کد خبر : 268465
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۲ - 16:44
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

مذاکره در خصوص وقفه ۱۲ ساعته عملیات نظامی برای ورود کمک و سوخت به غزه

یک منبع فلسطینی آگاه از جزئیات مذاکرات متمرکز ساعات اخیر، در گفت‌وگو با «العالم‌ العربی» تأکید کرد که پیشنهادی برای وقفه عملیات نظامی در ساعات روز مطرح‌شده که طی آن، اسرائیل متعهد می‌شود حملات هوایی، زمینی و دریایی به اهداف فلسطینی را متوقف کند. طبق همین پیشنهاد، گروه‌های فلسطینی در غزه نیز متقابلا توقف جنگ را متعهد خواهند شد.

مذاکره در خصوص وقفه ۱۲ ساعته عملیات نظامی برای ورود کمک و سوخت به غزه

به گزارش سایت خبری مدارا؛العربیه نوشت: یک منبع فلسطینی آگاه از جزئیات مذاکرات متمرکز ساعات اخیر، در گفت‌وگو با «العالم‌ العربی» تأکید کرد که پیشنهادی برای وقفه عملیات نظامی در ساعات روز مطرح‌شده که طی آن، اسرائیل متعهد می‌شود حملات هوایی، زمینی و دریایی به اهداف فلسطینی را متوقف کند.

طبق همین پیشنهاد، گروه‌های فلسطینی در غزه نیز متقابلا توقف جنگ را متعهد خواهند شد.

این منبع جمعه ۱۲ آبان توضیح داد که بر اساس این پیشنهاد، وقفه نبرد در طول ساعات روز، در بازه ۱۲ ساعت از طلوع فجر آغاز شود و در ساعات مشخصی که پس از توافق بر سر جزئیات باقی‌مانده، اعلام خواهد شد، هنگام غروب پایان یابد.

میانجی‌گری قطر و مداخله مصر

این منبع، با تاکید بر این که آمریکا، تل‌آویو را برای بحث در مورد شرایط اجرای وقفه بشردوستانه زیر فشار قرار داد، خاطرنشان کرد که گفت‌وگوها با میانجیگری قطر و مداخله طرف مصری، در جریان است.

به گفته او، بحث بر سر وقفه نبرد از سوی دو طرف از شش صبح تا شش عصر در جریان است. در طول این بازه زمانی، حرکت از شمال دره غزه به جنوب آن مجاز است مشروط بر این که حرکت از جنوب دره غزه به شمال، به استثنای کامیون‌های آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد «آنروا»، صلیب سرخ و هلال احمر، ممنوع باشد.

همچنین گفت‌وگو در مورد آزادی ۸۰ اسیر دوتابعیتی و غیرنظامی نزد حماس به اضافه تحویل اجساد اسرائیلی‌های کشته‌شده در غزه و اقدام متقابل اسرائیل برای ازادسازی زنان و کودکانی که در اسارت دارد، مشروط بر همزمان نبودن این کار با آزادی گروگان‌های نزد حماس، ادامه دارد.

این منبع آگاه تصریح کرد که این گفت‌وگوها همچنین، تلاش اسرائیل برای وارد کردن روزانه ۵۰۰۰۰ لیتر سوخت به نوار غزه را شامل می‌شود، مشروط بر این که ورود سوخت به شکلی گام به‌گام و طی فرآیندی نظارتی دقیق، توزیع شود.

او افزود: «این نظارت، احتساب مقدار سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی ژنراتورهای برق بیمارستان‌های اصلی نوار و پمپ‌های فاضلاب و همچنین تامین سوخت آمبولانس‌های فعال از طریق هلال احمر فلسطین را شامل می‌شود.»

نیروگاه برق به ۴۵۰ هزار لیتر در روز و تمام بیمارستان‌های نوار غزه به ۱۵ هزار لیتر گازوئیل در روز نیاز دارند. بیمارستان الشفاء که بزرگترین بیمارستان غزه است، به تنهایی نیاز به پنج هزار لیتر در روز دارد.

به گفته این منبع، گفت‌وگوها همچنین موضوع افزایش حجم کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از گذرگاه زمینی رفح به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون در روز را دربر می‌گیرد و تیم هایی از صلیب سرخ، «آنروا» و هلال احمر، هسته اصلی اجرای توافقنامه پیشنهادی خواهند بود.

توافق پیشنهادی، ادامه تردد دوتابعیتی‌ها از گذرگاه رفح و آغاز تخلیه شمار بیشتری از مجروحان از طریق گذرگاه و همچنین بازرسی اسرائیل از موارد ورودی به نوار غزه و موافقت با موارد خارج‌شده را شامل می‌شود.

از سویی به گفته همین منبع آگاه، هنوز بر سر تاریخ اجرای این وقفه، توافق حاصل نشده و جنبش حماس تا این لحظه با تمام موارد پیشنهادی مورد بحث، موافقت نکرده است. او اظهار داشت موافقت با این وقفه در سایه ادامه مذاکرات جدی و سریع، امری ممکن است.

امکان‌پذیر بودن وقفه بشردوستانه

روزنامه «تایمز اسرائیل» پنج‌شنبه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حال بررسی درخواست آمریکا برای وقفه کوتاه بشردوستانه عملیات نظامی است.

این روزنامه به نقل از یک مقام اسرائیلی آورد که آتش‌بس چند ساعته، «امری ممکن» است.

اخبار مرتبط:
مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره هیچ پیشرفتی نداشت
مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره هیچ پیشرفتی نداشت

یک منبع از جنبش حماس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفته است که دور مذاکراتی که دیروز برگزار شد، هیچ پیشرفتی نداشت. این منبع که شبکه سی‌بی‌اس نام او را فاش نکرد، گفت که دور دوم مذاکرات امروز ادامه خواهد یافت.

رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد

«نیچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، در رٲس هیاتی عالی رتبە از مقامات اقلیم کردستان، وارد تهران شد.

فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند

بر اساس برآوردهای وزیر خارجه فرانسه، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حدود ۱۵۰ هزار سرباز روسیه کشته شدند. با این‌‌حال، این تخمین کمتر از برآورد زلنسکی است که شمار آن را ۱۸۰ هزار سرباز روسی عنوان کرده بود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است