کد خبر : 280122
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ - 10:51
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

تجاوز به خاک ایران؛ عوضش امنیت داریم؟!

نقد به همان پدافندی است که سال ۹۸ به ظن پرتاب موشک کروز آمریکایی، هواپیمای اوکراینی را به اشتباه با دو موشک ساقط کرد و ملتی را داغدار اما در مقابل پهپادهای پاکستانی اقدامی انجام نداده است.

تجاوز به خاک ایران؛ عوضش امنیت داریم؟!

امیرحسین مصلی روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار مدارا قرار داد نوشت: شاید به جرات بتوان گفت، پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق، حمله هوایی پاکستان به مناطقی در استان سیستان و بلوچستان با موشک و پهپاد، نخستین تجاوز نظامی به خاک کشورمان است که به شکل رسمی مسئولیتش را دولت یک کشور می‌پذیرد‌.

جدا از آن‌که این لکه ننگ به دامان دولت انقلابی ابراهیم رئیسی نقش خواهد بست که چرا با دیپلماسی فعال نتوانست مانع این اقدام شود اما انتقاداتی فراتر از نقش دولت، ذهن افکار عمومی را مشغول کرده که تا این لحظه پاسخی برای اقناع‌شان از سوی مقامات لشگری و کشوری داده نشده است، چرا که در این مورد بخصوص، سردادن شعار کلیشه‌ای عوضش امنیت داریم در قبال مشکلات کشور، دیگر حتی پاسخگوی حامیان صفر تا صد حاکمیت هم نیست!

به طور مثال ‏مردم می‌پرسند چرا پدافند ارتش و سپاه در برابر حمله هوایی پاکستان به مناطق مرزی کشور منفعل عمل کرده است؟ به‌ویژه به‌سبب برگزاری رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت در آن منطقه، توقع می‌رفت هشیارتر از هر زمانی حافظ تمامیت ارضی کشورمان باشند. آن‌هم در شرایط بحرانی خاورمیانه که پس از جنگ غزه و تنش در یمن و همچنین حملات موشکی ایران به اربیل عراق و مناطقی در پاکستان در پاسخ به حادثه تروریستی کرمان، به گفته کارشناسان بیش از پیش خطر جنگ و تجاوز نظامی به خاک کشورمان محتمل بود.

از یاد نبریم، نقد به همان پدافندی است که سال ۹۸ به ظن پرتاب موشک کروز آمریکایی، هواپیمای اوکراینی را به اشتباه با دو موشک ساقط کرد و ملتی را داغدار اما در مقابل پهپادهای پاکستانی اقدامی انجام نداده است.

در ضمن اگر مسئولان بگویند این حمله از پیش میان دو کشور هماهنگ شده بود، رسما پذیرفته‌اند در خاک ایران پایگاه تروریستی وجود دارد، چراکه بهانه پاکستان برای حمله به سراوان، وجود پایگاه‌های تروریستی در کشورمان بوده است!

با پذیرش این ادعا سوال دیگری طرح می‌شود که چرا بجای تروریست‌ها، زنان و کودکان کشته شده‌اند؟ متاسفانه غیر نظامیان، از جمله زنان و کودکان نخستین قربانیان جنگ، تروریسم و هر خشونتی به هر بهانه‌ای هستند اما آیا غیر ایرانی بودن این قربانیان غیر نظامی چنان‌که منابع رسمی اعلام کرده‌اند و بر آن تاکید دارند، از طرح این انتقادات عمومی خواهد کاست؟

واکنش‌های منفی در فضای مجازی به مجری صداوسیما که از کشته شدن اتباع غیر ایرانی در روستایی مرزی، خدا را شکر می‌کند، گواهی بر رد این ادعاست؛ بماند که بسیاری از اهالی آن منطقه نه‌تنها غیر ایرانی نیستند بلکه صرفا به‌دلیل محرومیت و حاشینه نشینی شناسنامه ایرانی ندارند!

با این همه حتی اگر این افراد غیر نظامی، ایرانی هم نباشند، مگر داخل مرزهای ایران نبودند و مسئولیت تامین امنیت‌شان با ایران نیست؟

آیا نیروهای نظامی تحت فرمان فرمانده کل قوا، قبل از گرفتن انتقام سخت و پس از وقوع پیامدهایش، فکری برای پاسخ به این سوالات کرده‌اند یا اصولا اقناع افکار عمومی محلی از اعراب برای مسئولان ذی‌ربط ندارد؟

قدرت بازدارندگی برای دفاع و تامین امنیت در راستای منافع ملی قابل فهم است؛ اما از یاد نبریم همراه نبودن افکار عمومی با مسئولان و از بین رفتن اعتماد اجتماعی نسبت به عملکردشان، بزرگترین آسیب به همان منافع ملی است!

اخبار مرتبط:
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟

نماینده مجلس ششم گفت: در مقام قضا و اجرا قانون هیچ خودی و غیرخودی معنا ندارد و این تبعیض ناروا و از محرمات قطعی است. برخورد مومنانه دیگر چیست؟ برخورد مومنانه یعنی در چارچوب قانون اتهام را رسیدگی کنند. حتی امام علی هم در محکمه حاضر می‌شد و به قاضی نهی می‌کرد که هیچ تبعیضی میان او و مدعی یهودی نباشد.

فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود
فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی کشورمان گفت: متاسفانه شاهدیم که در برخی موارد که قانون هم وجود دارد، زور قانون به صاحبان قدرت نمی‌رسد اما برای بخشی از مردم، برخوردکنندگان خود را از قانون بالاتر می‌بینند.

سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد

یک سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم انقلابی باشد؛ یعنی پایبند به اصول واقعی انقلاب اسلامی. دوم آنکه میانه‌رو و تعقل‌گرا باشد که اگر چنین نباشد طبیعتا هزینه‌های تصمیمات رادیکال را مردم خواهند پرداخت. در کنار داشتن چنین روحیه‌ای باید بتواند نسبت درستی با دولت برقرار کند؛ به این معنی که مجلس حامی بی‌قید و شرط دولت نباشد و از آن سو خود را رقیب سیاسی دولت هم فرض نکند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است