کد خبر : 283345
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - 22:12
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

سایت اصولگرا: در مجلس آینده، طیف قالیباف دیگر دست بالا را نخواهند داشت

یک سایت اصولگرا مدعی شده است که مجلس دوازدهم احتمالاً دارای تکثر سیاسی بیشتری باشد که نوع تعاملش با دولت هم تعامل انتقادی باشد.

سایت اصولگرا: در مجلس آینده، طیف قالیباف دیگر دست بالا را نخواهند داشت

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سایت نامه نیوز نزدیک به شورای وحدت نوشت: باتوجه به حضور همه گروه‌های سیاسی در انتخابات این دوره مجلس به نظر می‌رسد که ترکیب مجلس آینده قدری متفاوت از مجلس کنونی باشد. برای بررسی این مدعا باید چند موضوع را در نظر داشته باشیم:

۱. موضوع نخست درباره ترکیب مجلس دوازدهم آن است که اکنون برخلاف انتخابات مجلس یازدهم علاوه بر اصولگرایان، اصلاح‌طلبان هم با تمام توان وارد عرصه رقابت شده‌اند. تعداد نامزدهای تأییدصلاحیت ‌شده آنها هم طوری است که می‌توانند لیست انتخاباتی جامعی به مخاطبان خود ارائه دهند. آنها گویا قرار است با نیروهای نزدیک به حسن روحانی و علی لاریجانی ائتلاف هم داشته باشند؛ بنابراین احتمالا شاهد لیستی قوی از سوی آنها باشیم. شرایط اصلاح‌طلبان از یک جهت دیگر هم با سال۹۸ متفاوت است؛ آنها اکنون در مقام منتقد مجلس اصولگرایان وارد عرصه می‌شوند، در صورتی که در آن سال اصلاح‌طلبان در معرض نقد قرار داشتند. با این اوصاف به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان بتوانند در این دوره انتخابات به توفیق انتخاباتی برسند و در نهایت اقلیتی نسبتا قوی در مجلس آینده را تشکی دهند؛ بنابراین در پیش‌بینی ترکیب آینده مجلس باید سهمی برای اصلاح‌طلبان قائل باشیم.

۲. ترکیب اصولگرایان هم قدری متفاوت از آنچه در مجلس می‌بینیم خواهد بود. طیف نزدیک به محمد باقر قالیباف در مجلس کنونی دست بالا را داشت اما به نظر می‌رسد باتوجه به انتقادهایی که به مجلس کنونی وجود دارد، اقبال سرمایه اجتماعی اصولگرایان به گروه‌های دیگر اصولگرایی هم خواهد بود؛ چه آنکه آنها هم باتوان بیشتری وارد عرصه شده‌اند؛ چنانکه می‌بینیم محمدرضا باهنر به عنوان یک اصولگرای اصیل و میانه‌رو وارد میدان شده است و می‌تواند اقبال طیف‌های زیادی از اصولگرایی و حتی طرفداران لاریجانی را هم جذب کند. بنابراین نیروهای اصیل اصولگرا در مجلس آینده احتمالا دارای پایگاه خوبی باشند.

۳. طیف نزدیک به قالیباف هم البته همچنان حضور خواهند داشت و گرچه به دلیل انتقادهایی که مجلس یازدهم وارد است، قدری جایگاه این طیف در میان اصولگرایان دچار ضعف شده است اما حتما آنها هم در مجلس آینده پایگاهی خواهند داشت.

۴. بخش دیگر مجلس هم احتمالا در اختیار نیروهای جبهه پایداری خواهد بود و البته اقلیتی محدود از مجلس هم شاید به نیروهای حامی دولت که اکنون در قالب تشکیلات شریان کار می‌کنند برسد.

۵.  مجموع تصور می‌شود مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم دارای تکثر سیاسی بیشتری باشد که نوع تعاملش با دولت هم تعامل انتقادی باشد. به جز اصلاح‌طلبان که در اقلیت مجلس دوازدهم قرار خواهند داشت، هیچ یک از طیف‌های اصولگرایی نمی‌خواهند خود را در مقام رقیب دولت معرفی کنند اما آنها به دلیل آنکه از طیف‌های متفاوت اصولگرایی هستند حتما در عین عدم رقابت با دولت اما به جدیت بر عملکرد دولت نظارت خواهد داشت. گفتن این نکته هم لازم است که باتوجه به حضور بیشتر نیروهای میانه‌روی اصولگرا در انتخابات این دوره، احتمالا مجلس داوزدهم، مجلسی اصولگرای میانه‌رو خواهد بود؛ بنابراین احتمالا چنین مجلسی خیلی اهل سیاسی‌کاری یا رقابت با دولت نباشد.

اخبار مرتبط:
حمله روزنامه دولت به قالیباف: چرا باعث التهاب آفرینی در بازار ارز می‌شوید؟
حمله روزنامه دولت به قالیباف: چرا باعث التهاب آفرینی در بازار ارز می‌شوید؟

رسانه دولت در مطلبی با انتقاد از ضرب الاجل تعیین شده از سوی قالیباف، با کنایه نوشته است: مجلس در قالب وظایف و اختیارات خود می‌تواند برنامه‌های پیشنهادی خود را در این حوزه از طریق تصویب قانون پیگیری ‌کند و حتی در صورت اعتقاد به کاستی‌های مدیریتی، ابزارهای نظارتی را به‌کار گیرد و سخن از «تعیین تکلیف» جز از مسیر قانونی، اساساً با وظایف اساسی این قوه همخوانی ندارد.

عباس عبدی: حاکمیت باید به مردم و مطالبات آنان گوش کند / جذب حمایت داخلی از حمله ایران به اسرائیل با برخورد با زنان در تعارض است
عباس عبدی: حاکمیت باید به مردم و مطالبات آنان گوش کند / جذب حمایت داخلی از حمله ایران به اسرائیل با برخورد با زنان در تعارض است

عباس عبدی نوشت:‌ حمایت داخلی از این اقدام از دو طریق ممکن است. اول احترام گذاشتن به مردم و مطالبات آنان. روشن است که وضعیت کنونی در مواجهه با زنان و با این ویدیوهایی که منتشر شده در تعارض با این مساله است.

بررسی هزینه های پنهان در بازسازی ساختمان
بررسی هزینه های پنهان در بازسازی ساختمان

علاوه بر هزینه هایی که به طور معمول برای بازسازی یک ساختمان محاسبه می‌شود، معمولا هزینه های پنهان نیز در طول پروژه های بازسازی ساختمان ایجاد می‌شود. این هزینه‌ها، تحت تاثیر عواملی مانند شرایط پروژه، اتفاقات غیرمنتظره و نیازهای اضافی در طول فرآیند بازسازی به وجود می‌آیند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است