کد خبر : 285240
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ - 10:28
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

علی مطهری: می‌‎خواهیم جلوی رویه‎ های غلط را بگیریم

علی مطهری درباره لیست انتخاباتی خود گفت: ملاک ما اعتدال، عقل‌گرایی، دوری از شعارزدگی و ایجاد تغییر در حد امکان است. فهرست ما نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است و در واقع صدای مردم است و برای هیچ‌کدام از این گروه‌ها اصالتی قائل نیست.

علی مطهری: می‌‎خواهیم جلوی رویه‎ های غلط را بگیریم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه هم میهن در گزارشی نوشت؛

اسامی لیست «صدای ملت» با محوریت علی مطهری روز پنجشنبه در نشست خبری سرلیست آن اعلام و منتشر شد؛ لیستی ۳۰نفره‎ که بنا به اذعان خود مطهری «نه لیست اصلاح‌طلبان و نه لیست اصولگرایان» است.

شناخته‌شده ‎ترین چهره ‎های لیست صدای ملت بعد از خود مطهری، علی عباسپورتهرانی، محمد خوش‌چهره، محمد بطحایی، اسماعیل دوستی، منصور حقیقت ‎پور و چند چهره دیگر بوده و اسامی موجود در این لیست، دو دوره انتخابات مجلس گذشته یعنی مجالس دهم و یازدهم را به ذهن تداعی می‎کند که تعداد چهره‌های کمتر شناخته‌شده و ناشناس آن بیش از انتظار بود. البته با توجه به اینکه علی مطهری پیشتر در انتخابات مجلس دهم با «لیست امید» و حمایت سیدمحمدخاتمی و «تکرار می‎کنم»، به‌عنوان رهبر جبهه اصلاحات و اصلاح ‎طلبان وارد انتخابات شده بود؛ با همه نقدهایی که درباره بستن لیست امید به آن وارد شده و ناامیدی‎‎ هایی که رای‌دهندگان به دلیل عملکرد غیرتشکیلاتی و عدم پاسخگویی و تعهد لازم به رویکردی که این لیست برای رای‌آوری در انتخابات مطرح کرده بود؛ انتظار نمی‎رفت که افتخار لیست «صدای ملت» این باشد که «نه لیست اصلاح‌طلبان و نه لیست اصولگرایان است».

بر همین اساس موضوع سوالات خبرنگار هم‌میهن از مطهری در این جلسه به انتظارات‌شان از مردم در رای دادن به این لیست و عملکرد اعضای این لیست بوده است. مطهری در پاسخ به این سوال هم‌میهن که «شما با افتخار این لیست را نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا عنوان کردید و از طرفی یکی از ایراداتی که به لیست امید در مجلس دهم وارد شد؛ این بود که برخی چهره‌ها به نام اصلاح‌طلبی و این لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند اما زیر میز زدند و از همراهی با فراکسیون امید اجتناب کردند و حتی به همراهی با جریان مقابل پرداختند. با وجود چنین تجربه‌ای این شعار که نشان از عدم تعریف جایگاه تشکیلاتی برای این افراد و به موجبش عدم‌تعهد به چنین رویکرد و نگاهی است؛ چه تضمینی در بین است که این افراد متعهدانه در مسیر «صدای ملت» بودن باقی بمانند؟» گفت:«در همه فهرست‎ها این اتفاق می‎تواند رخ دهد که اعضای فهرست در مجلس اعلام استقلال کنند و نخواهند با بقیه اعضای لیست همراهی کنند. از نظر ما این موضوع مهمی نیست و ما نمی‌توانیم اجبار کنیم کسی که در لیست ما هست و احتمالاً رای آورده در مجلس گوش به فرمان ما باشد و این تصمیم با خودش است. در دوره قبل هم در لیست امید مخالف آن بودم که افراد رای‌آورده با این لیست حتماً در فراکسیون امید باشند و با ما باشند و من می‎گفتم که نباید حق انتخاب از آنها گرفت و حتماً نباید با ما باشند. البته من با این لیست باقی ماندم و گفتم اخلاق حکم می‎کند با این لیست بمانم اما تعداد شاخصی که از این لیست جدا شدند، اندک بودند و البته فراکسیون مستقلین را راه انداختند. اما اشکال آن بود که در پی همین جدایی‎ها آنها با هم دشمن شدند و همین هم موجب شد که به هم حمله می‎کردند؛ این سو می‎گفت که شما خیانت کردید و سوی دیگر هم از حق استقلال خود دفاع می‎کرد. همین موجب شد که فراکسیون تندروها از شرایط بهره‌برداری کنند و به نظر من، ما نباید چنین انتظاری داشته باشیم که کسانی که در لیست ما هستند حتماً در مجلس هم در کنار ما بمانند. جدا شدن آنها اشکالی ندارد.»

می‌‎خواهیم جلوی رویه‎ های غلط را بگیریم

در ادامه این نشست او در پاسخ به سوالات حضار، اینکه درباره حوزه ‎های انتخابیه دیگر و مجلس خبرگان چه برنامه ‎ای دارد یا چرا برخی افراد در لیست نیستند و البته نظرش درباره فیلترینگ و قرار حمایت اصلاح‌طلبان از جمله حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان و کارگزاران سخن گفت و پس از آن در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هم‌میهن در پاسخ به اینکه «نقش احتمالی اقلیتی با حضور چهره‌هایی که در لیست صدای ملت است، چگونه خواهد بود و آیا واقعاً اقلیت قدرتمند مثلاً مشابه آنچه در مجلس پنجم که توسط کارگزاران و جناح چپ آن زمان رقم خورد، در مجلس دوازدهم با این افراد شکل می‎گیرد؟ و قرار است چه تاثیری بر فضای مجلس بگذارند؟» توضیح داد:«همیشه اقلیت‎ها در مجالس مؤثرند، جلوی برخی طرح‎ها را می‎گیرند، اجازه برخی اقدامات افراطی را نمی‎دهند و رفتاری می‎کنند که مانع انجام کارهای اشتباه است. چون در اقلیت هستند ممکن است نتوانند طرح‎ های اصلاحی خود را به نتیجه برسانند اما به دلیل حضور و اقلیت بودن‌شان می‎توانند مانع تصویب شدن برخی طرح‎های افراطی و غلط شوند. البته ما نباید انتظار داشته باشیم که با یک اقلیت ۵۰ نفری همه مشکلات حل شود. اما به مرور می‎توان زمینه ایجاد شود که برخی رویه‌های غلط از بین برود.»

مردم امیدوارتر از سال ۹۸ هستند

او درباره تفاوت این دوره با دوره قبل و ناامیدی مردم در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته گفت:«سال ۹۸ تازه چند ماه از حوادث آبان ۹۸ می‎گذشت و حادثه هواپیمای اوکراینی هم رخ داده بود و فضای بدی در کشور حاکم بود و ردصلاحیت‌ها هم زیاد بود و مشارکت پایین رقم خورد اما الان فضا خیلی بهتر است و حتماً مشارکت بالاتر از آن موقع است و ما کمی از فضا دور شده‌ایم.» او در پاسخ به تاثیر حوادث سال گذشته بر انتخابات این دوره مجلس تاکید کرد:«این هم بوده است اما آثار آن بسیار کمتر است از آنچه در انتخابات ۹۸ موجب ناامیدی و دل‌زدگی مردم شده بود.» مطهری در پایان این گفت‌وگو مهمترین برنامه لیست «صدای ملت» را «رفع تحریم‎ ها» عنوان کرد و گفت:«رفع تحریم‎ ها از هر طریقی که باشد باید انجام شود و تا وقتی که چنین اتفاقی رخ ندهد، وضع معیشت مردم درست نمی‎شود.»

اخبار مرتبط:
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است

از خاطرم نرفته که در زمان تشییع سردار بزرگ قاسم سلیمانی چه حال و هوایی در کشور محقق شده بود، چه تحبیب قلوبی شکل گرفته بود، چه بخش‌هایی از جامعه و چه شخصیت‌هایی (که می‌توان آنها را در صف منتقدان نظام و اپوزیسیون قرار داد) به تشییع جنازه رفتند، اما ماجرای هواپیمای اوکراینی که من آن را با واقعه چرنوبیل در شوروی تشبیه کردم به سرعت همه آن سرمایه و اعتبار به دست آمده را تا حد زیادی منکوب کرد و حسرت بزرگی را برای علاقه‌مندان ایران باقی گذارد. در نقطه مقابل شادمانی، فرح و دست‌افشانی را به دشمنان کشور هدیه داد.

ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند
ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد، آنها چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات
بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات

بر اساس جداول منتشرشده از بودجه ۱۴۰۳ بودجه پیشنهادی دولت برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان است. این رقم در لایحه بودجه سال گذشته، ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که افزایش بیش از ۳ برابری را تجربه کرده است. البته در همان سال نیز مجلس از رقم پیشنهادی دولت فراتر رفت و بودجه ۲۶۸ میلیارد تومانی برای این موسسه تصویب کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است