کد خبر : 275515
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - 13:33
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

حسن روحانی: اگر رای مَردم در انتخابات خبرگان کم باشد، چطور می‌خواهند رهبری انتخاب کنند که منتخب ملت باشد؟

حسن روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، مبنای تفکر امام را انتخابی بودن رهبری نظام با رأی با واسطه از طریق خبرگان منتخب ملت دانست و بر اهمیت پشتوانه آرای مردمی خبرگان در انتخاب رهبری با اختیارات وسیع تاکید کرد.

حسن روحانی: اگر رای مَردم در انتخابات خبرگان کم باشد، چطور می‌خواهند رهبری انتخاب کنند که منتخب ملت باشد؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جماران نوشت: حجت‌الاسلام‌و حسن روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، مبنای تفکر امام را انتخابی بودن رهبری نظام با رأی با واسطه از طریق خبرگان منتخب ملت دانست و بر اهمیت پشتوانه آرای مردمی خبرگان در انتخاب رهبری با اختیارات وسیع تاکید کرد.

بخش هایی از این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

  • امام فرمود وقتی به فقیه یا مجتهد جامع‌الشرایط توسط خبرگانی که منتخب مردم هستند، رأی داده می‌شود در واقع او هم منتخب مردم می‌شود. وقتی منتخب مردم شد حکمش نافذ می‌شود. مهم است که نفوذ حکم یک فقیه را به رأی ملت می‌دانیم منتهی رأی با واسطه.
  • امام می‌گوید اعضای خبرگان چون توسط مردم انتخاب می‌شوند و آن‌ها رهبر را انتخاب می‌کنند پس رهبر منتخب مردم می‌شود. برخلاف اینکه ممکن است برخی نظر دیگری داشته باشند امام به صراحت این را می‌گوید. قانون اساسی بر همین مبنا است و خبرگان هم بر همین مبنا تشکیل شده است.
  • طبق قانون اساسی اگر یک روز رهبر نباشد با دو سوم آرا اعضای خبرگان رهبر جدید انتخاب می‌شود. مشروعیت و مقبولیت اعضای خبرگان با رأی مردم است. این رأی مردم است که در واقع پشتوانه رهبری قرار می‌گیرد.
  • اگر بخواهیم در دنیا ادعا کنیم که تمام نظام ما انتخابی است و حتی رهبری نظام هم با رأی مردم با واسطه انتخاب می‌شود، پس هرچه خبرگان ما دارای پشتوانه رأی بالاتری باشند، این واقعیت بهتر به اثبات می‌رسد. وقتی آرا مردم کم باشد، خبرگان که پشتوانه ندارد، وقتی پشتوانه ندارد چطور می‌خواهد رهبری انتخاب کند که تلقی شود منتخب ملت است؟ لذا شرکت مردم بسیار مهم است.
  • ممکن است کارکرد خبرگان طوری نباشد که روزانه مردم لمس کنند، اما در مقطعی کاری می‌کند که آن کار ممکن است ۲۰–۳۰ سال یا بیشتر سرنوشت مردم را تعیین کند. جنگ و صلح و بسیج نیروها با رهبری است.
  • مقامات عالی‌رتبه را او تعیین می‌کند. سیاست‌های کلی نظام را او تعیین می‌کند. رهبری جایگاه ویژه و منحصر‌به‌فردی دارد. او فقهای شورأی نگهبان و رئیس قوه قضاییه را انتخاب می‌کند. تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، انتخاب رئیس صدا‌و‌سیما، انتخاب ائمه جمعه و پشتیبانی حوزه‌ها به عهده اوست.
  • چون آن انتخاب خبرگان یک انتخاب فوق‌العاده و مهم است هرچه روی آن سرمایه‌گذاری کنیم کم است. باید سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم. مردم باید احساس کنند نمایندگان آن‌ها رهبر را تعیین می‌کنند. خبرگان است که رهبر را برمی‌گزیند و انتخاب می‌کند. رهبر منتخب آرا است. پشتوانه این آراست که او را رهبر می‌کند. بنابراین رابطه بهتری باید بین رهبری و خبرگان باشد.
اخبار مرتبط:
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟

نماینده مجلس ششم گفت: در مقام قضا و اجرا قانون هیچ خودی و غیرخودی معنا ندارد و این تبعیض ناروا و از محرمات قطعی است. برخورد مومنانه دیگر چیست؟ برخورد مومنانه یعنی در چارچوب قانون اتهام را رسیدگی کنند. حتی امام علی هم در محکمه حاضر می‌شد و به قاضی نهی می‌کرد که هیچ تبعیضی میان او و مدعی یهودی نباشد.

فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود
فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی کشورمان گفت: متاسفانه شاهدیم که در برخی موارد که قانون هم وجود دارد، زور قانون به صاحبان قدرت نمی‌رسد اما برای بخشی از مردم، برخوردکنندگان خود را از قانون بالاتر می‌بینند.

سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد

یک سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم انقلابی باشد؛ یعنی پایبند به اصول واقعی انقلاب اسلامی. دوم آنکه میانه‌رو و تعقل‌گرا باشد که اگر چنین نباشد طبیعتا هزینه‌های تصمیمات رادیکال را مردم خواهند پرداخت. در کنار داشتن چنین روحیه‌ای باید بتواند نسبت درستی با دولت برقرار کند؛ به این معنی که مجلس حامی بی‌قید و شرط دولت نباشد و از آن سو خود را رقیب سیاسی دولت هم فرض نکند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است