در مجموعه اگر قرار باشد به دولت رئیسی نمره‌ای بدهم با ارفاق زیاد نمره ۱۲ را می‌دهم.»

مدیرمسئول روزنامه اعتماد درباره درخواست رئیس‌جمهور از رسانه‌ها که درباره کنترل نقدینگی، کاهش تورم و… بنویسند اما چرا آمارهایی که دولت در این شاخص‌ها ارائه می‌کند در زندگی مردم نمودی پیدا نمی‌کند؟ در پاسخ به این سوال گفت: «احمدی‌نژاد زبان رسانه را می‌دانست و خودش یک رسانه بود. حتی اگر الان هم اظهارنظری بکند تیتر اول رسانه‌ها می‌شود و حرفش منتشر می‌شود. اما در دولت روحانی و دولت رئیسی یک مشکل بزرگ وجود دارد. آنها با ادبیات و فضای رسانه بیگانه هستند. لذا کاری که انجام می‌دهند نمی‌توانند دسته‌بندی کرده و مطابق با ذائقه مخاطب به رسانه ارائه دهند. آنها آمارهای خود را خام و فله‌ای اعلام می‌کنند.» او با اشاره به اینکه نسبت درآمد حقوق‌بگیران ثابت با افزایش تورم بسیار زیاد است، افزود: «هر چقدر دولت‌ها در نگه‌داشتن تورم روی ۵۰ یا حتی ۳۵ درصد موفق باشند اما وقتی حقوق‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، باز هم فاصله‌ای معنادار در حد ۱۵ درصد وجود دارد. امیدوارم حداقل افزایش حقوق کارگران معنادارتر و بیشتر باشد. حقوق باید با تورم تناسب داشته باشد و همچنان مردم گله‌مند و ناراضی خواهند بود.»

حضرتی در پاسخ به این سوال که رئیسی اعلام کرده مسئولان پاسخگو هستند، آیا دولتمردان برای پاسخگویی در دسترس رسانه‌ها هستند؟ گفت: «دولتمردان خیلی کم پاسخگو هستند و حتی از پاسخگویی به رسانه‌های منتقد فرار می‌کنند. گاهی برخی از نهادها پاسخ‌های کتبی که هیچ تناسبی با طرح سوال ندارد را به رسانه ارسال می‌کنند. آنها اغلب سعی می‌کنند که به صورت تلفنی پاسخ روزنامه‌های منتقد را ندهند.»

اخبار مرتبط:
امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است
امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است

خطیب موقت نماز جمعه تهران عنوان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در بالاترین سطح از دقت به نمایش گذاشت.

روحانی خطاب به شورای نگهبان: تا چند روز دیگر مستندات ردصلاحیتم دریافت نشود، علیرغم ابهامات فراوان نامه شورا، پاسخ به آن را منتشر می کنم
روحانی خطاب به شورای نگهبان: تا چند روز دیگر مستندات ردصلاحیتم دریافت نشود، علیرغم ابهامات فراوان نامه شورا، پاسخ به آن را منتشر می کنم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی با گذشت ۵۲ روز از نامه خود به شورای نگهبان و عدم دریافت مستندات مکتوب دلایل ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، نامه دیگری به این شورا ارسال کرد.

علی مطهری: شهید مطهری مخالف ورود روحانیت به کارهای اجرایی دولتی بود / روحانیت باید در کنار مَردم باشد
علی مطهری: شهید مطهری مخالف ورود روحانیت به کارهای اجرایی دولتی بود / روحانیت باید در کنار مَردم باشد

نایب رئیس مجلس دهم گفت: ولی به طور کلی ورود روحانیت به کارهای اجرایی دولتی که به شدت مورد نهی آیت الله مطهری بود به این نهاد آسیب زده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است