به گزارش سایت خبری مدارا؛ محسن برنون، مدیرعامل شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو اظهارداشت : برای اولین بار در ایران پس از طراحی و مهندسی معکوس قطعات و ساخت ماشین آلات و فیکسچرهای دقیق ماشینکاری و عملیات حرارتی، تولید شافت و تایر گلوله زن طرح اروپایی جهت تولید گلولههای آسیاب بومی سازی شد.
به نوشته فارس؛ وی افزود: تولید شافت و تایر گلولهزن طرح اروپایی برای تولید گلولههای آسیاب با سایز ۶۰ میلی متر به بالا به وزن تقریبی هر مجموعه مونتاژی معادل با ۲۷۰۰ کیلوگرم (جمعا معادل با ۵۲۰۰ کیلوگرم برای دو مجموعه ) با بهینهسازی و تغییر طرح اولیه، به صورت شافت – تایر قابل تعویض و مجزاء، با استفاده از جدیدترین تکنولوژی تولید روز دنیا ساخته شده است.
برنون گفت: شافت و تایر گلوله زن طرح اروپایی به همراه استفاده از دستگاه ها و فیکسچرهای دقیق ماشین CNC سنگین با چرخش ۳۶۰ درجه ای در چهار محور، طی انجام مراحل کاری در بخش طراحی و مهندسی، انتخاب و بهینه سازی طرح و آلیاژ متریال، انتخاب و انجام پروسه عملیات حرارتی حجمی و تحت خلاء و در نهایت ماشینکاری های دقیق، با حمایتهای سازمان صندوق بازنشستگی ملی مس ایران برای نصب و بهرهبرداری در شرکت نورد و آلیاژکاران کویر رفسنجان به همت و تلاش مهندسان و متخصصان توانمند شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو در ایران بومیسازی و تولید داخل شد.
وی استفاده از متریال فولاد های گرمکار و پروسه های بهینه سازی عملیات حرارتی در این روش را بدون رقیب حتی در نمونه های اروپایی دانست و توان جایگزینی متریال تایر و امکان عملیات حرارتی های تحت خلاء ، تعمیرات سطح روی تایرها با فرآیند عملیات حرارتی مجدد و کاهش قطر مبنا با فرآیند ماشینکاری طی چندین مرحله را با توجه به امکان دی مونتاژ تایر از روی شافت در صورت نیاز را از دیگر مزیتهای این محصول تولید شده در ایران نسبت به مشابه خارجی برشمرد.
لیلا نصر، رئیس هیأت مدیره شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو هم اظهارداشت: متخصصان این شرکت با طراحی مجدد، مهندسی معکوس و طرح اتصال به صورت مجزاء جهت شافت و تایر، بهینه سازی پروفایل سطح برای اولین بار با صرفه جویی مواد اولیه خام تایر تا میزان حدود۳۰٪ تا ۴۰ ٪ درصد نسبت به مواد خام طرح اروپایی و اضافه کردن قابلیت تعویض، تعمیر و بهره برداری مجدد تایرها، نسبت به نمونههای خارجی در مدت ۸۰ روز کاری دو مجموعه شافت و تایر مونتاژی را تولید و آماده بهره برداری و نصب کردند.
وی صرفه جویی متریال تایر به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد در سفارش متریال خام فولاد اولیه از شرکت های فولاد آلیاژی با توجه به قیمت بالای مواد اولیه این تایر و شافت ها، استفاده از روش تولید چرخش همزمان پروفایل تایر در حداقل بیشتر از ۱۲ محور و بهینه شده شکل پروفایل در جهت چرخش اولیه شمش ورودی و تولید راحتر گلوله، مونتاژ و دی مونتاژ تایر از شافت در صورت نیاز به تعمیر تایر و شافت به صورت جداگانه و جایگزینی تایر مستهلک با تایرهای دیگر یا استفاده از شافت وسط به تعدد دفعات بیشتر که این مورد نمونه خارجی به صورت یک تکه بوده را از جمله مزیت های رقابتی محصول ایرانی تولید شده با نمونه های خارجی تولید شده بیان کرد .
به گفته نصر رئیس شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی مجری بازرگانی و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت ملی مس ایران و رئیس بازرسی این پروسه از طرف صندوق بازنشستگی ملی مس ، اجرای این طرح برای یک واحد تولیدی گلولۀ زنی آسیاب با مصرف حداقل پنج جفت غلطک در تناژ تولید بالا بالغ بر ۲ میلیون دلار صرفهجویی ارزی به همراه دارد و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایران را از واردات این محصول بینیاز ساخته است.
سبحانی، مدیر دفتر فنی شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو هم یادآور شد: این شرکت برای افزایش تناژ تولید گلوله این گونه قالب ها در مراحل بعدی سفارش های جدید قصد دارد تا با بهره گیری از دانش مهندسی مواد و متالورژی ساختار و استفاده از دانش عملیات حرارتی تحت خلاء، متریال تایرها را در گرید فولاد های ابزار و قالب ارتقاء دهد .
وی افزود : محصول تولیدی این تایر ها گلوله های فولادی از قطر ۲۵ تا ۱۲۰ میلی متر بوده که از شمش های خام فولادی کروم دار و ضد سایش فولادی که بصورت گرم در دمای ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد وارد تایرها میشوند تولید میشود و در آسیاب های خردایش برای خردایش سنگ های معدنی با پایه های مس، آهن، روی و …… تا اندازه دانه های خروجی در حد میکرون استفاده می شود .
این محصول قبلا از کشور های اروپایی ایتالیا و آمریکایی به صورت یک تکه تامین میشده ولی محصول تولید شده با قابلیت دو تکه بودن برای اولین بار در ایران تولید به بهرهبرداری رسیده است.
در حال حاضر نیاز این محصول در داخل برای حداقل چهار کارخانه تولیدی گلوله موجود که مصرف کننده این تایرها هستند حداقل سالی سه الی چهار جفت در سال است می باشد و با توسعه تکنولوژی با ارتقاء دستگاه های گلوله زن چینی به اروپایی برای کیفیت بهتر و تناژ بیشتر و بهینه سازی مصرف انرژی ، مصرف این گونه تایر های بیشتر هم خواهد شد.