کد خبر : 286264
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - 10:13
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

امیرعبداللهیان: بین ایران و آمریکا همچنان پیام‌هایی دارد رد و بدل می‌شود / جنگ راه حل نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: درخصوص مذاکرات هسته‌ای، گفت‌ وگوهای جدی را با طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای انجام دادیم اما متاسفانه نتیجه گفت‌ وگوهای ما تحت تاثیر فضای جنگ اوکراین قرار گرفت. همچنان پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن در موضوعات مختلف رد و بدل می‌شود.

امیرعبداللهیان: بین ایران و آمریکا همچنان پیام‌هایی دارد رد و بدل می‌شود / جنگ راه حل نیست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایرنا نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه المیادین لبنان گفت: همچنان پیام‌هایی درباره مسائل مختلف بین تهران و واشنگتن رد و بدل می‌شود.

بخش هایی از گفت و گوب امیرعبداللهیان را در ادامه می خوانید:

درخصوص مذاکرات هسته‌ای، ما در دولت جناب آقای رئیسی گفت‌ وگوهای جدی را با طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای انجام دادیم اما متاسفانه در یک مقطع به دلیل شرایطی که در اوکراین پیش آمد، نتیجه گفت‌ وگوهای ما تحت تاثیر فضای جنگ اوکراین قرار گرفت.

همچنان پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن در موضوعات مختلف رد و بدل می‌شود. طرف آمریکایی تلاش می‌کند که در برخی از این پیام‌ها به علاقمندی برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجام اشاره‌ای داشته باشد.

ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که از هر ابتکاری که منجر به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای و در راستای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران باشد، استقبال می‌کنیم اما دولت ما از ابتدا اعلام کرده است که برجام و توافق هسته‌ای را مسیر عبور همه مسائل کشور نمی‌داند. ایران همواره ثابت کرده است که در مسیر تعهدات بین‌المللی، متعهدترین طرف است.

برای ما خیلی تفاوتی ندارد چه کسی رئیس جمهور شود. در بیش از ۴۵ سال گذشته، روسای جمهور دموکرات آمدند، روسای جمهوری‌خواه هم آمدند اما رفتار دولتمردان آمریکایی ملاک است.

اگر رفتار دولتمردان آمریکایی بر مبنای احترام متقابل با جمهوری اسلامی ایران باشد، خطاها و دشمنی‌ها را کنار بگذارند، ما نیز با زبان احترام متقابل، آمریکا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد اما اگر آنها بخواهند دشمنی خود را ادامه بدهند، از هر حزبی که باشند پاسخ ما روشن است.

ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. حزب الله و مقاومت لبنان در راستای امنیت لبنان و مصالح خود تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند. صنعا در همین چارچوب تصمیم گرفته و عمل کرده، در عراق و در سوریه گروه‌هایی برای مبارزه با داعش ایجاد شدند که آن گروه‌ها همچنان نقش آفرینی کرده و برای امنیت کشورشان و در راستای مصالح و ملاحظات خودشان عمل می‌کنند.

آمریکایی‌ها به جای اتهام باید در راه حل سیاسی متمرکز شوند. پنج ماه جنگ علیه غزه ثابت کرد که جنگ راه حل نیست، راه حل را باید در مسیر سیاسی دنبال کرد. راه حل را باید واقع بینانه و با نگاه فلسطینی‌ها مورد توجه قرار داد. من به دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس گفتم که بعد از ۸۰ سال یک بار باید اجازه داد مردم فلسطین خود برای سرنوشت خودشان و آینده خودشان تصمیم بگیرند.

من با همه رهبران فلسطینی که با آنها دیدار داشتم از جمله رهبران مقاومت دریافتم که هفته‌هاست نشست‌های متعددی بین رهبران و گروه‌های فلسطینی جریان دارد و آنها در موضوعات مختلف، ایده‌هایی را دارند و ما معتقدیم باید میدان داده بشود به رهبران فلسطینی از مسیر دموکراتیک، از مسیر مستقل با توجه به مصالح و منافعشان و ایده‌ها و طرح‌هایی را روی میز قرار بدهند و دولت‌ها طرح‌های خالص فلسطینی را برای کمک به مردم فلسطین و غزه و کرانه باختری مورد توجه قرار دهند.

آمریکا در جنگ و در نسل کشی کنار رژیم اسرائیل قرار دارد، همچنین به دلیل انتخابات پیش رو در آمریکا و نیاز آمریکا به حمایت لابی اسرائیل، آمریکایی‌ها با شرایط خاصی مواجه هستند و هنوز اراده لازم در طرف آمریکایی برای توقف جنگ دیده نمی‌شود.

آمریکایی‌ها پیام‌هایی می‌دهند، اظهاراتی را دارند مبنی بر اینکه به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستند، آنها خطر توسعه هرچه بیشتر دامنه جنگ را به خوبی درک می‌کنند، هرچند خود در دریای سرخ با حملات مشترک انگلیس بخشی از توسعه دامنه جنگ را رقم زدند. از طرفی دیگر، آمریکایی‌ها از کاهش شدت جنگ سخن می‌گویند نه از توقف جنگ، این به نظرم یک خطای آمریکایی است و در عین حال یک شیطنت و یک چراغ سبز به نتانیاهو است.

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود

آیتی گفت: رویکرد مجلس آینده تقریبا شبیه به همین مجلس کنونی خواهد بود و به نظرم بر سر ریاست مجلس تندروها با قالیباف به جای رقابت معامله می‌کنند.

انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید
انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید

تسنیم نوشت: درحالی هنوز خروجی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر خبر داد.

ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

رئیس دولت سیزدهم مدعی شد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است