کد خبر : 284858
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - 11:15
دسته‌بندی : پیشنهاد سردبیر، سیاسی
چاپ

علی صوفی: امضاء کنندگان بیانیه روزنه گشایی به فکر فردای خودشان بودند نه مَردم / برخی نامزدها می‌ترسند خودشان را به اصلاحات منتسب کنند

علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات گفت: جبهه اصلاحات در بیانیه‌ای که داده اعلام کرده که در تهران لیستی نخواهیم داشت. اما در برخی شهرستان‌ها کاندیداهای اصلاح‌طلبی داریم که می‌ترسند که خودشان را به اصلاح‌طلبان منتسب کنند. این کاندیداها با تکیه به پایگاه رایی که از قبل داشتند وارد عرصه فعالیت انتخاباتی شده‌اند.

علی صوفی: امضاء کنندگان بیانیه روزنه گشایی به فکر فردای خودشان بودند نه مَردم / برخی نامزدها می‌ترسند خودشان را به اصلاحات منتسب کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایسکانیوز نوشت: پس از اعلام رسمی جبهه اصلاحات مبنی بر عدم ارا ارائه لیست انتخاباتی برای تهران، برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون برای رسیدن به صندلی‌های فراکسیون اقلیت مجلس ائتلاف کرده‌اند. همچنین ۱۱۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب نیز برای خروج از انسداد انتخاباتی بیانه‌ای را صادر کردند که در روزهای اخیر بحث برانگیز شده است.

در ادامه با علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات و عضو جبهه اصلاحات درباره شرایط حاکم بر فضای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و چشم‌اندازهای پیش‌روی این جناح سیاسی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می خوانید:

علی صوفی، گفت: بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب می‌تواند دارای سه وجه باشد: حاکمیت، مردم و خود امضاء‌کنندگان. مخاطب این بیانیه نمی‌تواند حاکمیت باشد زیرا از زمان تایید صلاحیت‌ کاندیداها عبور کرده‌ایم پس حکومت دیگر نمی‌تواند روزنه گشایی کند. اما اگر مخاطب این بیانیه مردم هستند، مردم چه روزنه‌ای باید باز کنند؟ بیانیه خطاب به مردم باید پشتوانه‌ای داشته باشد. روزنه‌گشایی از سوی مردم شرایط و الزاماتی دارد که اکنون فراهم نیست. اما تلقی بسیاری از تحلیل‌گران این است که این بیانیه روزنه‌ای است برای خود امضاءکنندگان، این افراد می‌خواهند که همه درها به رویشان بسته نشود و بعد از انتخابات مشمول قهر حاکمیت و بعضی محدودیت‌ها نشوند.

این عضو جبهه اصلاحات در ادامه گفت: امضاء کنندگان می‌خواهند بعد از انتخابات به فعالیت‌های غیرسیاسی خود از جمله فعالیت‌های اقتصادی و دانشگاهی ادامه دهند. عده‌ای ممکن است نگران آینده خودشان باشند و روزنه‌ای را باز بگذارند تا در آینده بتوانند با حاکمیت در تعامل باشند. آن‌چه اصلاح طلبان باید انجام می دادند، تشکیل یک جبهه بود که از سال ۱۳۹۴ رسما شورای عالی سیاست‌گذاری و جبهه اصلاحات را به عنوان یک ساز و کار اجماع‌ساز تشکیل داده‌اند تا برای هر دوره راهبرد تعیین کنند و برای این دوره هم راهبرد تعیین کرده‌اند که به تصویب جبهه اصلاحات رسیده است.

علی صوفی درباره وضعیت کاندیداهای اصلاح‌طلب در تهران و شهرستان‌ها گفت: جبهه اصلاحات در بیانیه‌ای که داده اعلام کرده که در تهران لیستی نخواهیم داشت. اما در برخی شهرستان‌ها کاندیداهای اصلاح‌طلبی داریم که می‌ترسند که خودشان را به اصلاح‌طلبان منتسب کنند. این کاندیداها با تکیه به پایگاه رایی که قبلا داشته‌اند وارد عرصه فعالیت شده‌اند. البته ساز و کار این است که اگر در جایی فردی ادعای اصلاح‌طلبی دارد باید به جبهه اصلاحات آن شهرستان درخواست بدهد تا اگر جبهه اصلاحات آن منطقه خواست لیست بدهد از آن فرد حمایت کند. از جبهه اصلاحات بعضی شهرستان‌ها مانند کهگیلویه و بویر احمد خبر دارم که لیست برای انتخابات ندارند اما از شهرهای دیگر خبر ندارم.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب درباره ائتلاف برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون گفت: در دوره‌های قبل هم شاهد چنین ائتلاف‌هایی بودیم که هر حزبی از کاندیدای خودش چه به صورت مستقل و چه در ائتلاف با احزاب دیگرحمایت کرده است. و در این ائتلاف مانعی وجود ندارد فقط از نام جبهه اصلاحات واصلاح‌طلبان نمی‌تواند استفاده کند.

او درباره آینده ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون گفت: چنین ائتلاف‌هایی نتیجه‌ای نخواهد داشت و تاثیری در رویکرد مردم به انتخابات نخواهند داشت البته مردم در برخی مناطق تحت تاثیر رقابت‌های قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای هستند ولی پیش‌بینی من این است که جریان‌های اصلاح‌طلب و یا ائتلاف‌ها در این دوره اثرگذار نخواهند شد.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره میزان تاثیرگذاری لیست‌هایی مانند «صدای ملت» در تهران گفت: آقای مطهری در سال ۹۴ هم لیست داده و علی‌رغم این که در لیست اصلاح‌طلبان بود لیست مستقل داد، الان هم برخی انتظار دارند او در غیاب جبهه اصلاحات لیست دهد، اما تحلیل من این است که در این دوره شخصیت‌ها و چهره‌های ملی بویژه در تهران نمی‌توانند تنور انتخابات را داغ کنند و تغییری در روند انتخابات ایجاد نخواهند کرد.

علی صوفی درباره اهمیت شکل‌گیری فراکسیون اقلیت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در مجلس گفت: قطعا در مجلس فراکسیون‌ها تاثیرگذار هستد و هر تعداد اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا که بتوانند وارد مجلس شوند و یک فراکسیون را تشکیل دهند می‌توانند برای پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبان در مجلس آینده کارآمد باشند.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب در ادامه گفت: در خانه احزاب همه گروه‌ها نسبت به روند کلی انتخابات اعتراض دارند و اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و مستقل ندارد و همه خواهان تحول و تغییر هستند. تعداد زیادی از کاندیدهای جریان اصول‌گرا و مستقل رد صلاحیت شده‌اند و اصلاح‌طلبان که جای خود دارند. بنابراین یک اعتراض عمومی نسبت به این روند وجود دارد و این فرایند باید اصلاح شود تا انتخابات معنا پیدا کند و نظارت استصوابی باید برداشته شود تا انتخابات معنا پیدا کند.

علی صوفی ترویج تئوری رای ندادن برای مخالفت با نظارت استصوابی را نادرست دانست و گفت: ما نمی‌توانیم چنین رهنمودی به جامعه بدهیم، جامعه تصمیم خودش را گرفته و فقط متهم خواهیم شد که انتخابات را تحریم کرده‌ایم. بنابراین مواضع جریان‌ها در رابطه با تحریم انتخابات تاثیری نخواهد داشت.

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات درباره آینده فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان گفت: اگر نظارت استصوابی ادامه پیدا کند، این موضوع خطری برای کل نظام است و نظام از جمهوریت عبور خواهد کرد و وارد حکومت اسلامی خواهد شد و در این صورت قانون اساسی باید تغییر کند. کسانی اکنون سپهر سیاسی کشور را در دست دارند که از بتدای پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی را قبول نداشتند و معتقد به حکومت اسلامی بودند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برخی می‌خواهند با منزوی کردن اصلاح طلبان، اعتدالیون را جایگزین کنند گفت: جریانی که می‌خواهد اصلاح‌طلبان را منزوی کند، نه اصلاح‌طلب می‌شناسد نه اصول‌گرا و نه اعتدال‌گرا و خواهان حذف انتخابات و حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است.

اخبار مرتبط:
مخالفت روزنامه نزدیک به سپاه با تعطیلی شنبه‌ها؛ جمعه نماد اسلام است، شنبه نماد یهود/ جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، جایگاه خطیری است
مخالفت روزنامه نزدیک به سپاه با تعطیلی شنبه‌ها؛ جمعه نماد اسلام است، شنبه نماد یهود/ جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، جایگاه خطیری است

روزنامه اصولگرا نوشت: جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.

روزنامه دولت از منتقدان دکتری افتخاری رئیسی در کراچی عصبانی شد
روزنامه دولت از منتقدان دکتری افتخاری رئیسی در کراچی عصبانی شد

اعطای دکترای افتخاری در پاکسان به ابراهیم رئیسی با حاشیه های متعددی روبرو شد.

سیدمحمد صدر: جو تبلیغاتی علیه ایران تشدید شده‌ / حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود / هنوز هم باید درباره برجام و FATF مذاکره کرد
سیدمحمد صدر: جو تبلیغاتی علیه ایران تشدید شده‌ / حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود / هنوز هم باید درباره برجام و FATF مذاکره کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است