کد خبر : 288456
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - 21:59
دسته‌بندی : اقتصادی، برگزیده ها
چاپ

ابوذر ندیمی: دولت بار تورم را بر دوش مَردم انداخته / حقوق‌بگیران در شرایط غیرعادلانه‌ای هَستند

تحلیلگر مسائل اقتصادی کشور گفت: کنترل تورم هم بیش از همه مربوط به مدیریت اقتصادی است. همه این مسائل باعث شده است که حقوق‌بگیران در شرایط غیرعادلانه‌ای قرار بگیرند.

ابوذر ندیمی: دولت بار تورم را بر دوش مَردم انداخته / حقوق‌بگیران در شرایط غیرعادلانه‌ای هَستند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نامه نیوز نوشت: اخیرا سخنگوی دولت گفت که دولت می‌خواهد حقوق‌های سال آینده بر اساس تورم افزایش یابد. ظاهر این سخن خوب به نظر می‌رسد اما آیا واقعا این‌طور است و با این شیوه منافع عمومی تأمین می‌شود؟

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع گفت: «باید توجه کنیم که وقتی می‌گویند دستمزدها بر اساس تورم افزایش می‌یابد، یعنی دولت منطق تورم را ایجاد کرده است؛ به بیان دیگر دولت می‌گوید تورم که هست و کاری هم برایش نمی‌شود کرد؛ بنابراین دولت با این منطق به مهار تورم بی‌اعتنا می‌شود. از سوی دیگر اگر دولت تورم را مبنای افزایش دستمزدها قرار می‌دهد اولا واقعیت را درباره تورم می‌گوید یا خیر و ثانیا چه میزان از تورم را در افزایش دستمزدها لحاظ می‌کند؟ حقوق و دستمزدها باید بر اساس هزینه‌ها تعریف شود و تورم نمی‌تواند معیار دقیقی برای افزایش دستمزدها باشد».

او ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود حقوق را باید بر اساس تورم افزایش دهیم یک اصل قانونی است اما مسئله این است که در واقعیت می‌خواهند به افزایش واقعی حقوق‌ها تن ندهند. شنیده‌ایم که می‌گویند هر یک درصد افزایش حقوق یعنی تخصیص هزار میلیارد تومان در بودجه که می‌گویند منابع چنین کاری نیست. با این اوصاف دولت نمی‌خواهد زیر بار افزایش واقعی حقوق‌ها برود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «دولت بار تورم را بر دوش مردم می‌اندازد؛ یعنی می‌گوید تورم که هست و کنترل هم نمی‌شود و با افزایش حقوق جبرانش می‌کنیم اما جبران نمی‌شود و هر سال هزینه‌های متعددی بر مردم تحمیل می‌شود. کنترل تورم هم بیش از همه مربوط به مدیریت اقتصادی است. همه این مسائل باعث شده است که حقوق‌بگیران در شرایط غیرعادلانه‌ای قرار بگیرند».

ندیمی در پایان گفت: «مثلا می‌گویند به صورت عرفی هر سال ۲۰درصد حقوق و دستمزدها افزایش می‌یابد اما دولت بیش از آنکه با این افزایش حقوق بخواهد تأثیر تورم را در زندگی مردم مهار کند، دنبال سیاسی‌کاری و شاید کار انتخاباتی برای خود است زیرا حتی ۲۰درصد را هم به همه نمی‌دهد و به صورت پلکانی حقوق مردم افزایش می‌یابد؛ یعنی همه حقوق‌بگیران حقوقشان ۲۰درصد افزایش نمی‌یابد. ظاهر افزایش حقوق‌ها کمک به طبقات پایین است اما عملا فشار بر آنها حمیل می‌شد. دولت با افزایش پلکانی ۲۰درصدی حقوق‌ها عملا از پاسخگویی در قبال تورم فرار می‌کند. همین سخن سخنگوی دولت مبنی بر اینکه افزایش حقوق بر اساس تورم است نوعی فرار از مسئولیت است. دولت اگر بخواهد مسئولیت‌پذیر باشد باید از خلق پول، فروش بالای اوراق و خیلی کارهای دیگر دست بردارد تا تورم ایجاد نشود، نه اینکه بگوید تورم که هست، حالا ما می‌آییم افزایش حقوق‌ها را بر اساس تورم در نظر می‌گیریم».

اخبار مرتبط:
ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم
ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۲ سال است که شعار من این شده که «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» و اصلا مردم به این چیزها کاری ندارند، گفت: آن چیزی که مردم نیاز دارند شادی است و تمام تلاش دولت و حاکمیت باید این باشد که مردم را شاد کنند.

وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت
وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

ناصر امانی: بانک شهر روی چه حسابی ۲۰ هزار میلیارد تومان از حساب شهرداری برداشت کرده؟/ مهدی اقراریان: شهرداری باید از پستو خارج شود
ناصر امانی: بانک شهر روی چه حسابی ۲۰ هزار میلیارد تومان از حساب شهرداری برداشت کرده؟/ مهدی اقراریان: شهرداری باید از پستو خارج شود

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و سومین جلسه شورا گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است