کد خبر : 276139
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - 10:18
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

زیدآبادی: عبدالله نوری از حامیان آیت‌الله منتظری بود / اینکه می‌گویند او دستور تخریب دیوار منزل آیت‌الله منتظری را داده کذب محض است

نوشت: آقای نوری خودش ماجرا را تشریح کرد و توضیح داد که اساسا موضوع دیوار منزل در میان نبوده و ماجرا به تخریب یک دیوار حفاظتی خارج از قلمرو خانه و مرتبط با ترتیبات امنیتی پست رسمی قائم‌مقام رهبری بوده که پس از عزل آیت‌الله، وجودش سبب مزاحمت به خصوص برای اهل خانه می‌شده است.

زیدآبادی: عبدالله نوری از حامیان آیت‌الله منتظری بود / اینکه می‌گویند او دستور تخریب دیوار منزل آیت‌الله منتظری را داده کذب محض است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ احمد زیدآبادی در یادداشتی با عنوان «نادم که نشده‌اید پس بسوزد پدر قدرت!» در روزنامه اعتماد نوشت:‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، سازمان ادوار تحکیم وحدت به عنوان یک حزب سیاسی مستقل، شیخ عبدالله نوری را برای کاندیداتوری معرفی کرد.

دیگر گروه‌های سیاسی ابتدا با این تصور که این هم تلاشی مذبوحانه برای تحریم انتخابات یا نوعی رویاپردازی خام‌طبعانه و خیال‌انگیز از طرف سازمان ادوار است، داستان را اصلا جدی نگرفتند و چشم به روی آن بستند.

من در آن زمان دبیرکل سازمان ادوار بودم و در کنار دیگر اعضا، به سهم خود بحث کاندیداتوری آقای نوری را با تمام قوا پیش می‌بردم. آقای نوری هم در ابتدای کار، موضوع را حمل بر شوخی کرد، اما با تامل بسیار، روز به روز با آن همراه‌تر شد به‌ طوری که عملا به صورت یک گزینه جدی در آمد.

با جدی شدن موضوع، گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب، دیگر امکان نادیده گرفتن موضوع را نداشتند و به ناچار باید در برابر آن موضعی می‌گرفتند.

در آن بین، با اعلام کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی، انتظار اصلاح‌طلبان از سازمان ادوار این بود که با اعلام خاتمه پروژه کاندیداتوری نوری، از آقای خاتمی حمایت کند. ادوار اما از خود سرسختی نشان داد و من به عنوان دبیرکل در خط مقدم این سرسختی قرار گرفته بودم.

ظاهرا بسیاری از اصلاح‌طلبان از آن همه سماجت به تنگ آمدند و به مقابله‌جویی برخاستند. تا آن زمان، شیخ عبدالله نوری به عنوان یک روحانی پیشتاز امر اصلاحات که با فدا کردن جایگاه برجسته سیاسی‌اش در دو دهه ۶۰ و ۷۰ سر از زندان در آورده بود، مورد احترام و تکریم عموم اصلاح‌طلبان بود.

با اصرار سازمان ادوار بر لزوم حضور آقای نوری در صحنه انتخابات، اما ناگهان زمزمه‌هایی از سوی برخی اصلاح‌طلبان علیه او آغاز شد. حرف این بود که آقای نوری بر آیت‌الله منتظری جفا کرده و پس از عزل آیت‌الله از قائم‌مقامی رهبری در سال ۶۸، دستور تخریب دیوار منزل او را داده است!

چیزی که برای من بسیار عجیب بود، این بود که بسیاری از این افراد، کمترین سابقه‌ای در دفاع از آیت‌الله منتظری نداشتند و در مقابل هجوم به بیت آیت‌الله و محصور کردن او در خانه‌اش در آبان سال ۷۶ کمترین اعتراض یا موضع‌گیری نکرده بودند!

این در حالی بود که روزنامه خرداد که تحت مدیریت آقای نوری منتشر می‌شد، در آن مقطع تنها نشریه فراگیر بود که مقالات و اظهارنظرهای مربوط به دفاع از آیت‌الله منتظری و محکوم کردن حمله به بیت و حصر او را منتشر می‌کرد.

به هر حال، بحث دستور تخریب دیوار منزل آیت‌الله، چنان بالا گرفت که من موضوع را با تمام جزییات آن دنبال کردم. آقای نوری خودش ماجرا را تشریح کرد و توضیح داد که اساسا موضوع دیوار منزل در میان نبوده و ماجرا به تخریب یک دیوار حفاظتی خارج از قلمرو خانه و مرتبط با ترتیبات امنیتی پست رسمی قائم‌مقام رهبری بوده که پس از عزل آیت‌الله، وجودش سبب مزاحمت به خصوص برای اهل خانه می‌شده است.

شیح احمد منتظری فرزند ارشد آیت‌الله هم در همان زمان این موضوع را در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی تایید کرد و بر گفته‌های آقای نوری صحه گذاشت.

با این حال، کسانی که در مقام منتقد نوری به طرفداری از آیت‌الله برخاسته بودند، دست‌بردار نبودند و غوغا را تا منتفی شدن کاندیداتوری آقای نوری ادامه دادند!

حالا پس از گذشت نزدیک به ۱۵ سال از آن کهنه دعوا، من چرا آن را زنده کردم؟ قصد هیچ نوع فتنه‌انگیزی و ایجاد اختلاف در صفوف اصلاح‌طلبان در میان نیست! در واقع این موضوع را علی خضریان، نماینده مجلس از جبهه پایداری به یاد من انداخت. آقای خضریان در جریان مناظره‌ای که بین‌مان در دانشگاه پلی‌تکنیک درگرفت، وقتی که متوجه شد من به عنوان دبیرکل ادوار از کاندیداتوری آقای نوری در سال ۸۸ حمایت کرده‌ام، نخستین نکته‌ای که به ذهنش رسید و مطرح کرد همان دستور تخریب دیوار منزل آیت‌الله منتظری به عنوان یک ضعف عمده آقای نوری و به تبع آن، ضعف من بود!

می‌دانیم که اعضای جبهه پایداری عموما از بدخواهان و دشمنان و هتاکانِ آیت‌الله منتظری و مدافعان تعرض و حمله به بیت آن مرجع بوده‌اند و برخی از آنان اعدام او را هم طلب می‌کردند!حال چنین نیروهایی روی چه حساب و کتاب و موازینی باید یک باره معترضِ تخریب دیواری شوند که مربوط به شوونات امنیتی قائم‌مقام رهبری بوده و پس از ماجرای عزل، نیازی به آن نبوده است؟

آیا از بدخواهی و هتاکی خود نسبت به آیت‌الله منتظری نادم و پشیمان شده‌اند یا اینکه «بسوزه پدر سیاست و قدرت» که هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد!

اخبار مرتبط:
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟

نماینده مجلس ششم گفت: در مقام قضا و اجرا قانون هیچ خودی و غیرخودی معنا ندارد و این تبعیض ناروا و از محرمات قطعی است. برخورد مومنانه دیگر چیست؟ برخورد مومنانه یعنی در چارچوب قانون اتهام را رسیدگی کنند. حتی امام علی هم در محکمه حاضر می‌شد و به قاضی نهی می‌کرد که هیچ تبعیضی میان او و مدعی یهودی نباشد.

فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود
فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی کشورمان گفت: متاسفانه شاهدیم که در برخی موارد که قانون هم وجود دارد، زور قانون به صاحبان قدرت نمی‌رسد اما برای بخشی از مردم، برخوردکنندگان خود را از قانون بالاتر می‌بینند.

سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد

یک سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم انقلابی باشد؛ یعنی پایبند به اصول واقعی انقلاب اسلامی. دوم آنکه میانه‌رو و تعقل‌گرا باشد که اگر چنین نباشد طبیعتا هزینه‌های تصمیمات رادیکال را مردم خواهند پرداخت. در کنار داشتن چنین روحیه‌ای باید بتواند نسبت درستی با دولت برقرار کند؛ به این معنی که مجلس حامی بی‌قید و شرط دولت نباشد و از آن سو خود را رقیب سیاسی دولت هم فرض نکند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است