کد خبر : 287864
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ - 12:18
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

ظریف: گره هسته‌ای با عقل باز می‌شود نه دَندان

وزیر سابق امور خارجه در نشست سالانه انجمن علوم سیاسی گفت: وفاداری های متضاد برای‌ ما سؤال ایجاد می‌کند چون‌ کماکان جهان را قطبی می‌بینیم. اگر جهان را قطبی ببینیم، توقعاتی برای‌ ما ایجاد می‌کند که تحقق پیدا نمی‌کند؛ کما اینکه توقع داشتیم روسیه و چین قطعنامه‌های هسته‌ای علیه ما را وتو کنند و نکردند.

ظریف: گره هسته‌ای با عقل باز می‌شود نه دَندان

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جماران نوشت: محمد جواد ظریف در هفدهمین همایش سالانه انجمن‌ علوم‌ سیاسی ایران گفت: در جهان بعد از جنگ سرد، اتفاقی که همه‌ آن را قبول داریم این است که نظم متصلب دو قطبی پاشیده شد و نظم جدیدی جایگزین آن‌ نشد و دوره‌ای از توهم نظم تک قطبی را داشتیم و آمریکا فکر می‌کرد جنگ جهانی را برنده‌ شده‌ است‌.

بخش هایی از اظهارات ظریف را در ادامه می خوانید:

  • با پایان نظم دوقطبی جهان سیال شد و کنشگران جدیدی هم‌ وارد شدند. کنشگران هوش مصنوعی لایه جدیدی را ایجاد کرده‌اند. نکته‌ بعد این است که مراکز قدرت‌ تکثر پیدا کرده‌اند و جا به جا شده‌اند؛ یعنی دیگر غرب نمی‌تواند برای‌ همه‌ تحولات جهانی تصمیم‌گیری کند.
  • در جهان بعد از جنگ سرد، اتفاقی که همه‌ آن را قبول داریم این است که نظم متصلب دو قطبی پاشیده شد و نظم جدیدی جایگزین آن‌ نشد و دوره‌ای از توهم نظم تک قطبی را داشتیم و آمریکا فکر می‌کرد جنگ جهانی را برنده‌ شده‌ است‌.
  •  نفوذ جمهوری اسلامی از طریق ایده جمهوری اسلامی بود و مقاومت آن‌ زمان شکل گرفت. دوستان روشنفکر ما مزیت نسبی‌ ما را فراموش نکنند.
  • دوران‌ اتحادهای دائمی به تدریج به سر آمده و اگر حمله‌ روسیه به اوکراین نبود، ناتو با بحران‌ هویتی مواجه‌ بود.
  • وفاداری های متضاد برای‌ ما سؤال ایجاد می‌کند چون‌ کماکان جهان را قطبی می‌بینیم.
  • اگر جهان را قطبی ببینیم، توقعاتی برای‌ ما ایجاد می‌کند که تحقق پیدا نمی‌کند؛ کما اینکه توقع داشتیم روسیه و چین قطعنامه‌های هسته‌ای علیه ما را وتو کنند و نکردند.
  • یک کسی‌ از من پرسید گره هسته‌ای با دندان‌ باز می‌شود یا دست؟ گفتم با عقل باز می‌شود.
  • در مذاکره مهمترین کار شنیدن است.
اخبار مرتبط:
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود

آیتی گفت: رویکرد مجلس آینده تقریبا شبیه به همین مجلس کنونی خواهد بود و به نظرم بر سر ریاست مجلس تندروها با قالیباف به جای رقابت معامله می‌کنند.

انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید
انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید

تسنیم نوشت: درحالی هنوز خروجی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر خبر داد.

ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

رئیس دولت سیزدهم مدعی شد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است