کد خبر : 275247
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۸ - 18:32
دسته‌بندی : پیشنهاد سردبیر، سیاسی
چاپ

محسن اراکی، عضو شورای مدیریت حوزه‌های علمیه کشور:

کتاب‌های علامه مصباح باید به کتاب درسی تبدیل شود / دانشگاه‌ و حوزه‌، علوم انسانی اسلامی را بر اساس اندیشه‌های عالمانه بزرگانی چون او تدوین کنند

محسن اراکی، عضو شورای مدیریت حوزه‌های علمیه کشور ترویج افکار آیت‌الله مصباح یزدی‌(ره) را ضروری دانست و گفت: بسیاری از کتاب‌های این علامه بزرگوار باید به کتاب درسی تبدیل شود.

کتاب‌های علامه مصباح باید به کتاب درسی تبدیل شود / دانشگاه‌ و حوزه‌، علوم انسانی اسلامی را بر اساس اندیشه‌های عالمانه بزرگانی چون او تدوین کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایرنا نوشت: عضو شورای مدیریت حوزه‌های علمیه کشور ترویج افکار آیت‌الله مصباح یزدی‌(ره) را ضروری دانست و گفت: بسیاری از کتاب‌های این علامه بزرگوار باید به کتاب درسی تبدیل شود.

 آیت‌الله محسن اراکی پنجشنبه شب در آیین گرامیداشت سومین سال‌گرد ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در شبستان امام‌(ره) حرم حضرت معصومه (س) در قم اظهار کرد: یکی از امتیازهای بزرگ علامه مصباح این بود که معارف قرآنی را در مباحث تفسیری، توضیح و تبیین به طور فلسفی مورد استدلال و اقامه برهان قرار می‌داد.
وی در ادامه افزود: معارف قرآنی ایشان نوعی جدید از تفسیر قرآن است که مبتکرش خود ایشان است.
عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه علامه مصباح در مسایل فلسفی و فقهی و تبیین فقه اجتماعی و سیاسی و تبیین معارف قرآن شیوه نوینی ابداع کرد، گفت: معارف قرآنی ایشان یک تبیین فلسفی، اجتماعی و عقلانی برای حل مشکل‌های جامعه بشری است.
آیت الله اراکی ادامه داد: این مَرد بزرگوار را می‌توان یک شاگرد تمام عیار، برخواسته از پای منبر اهل بیت‌(ع) دانست، این گونه از عالمان و این تراز بالایی از یک عالم فقیه است که جامعه را می‌سازد.
عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: کار عالمانی مانند مرحوم علامه مصباح به جریان انداختن حیات زندگی اجتماعی در جامعه است.
«آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس فقید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری دوازدهم دی‌ماه ۹۹ پس از تحمل دوره‌ای بیماری در ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت».
این مقام حوزوی همچنین با اشاره به شجاعت مرحوم مصباح در بیان حقایق و تعهدش در پاسداری از مرزهای ارزش‌ها و عقاید اسلامی و معارف و قرآن و اهل‌بیت و دین‌الهی اضافه کرد: این مرد بزرگوار در یک برهه نسبتا طولانی که انقلاب، جامعه و دین ما آماج حمله‌های فرهنگی گوناگون قرار گرفته بود، تنها به صحنه آمد و سینه سپر کرد.
وی ادامه داد: برغم آنکه در صحنه‌های گوناگون متحمل بسیاری از آزارها و توهین‌ها شد، با بیان رسا و شیوا و منطق استوار و استدلال و برهان محکم از قرآن و ارزش‌های انقلاب و اسلام دفاع کرد و توانست در این عرصه پیروز شود.
عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: در اواخر دهه ۶۰ و در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ جریان‌های مسمومی با تهاجم بر بنیادهای تفکر اسلامی و انقلابی به وجود آمدند، این استاد عالیقدر حوزه علمیه در منفعل کردن این جریان‌ها اثر داشت و توانست همچون یک قهرمان و مجاهد تمام عیار فکری و علمی در برابر این انحراف‌ها قدرت‌مندانه، عالمانه، فیلسوفانه، عاقلانه و محکم سینه سپر کند.
آیت‌الله اراکی در ادامه سخنان خود، مرحوم مصباح یزدی را استاد جریان‌ساز توصیف کرد و افزود: گرچه از وجود جسمانی امثال آیت‌الله مصباح محروم هستیم، ولی فکر و اندیشه آنان زنده خواهد ماند.
عضو شورای عالی حوزه تاکید کرد: این راه، راهی نیست که مرگ پذیر و فرسودگی پذیر باشد، چون راه محمد و آل محمد است.
وی در بخش دیگری از سخنان با ذکر این مطلب که ما موظف به دریافت اندیشه‌های این عالم بزرگ هستیم گفت: علما، فضلا و طلبه‌های حوزه‌های علمیه با افکار ایشان بیشتر آشنا شوند، کتاب‌ها و اندیشه‌های ایشان در حوزه باید ترویج شود.
وی تصریح کرد: بسیاری از کتاب‌های آیت‌الله مصباح باید به کتاب درسی تبدیل شود.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: دانشگاه‌ها به کمک حوزه‌ها، همت ورزند و علوم انسانی اسلامی را بر اساس اندیشه‌های عالمانه بزرگانی چون آیت‌الله مصباح، امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگانی که در این عرصه قلم زدند، تدوین کنند.
وی افزود: این بیان‌ها، ساختار اصلی علوم انسانی اسلامی را برای ما ارائه داده‌اند، اینکه کسی ادعا کند ما علوم انسانی اسلامی نداریم، اگر مغرض نباشد، بطور حتم ناشی از بی‌اطلاع‌ بودن آن است.
آیت‌الله اراکی با تاکید بر اینکه ما علوم انسانی اسلامی کامل و تولید شده داریم، گفت: این علوم انسانی اسلامی باید از منابع فکری این بزرگان استخراج و به دانشگاه‌ها و دنیا عرضه شود.
وی اظهار کرد: امروز جهان تشنه علوم انسانی اسلامی ما است، این علم، علم نوینی است که می‌تواند زندگی را به جامعه بشر برگرداند و صلح و آرامش ایجاد کند.
استاد سطوح عالی حوزه یادآور شد: علوم انسانی اسلامی می‌تواند این هجوم عجیب و گسترده ضد اخلاق و ضد همه آرمان‌های بشری که تمدن غرب به راه‌انداخته را به شکست بکشاند.
عضو تشخیص مصلحت نظام همچنین اضافه کرد: امروز اگر کسی در جوامع انسانی معاصر دقت کند، متوجه می‌شود، خطرناک‌ترین دوره‌ای که تاکنون بر بشر گذشته، دوره حاکمیت تمدن وحشی غرب بر همه مقدرات جامعه‌ بشری است.
وی گفت: در هیچ دوره‌ای از تاریخ بشری، یک تمدن وحشیانه با ظاهر انسانی و با ظاهر آرامش، صلح و ارزش‌های متعالی نداشته‌ایم.
آیت‌الله اراکی اضافه کرد: جامعه بشری در طول تاریخ همیشه ۲ جبهه بوده، یک جبهه مدعی فساد و جبهه دیگر نیز طرف‌دار صلاح و مبارزه با فساد است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یک جریانی که با پوشش صلاح و ارزش‌های انسانی و دفاع از بشر و حقوق انسان بیاید و زیرساخت‌های همه ارزش‌های بشری را ویران کند و بسوزاند و بشر را به یک حیوان متوحش اسرائیلی تبدیل کند، بی‌سابقه است.
وی اظهار کرد: همه مدعیان تمدن جدید غربی، با ابزارهای مختلف شامل رسانه‌، دانشگاه، قلم و هنر از این وحشی‌گری دفاع می‌کنند.
عضو شورای عالی حوزه تاکید کرد: شخصیت‌هایی مانند علامه مصباح بودند که راه مبارزه با این تمدن تحریف‌شده، منافقانه و ریاکارانه را باز کردند.
وی بیان کرد: حوزه‌ها باید به مبارزه با اندیشه‌های مسموم و متمادنه غربی که با ظاهر زیبا و جذاب به خورد دانشگاه‌ها و جوان‌های ما داده می‌شود، ادامه دهند.
این عضو خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: در نتیجه انقلاب اسلامی، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و استادان بزرگوار، یک مجموعه بسیار غنی دانش انسانی داریم که می‌تواند آینده جامعه بشر را در مسیر درست قرار دهد و امنیت، صلح و ارزش‌های متعالی را تامین، و به سوی یک صلح عادلانه برادرانه رهنمون کند.
اخبار مرتبط:
روزنامه دولت از منتقدان دکتری افتخاری رئیسی در کراچی عصبانی شد
روزنامه دولت از منتقدان دکتری افتخاری رئیسی در کراچی عصبانی شد

اعطای دکترای افتخاری در پاکسان به ابراهیم رئیسی با حاشیه های متعددی روبرو شد.

سیدمحمد صدر: جو تبلیغاتی علیه ایران تشدید شده‌ / حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود / هنوز هم باید درباره برجام و FATF مذاکره کرد
سیدمحمد صدر: جو تبلیغاتی علیه ایران تشدید شده‌ / حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود / هنوز هم باید درباره برجام و FATF مذاکره کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

امام جمعه شیراز: بهترین راه برای رفع تمام مشکلات، توکل به خداست
امام جمعه شیراز: بهترین راه برای رفع تمام مشکلات، توکل به خداست

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه بهترین راه برای رفع تمام مشکلات در زندگی بشر، توکل به خداوند است

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است