کد خبر : 274678
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۸ - 18:46
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

نماینده مجلس خبرگان: آیت الله مصباح در حوزه فلسفه، سیاست، جامعه شناسی، تاریخ اقتصاد، روانشناسی و حوزه های مختلف صاحب‌نظر و مرجع هستند

عبداللهی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه افکار و ایده‌های آیت الله مصباح می‌تواند مورد پرورش قرار گیرد و گسترش یابد گفت: جنبه سیاسی ایشان به قدری برجسته شد که علم و دانش‌شان مورد غفلت قرار گرفت. در حالی که آثار علامه مصباح یزدی نشان می‌دهد که ایشان در حوزه فلسفه و عرفان و سیاست، جامعه شناسی، تاریخ اقتصاد، روانشناسی و حوزه‌های مختلف صاحب‌نظر و مرجع هستند.

نماینده مجلس خبرگان: آیت الله مصباح در حوزه فلسفه، سیاست، جامعه شناسی، تاریخ اقتصاد، روانشناسی و حوزه های مختلف صاحب‌نظر و مرجع هستند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ فارس نوشت: آیت الله محمود عبداللهی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در  آیین بزرگداشت سالگرد علامه مصباح یزدی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: نکته‌ای که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند و نسبت به آن تجلیل ورزیدند، علم و دانش آیت‌الله مصباح یزدی بود. گاهی اوقات افراد به دلیل ظهور و بروز سیاسی که دارند، علم و دانش‌شان تا حد زیادی مورد غفلت قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود. این اتفاق برای علامه مصباح هم افتاد.

 وی با بیان اینکه افکار و ایده‌های ایشان می‌تواند مورد پرورش قرار گیرد و گسترش یابد افزود: جنبه سیاسی ایشان به قدری برجسته شد که علم و دانش‌شان مورد غفلت قرار گرفت. در حالی که آثار علامه مصباح یزدی نشان می‌دهد که ایشان در حوزه فلسفه و عرفان و سیاست، جامعه شناسی، تاریخ اقتصاد، روانشناسی و  حوزه های مختلف صاحب‌نظر و مرجع هستند.
نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری  ابراز داشت: مقام معظم رهبری ایشان را اینگونه معرفی کردند: آقای مصباح از چهره های موصوف و معروف به علم و عمل و ابتکار هستند، از برکات ماندگار حوزه علمیه میباشند، ایشان پرکننده خلاء علامه طباطبایی و شهید مطهری بودند، منبع فکر و اندیشه بی غل و غش معارف اسلامی‌اند.
وی با بیان اینکه ایشان به کشورهای زیادی از جمله، کلمبیا، برزیل، شیلی، آرژانتین، مالزی، اندونزی، هند، چین، آمریکا داشته اند اضافه کرد: مقام معظم رهبری ۳ویژگی علامه مصباح یزدی را علم، بصیرت، صفا می دانند.
آیت الله عبداللهی خاطر نشان کرد: از اقدامات ایشان برگزاری دوره آموزشی طرح ولایت، دفتر همکاری بین حوزه و دانشگاه، موسسه امام خمینی، و بنیاد فرهنگی باقر العلوم اشاره کرد.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی مصباح یزدی، فرزند ارشد علامه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی گفت:  ایشان به ما می‌گفتند ما باید کاری را انجام دهیم که نیاز جامعه است و کسی نمی‌تواند انجام بدهد و آن تحقیق در مسائل علوم انسانی از نگاه اسلام است، ایشان تمام کتب علوم انسانی را مطالعه می‌کردند و درس می‌گرفتند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های آیت الله مصباح یزدی این بود که هر مسئله‌یی را تا ریشه های عمیق آن که به بدیهات  برسد را دنبال می‌کردند، ایشان هر مسئله یی را از مبانی شروع می‌کردند و پله به پله جلو می آمدند تا به حل مسئله برسد و این مبناگروی و پایه گذاری حل مسئله براساس مبانی محکم و مستدل یک ویژگی بود که در محقیقین کم تر دیده می‌شود.
حجت الاسلام مصباح یزدی تصریح کرد: ایشان یکی از نیاز های جامعه اسلامی را و آنچه در علوم عقلی اسلامی از زمان اولین متفکرین اسلامی در کلام، فلسفه، عرفان بیان شده و نظریاتی که ارائه شده یک جا باید جمع شود تا در دسترس محققین و هم برای ارائه به جهان که مسلمان ها در علوم عقلی چه کردند، چه ابتکاراتی به خرج دادند و چه تئوری های پرداختند.
وی اظهار داشت: ایشان با برنامه‌ای که پیشنهاد دادند، فرمودند شاید این کار ۲۰۰ سال طول بکشد و خود و آیندگان را آماده کنید تا اینکار را به سرانجام برسانید که این نگاه عمیق به علم را می‌رساند و یک دستی نگرفتن مسائل علمی و آینده نگری این از ویژیگی هایی است که کم تر در مسئولین و محققین می‌بینیم.

 

اخبار مرتبط:
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است

از خاطرم نرفته که در زمان تشییع سردار بزرگ قاسم سلیمانی چه حال و هوایی در کشور محقق شده بود، چه تحبیب قلوبی شکل گرفته بود، چه بخش‌هایی از جامعه و چه شخصیت‌هایی (که می‌توان آنها را در صف منتقدان نظام و اپوزیسیون قرار داد) به تشییع جنازه رفتند، اما ماجرای هواپیمای اوکراینی که من آن را با واقعه چرنوبیل در شوروی تشبیه کردم به سرعت همه آن سرمایه و اعتبار به دست آمده را تا حد زیادی منکوب کرد و حسرت بزرگی را برای علاقه‌مندان ایران باقی گذارد. در نقطه مقابل شادمانی، فرح و دست‌افشانی را به دشمنان کشور هدیه داد.

ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند
ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد، آنها چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات
بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات

بر اساس جداول منتشرشده از بودجه ۱۴۰۳ بودجه پیشنهادی دولت برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان است. این رقم در لایحه بودجه سال گذشته، ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که افزایش بیش از ۳ برابری را تجربه کرده است. البته در همان سال نیز مجلس از رقم پیشنهادی دولت فراتر رفت و بودجه ۲۶۸ میلیارد تومانی برای این موسسه تصویب کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است