کد خبر : 278906
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - 11:36
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

ادعای سایت اصولگرا: اصلاح‌طلبان نامزد تاییدصلاحیت شده زیاد دارَند

نامه نیوز، رسانه نزدیک به شورای وحدت و جامعه روحانیت مبارز مدعی شده است که در این دوره از انتخابات، وضعیت نامزدهای تاییدصلاحیت شده اصلاح‌طلبان خیلی بهتر است.

ادعای سایت اصولگرا: اصلاح‌طلبان نامزد تاییدصلاحیت شده زیاد دارَند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سایت نامه نیوز نزدیک به شورای وحدت نوشت: اخیرا اسماعیل دوستی، اسماعیل دوستی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و کاندیدای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات مجلس، گفته است که اصلاح‌طلبان تأییدصلاحیت‌شده تهران لیست می‌دهند. او تأکید کرده است که «منتظر هستیم تا شورای نگهبان با دید بازتری به اعتراض‌ها رسیدگی کند تا برخی دوستان ردصلاحیت شده تأیید شوند و بتوانیم لیست کاملی را برای تهران معرفی کنیم».

حالا پرسش آن است که آیا اصلاح‌طلبان توان و ظرفیت احیای جریان خود را دارند و می‌توانند راهی برای احیای خود بیایند؟ پاسخ به این پرسش را باید از چند منظر بررسی کنیم:

۱. اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی شاید نسبت به بسیاری از دوره‌ها از نظر نامزدهای انتخاباتی وضعیت بهتری دارند؛ به این معنی که بررسی صلاحیت‌ها در این دوره طوری بوده است که آنها هم نفرات لازم برای ارائه لیست دارند و هم چهره‌های شاخص برای سرلیستی. افزون بر آنها نیروهای اعتدالی هم تأییدصلاحیت شده‌اند و امکان ائتلاف برای گسترش لیست انتخاباتی خود را هم دارند. آنها حتی آنقدری نامزد تأییدصلاحیت‌شده در اختیارشان قرار دارد که مخیرند به ائتلاف یا ورود اصلاح‌طلبانه به انتخابات و حتی آنهایی که قائل به مشارکت مشروط در انتخابات بودند، شرط مورد نظرشان یعنی داشتن نامزد محقق شده است. با این وصف اصلاح‌طلبان از نظر سرمایه انسانی در حوزه نامزدهای انتخابات توانایی ورود همه‌جانبه را دارند.

۲. موضوع بعدی به سرمایه اجتماعی آنها برمی‌گردد. اصلاح‌طلبان در این حوزه دچار ضعف‌اند و تا این لحظه نتوانسته‌اند آن‌طور که برای پیروزی انتظار دارند، مخاطبان خود را به تحرک انتخاباتی وا دارند. سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در سال۹۸ که هنوز دولت روحانی تمام نشده بود هم برای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم پای کار نیامدند و البته در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ هم وضع به همین منوال گذشت و به یاد داریم نامزد نهایی اصلاح‌طلبان یعنی عبدالناصر همتی رأی بسیار اندکی آورد. اصلاح‌طلبان انتظار داشتند با گذشت زمان و البته مشاهده نواقصی در عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم آراء خاکستری بار دیگر به سمتشان سرازیر شود اما تا این لحظه چنین نشده است.

۳. اصلاح‌طلبان با یک موضوع دیگر مواجه‌اند؛ دو دستگی تشکیلاتی. همان طیفی که از پیش موضوع مشارکت مشروط را مطرح می‌کرد حالا هم گویا تمایل به شرکت در انتخابات ندارد. در مقابل طیف‌های زیادی می‌گویند که باید در انتخابات به صورت همه‌جانبه شرکت کرد. اصلاح‌طلبانی که قصد حضور در انتخابات ندارند به دلیل ترس از شکست احتمالی نمی‌خواهند وارد انتخابات شوند و اگر چنین وضعیتی ادامه یابد توان گروه‌های مشارکت‌خواه برای آوردن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان کاهش می‌یابد. بنابراین به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها برای احیای جریان اصلاحات هم‌بستگی آنها باشد.

در پایان با اوصاف مذکور چنین برداشت می‌شود که اصلاح‌طلبان می‌توانند توانایی احیای خود را داشته باشند، مشروط به آنکه اولا با هم در اتحادی کامل به سر ببرند و ثانیا سرمایه اجتماعی خود را قانع به حضور در انتخابات کنند.

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود

آیتی گفت: رویکرد مجلس آینده تقریبا شبیه به همین مجلس کنونی خواهد بود و به نظرم بر سر ریاست مجلس تندروها با قالیباف به جای رقابت معامله می‌کنند.

انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید
انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید

تسنیم نوشت: درحالی هنوز خروجی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر خبر داد.

ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

رئیس دولت سیزدهم مدعی شد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است