کد خبر : 278838
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ - 21:47
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

سایت نزدیک به قالیباف: رائفی‌پور و قالیباف به دنبال دیده‌شدن در انتخابات هَستند

فردانیوز نزدیک به قالیباف نوشت: لیست مشترک غلامرضا و رائفی‌پور هیچ دلیلی نمی‌تواند داشته باشد جز انتخابات؛ یعنی نه گفتمان مشترکی میان چنین نیروهایی دیده می‌شود و نه راهبردی تقینینی-نظارتی و نه حتی شعاری مشخص و تنها دلیل فقط دیده‌شدن در انتخابات است.

سایت نزدیک به قالیباف: رائفی‌پور و قالیباف به دنبال دیده‌شدن در انتخابات هَستند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سایت فردا نزدیک به قالیباف نوشت: روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه محمدرضا غلامرضا، معاون سابق وزیر کشور، علی اکبر رائفی‌پور و یک شخص دیگر می‌خواهند برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران، لیست مشترک صادر کنند. چند نکته درباره چنین لیستی به ذهن می‌رسد:

۱. لیست رائفی‌پور و غلامرضا طبیعتا نمی‌تواند مخاطب خاصی داشته باشد؛ چه آنکه سخنرانی‌های فردی مانند رائفی‌پور به جز طیف‌هایی خاص و محدودی از مخاطبان اصولگرایان مخاطب فراگیری ندارد چه رسد به آنکه لیست انتخاباتی او بتواند در میان اصولگرایان اصیل و دارای گفتمان سیاسی رأی‌آور باشد. از سوی دیگر محمدرضا غلامرضا، معاون سابق سیاسی وزیر کشور هم به جز حاشیه‌هایی که ایجاد کرد و در نهایت باعث کناره‌گیری‌اش از مسئولیت شد، دلیل دیگری برای شناخته‌شدن نزد مردم ندارد!

۲. به نظر می‌رسد با توجه به آنکه از پیش مشخص است که چنین لیست‌هایی رأی‌آور نیستند، تنها نتیجه آن ایجاد خلل در وحدت جامع اصولگرایان است. برخی طیف‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌ها در عین حال که بیش از همیشه ضرورت ارائه لیست واحد برای اصولگرایان احساس می‌شود اما در مدت اخیر گفته‌اند که ممکن است لیست جداگانه ارائه دهند و حتی یک گروه رسما اعلام کرده بود که قصد رقابت درون‌جناحی با اصولگرایان را دارد. این در حالی است که بعد از مشخص‌شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها مشخص شد که اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی هم توان ارائه لیست واحد را دارند، هم اراده‌اش را و هم می‌توانند نیروهای شناخته‌شده‌ای از خودشان را به عنوان سرلیست معرفی کنند؛ با این وصف اگر اصولگرایان به لیست واحد نرسند هیچ بعید نیست کرسی‌هایی از مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. حالا پرسش آن است در این شرایط افرادی که قصد ارائه لیست واحد دارند، واقعا دلسوز جریان اصولگرایی‌اند؟

۳. نکته دیگر درباره وزن سیاسی نیروهایی است که خواهان ارائه لیست مستقل هستند. اگر به چنین طیف‌ها یا شخصیت‌ها نگاه کنیم، در می‌یابیم که از قضا وزن خاصی در عالم سیاست و مشخصا در میان اصولگرایان ندارند. با این اوصاف شاید آنها در پس سهم‌خواهی از لیست احتمالی واحد نهایی باشند. چنین نیروها و گروه‌هایی با علم به اینکه به صفت فردی مقبولیتی در میان جامعه ندارند، به نوعی می‌خواهند بدنه اصلی اصولگرا را تحت فشار قرار دهند تا اگر احیانا لیست واحدی بسته شد، نام آنها هم در آن لیست باشد که چنین شیوه‌ای طبیعتا با شکست مواجه می‌شود زیرا وحدت حداکثری اصولگرایی نمی‌تواند دست‌مایه سهم‌خواهی برخی گروه‌ها و طیف‌ها قرار گیرد.

۴. مسئله دیگر دلیل همگرایی چنین نیروهایی است؛ به نظر می‌رسد لیست مشترک غلامرضا و رائفی‌پور هیچ دلیلی نمی‌تواند داشته باشد جز انتخابات؛ یعنی نه گفتمان مشترکی میان چنین نیروهایی دیده می‌شود و نه راهبردی تقینینی-نظارتی و نه حتی شعاری مشخص و تنها دلیل فقط دیده‌شدن در انتخابات است.

۵. در پایان گفتنی است که هیچ‌ ایده ایجابی خاصی هم در میان نظرات این دو فرد دیده نمی‌شود؛ یعنی اگر بپذیریم مجلس محل بررسی موضوعات مهمی مانند چون بررسی سند بودجه، بررسی دلایل کسری بودجه، تورم و… است هیچ وقت هیچ‌نظر‌ مشخصی از سوی اینها برای رفع چنین مسائلی دیده نشده است و عملا هیچ ایده عینی، راهبردی و ایجابی از این لیست‌های بی‌نتیجه به دست نمی‌آید.

اخبار مرتبط:
خاطرات روحانی از نخستین روزهای پیروزی در انتخابات ۹۲: احمدی‌نژاد گفت وقتی کلمهٔ «گازانبر» را به کار بردی، رو به وزیرانم کرده و گفتم: شیخ، قالیباف را از طبقه ۲۶ پایین انداخت
خاطرات روحانی از نخستین روزهای پیروزی در انتخابات ۹۲: احمدی‌نژاد گفت وقتی کلمهٔ «گازانبر» را به کار بردی، رو به وزیرانم کرده و گفتم: شیخ، قالیباف را از طبقه ۲۶ پایین انداخت

حسن روحانی رئیس جمهور پیشین ایران در خاطرات خود از نخستین روز‌های پیروزی در انتخابات ۹۲ نوشته است: احمدی‌نژاد با لبخند در دفتر من حاضر شد. گفت تمام مناظره‌ها را دیده است و در مناظره سوم با چند نفر از وزیران در دفتر رئیس‌جمهور پای تلویزیون نشسته بودند که من کلمهٔ «گازانبر» را به کار بردم. احمدی‌نژاد در همان لحظه به وزیرانش رو کرده بود و گفته بود: «شیخ، قالیباف را از طبقه بیست و ششم پایین انداخت.»

جلال جلالی‌زاده: پزشکیان اگر بخواهد با مخالفانش برخورد ناسالم داشته باشد، حتماً ضرر می‌کند
جلال جلالی‌زاده: پزشکیان اگر بخواهد با مخالفانش برخورد ناسالم داشته باشد، حتماً ضرر می‌کند

یک فعال سیاسی گفت: آقای پزشکیان اگر تندروی کند و بخواهد با مخالفانش برخورد ناسالم داشته باشد، حتما ضرر می‌کند و اگر شعارهایش را پیگیری نکند طرفدارانش را هم از دست خواهد داد.

سردار نائینی سخنگوی سپاه شد
سردار نائینی سخنگوی سپاه شد

سردار علی‌محمد نائینی با پیشنهاد نماینده ولی‌فقیه و با تایید سردار سرلشکر سلامی به عنوان سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه معرفی شد

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است