کد خبر : 267481
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۶ - 17:59
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

بخشایش‌اردستانی: مشارکت پایین مَردم در انتخابات دهن‌کجی به نظام نیست

تحلیلگر سیاسی اصولگرا مدعی شد: در شهرهای تک‌کرسی از هفتاد تا نود درصد هم شرکت می‌کنند اما در شهرهای بزرگ مانند تهران این رقم کمتر می‌شود و اشکالی انتخابات در برخی حوزه‌ها به دور دوم برود. موضوع این است که نباید تصور کنیم مشارکت پایین دهن‌کجی به نظام است و تصور نکنیم نظام با این مسائل تضعیف نمی‌شود».

بخشایش‌اردستانی: مشارکت پایین مَردم در انتخابات دهن‌کجی به نظام نیست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نامه نیوز نوشت: چندماه تا انتخابات باقی است و برخی این نگرانی را مطرح می‌کنند که ممکن است در این دوره انتخابات شاهد مشارکت بالای عمومی نباشیم.

احمد بخشایش‌اردستانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «به هر پدیده‌ای باید به اندازه خودش نگاه کرد. انتخابات رفراندوم نیست و باید وزن خودش را در نظر گرفت. انتخابات در ایران نسبت به غرب دارای شرکت‌کننده بیشتری است و در غزب این‌طور نیست که همواره مشارکت بالای ۵۰درصد باشد. مشکل این است که چون از ابتدای انقلاب انتخابات را به مثابه رفراندوم معرفی کردیم، انتظار داریم همواره تعداد شرکت‌کننده بسیار بالا باشد. در شهرهای تک‌کرسی از هفتاد تا نود درصد هم شرکت می‌کنند اما در شهرهای بزرگ مانند تهران این رقم کمتر می‌شود و اشکالی انتخابات در برخی حوزه‌ها به دور دوم برود. موضوع این است که نباید تصور کنیم مشارکت پایین دهن‌کجی به نظام است و تصور نکنیم نظام با این مسائل تضعیف نمی‌شود».

او ادامه داد: «بهترین راه برای مردم شرکت در انتخابات است زیرا افرادی را انتخاب کنند تا آنها حرف دلشان را بزنند. این راه درستی است و تردیدی هم در آن است اما مادامی که تلاش کنیم، انتخابات را به مثابه رفراندوم معرفی کنیم، همه به زحمت می‌افتند. انتخابات باید کارویژه انتخابات داشته باشد نه رفراندوم».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «روح انتخابات یعنی رقابت و مسابقه و همین شرایط مردم را در شهرهای کوچک به صحنه می‌آورد اما در شهرهای بزرگ باید شرایط ویژه‌ای به وجود آید. مسئله مردم این است که مردم می‌گویند افرادی که داخل مجلس می‌شوند حرف ما را نمی‌زنند. برخی می‌گویند شرکت در انتخابات باید از ۵۰درصد بالاتر باشد تا نظام مشروعیت داشته باشد. من می‌گویم مگر در انتخابات انگلیس یا کشورهای اروپایی به این میزان شرکت می‌کنند؟»

بخشایش اردستانی در پایان گفت: «وقتی مجلسی ضعیف شکل می‌گیرد و بخشی از نمایندگان به جای فکر کردن به منافع ملی در اندیشه منافع خودشان هستند، طبیعی است که مردم ناراضی باشند و در انتخابات کمتر شرکت کنند. باید کارویژه انتخابات را باید به انتخابات محدود کنیم و آن را به رفراندوم گسترش ندهیم. یک زمانی به مردم می‌گویید عدالت را می‌خواهید را آزادی. اینجا رفراندوم است اما گاهی ما می‌خواهیم از یک انتخابات هم معنای انتخابات را برداشت کنیم و هم رفراندوم را. حضور در انتخابات به معنای مشروعیت نظام نیست و صرفا انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری یا خبرگان یا شوراهاست».

اخبار مرتبط:
محمد مهاجری: آقای رئیسی۳۴ ماه از عمر دولت شما گذشته؛ انشاء خواندن مال روزهای تبلیغات بود
محمد مهاجری: آقای رئیسی۳۴ ماه از عمر دولت شما گذشته؛ انشاء خواندن مال روزهای تبلیغات بود

محمد مهاجری فعال اصولگرا به اظهارات روز گذشته رئیسی در جمع استانداران واکنش نشان داد.

ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم
ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۲ سال است که شعار من این شده که «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» و اصلا مردم به این چیزها کاری ندارند، گفت: آن چیزی که مردم نیاز دارند شادی است و تمام تلاش دولت و حاکمیت باید این باشد که مردم را شاد کنند.

وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت
وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است