کد خبر : 266625
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ - 17:16
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

علی بیگدلی: کشورها اگر از ما اسلحه هم بِخرند نمی‌توانند پولش را بدهند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: همکاری‌های کشورها در زمینه تسلیحاتی در همان حد قبل باقی می ماند. سیستم روابط تجاری ما با دنیا محدود است چون محدودیت‌های اف ای تی اف را نپذیرفته‌ایم و مبادلات بانکی ما محدود است و کشورها خرید از ایران را متوقف می‌کنند. سیستم سوئیفت و شبکه‌ بانکی ما بسته است و کشورها اگر اسلحه هم بخرند نمی‌توانند پول خرید را بپردازند.

علی بیگدلی: کشورها اگر از ما اسلحه هم بِخرند نمی‌توانند پولش را بدهند

به گزرش سایت خبری مدارا؛ خبرآنلاین نوشت: پس از هشت سال از گذشت امضای توافق هسته‌ای تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل لغو شد. این اتفاق در شرایطی افتاد که کشورهای اروپایی و کانادا اعلام کرده‌اند کماکان تحریم‌ها را مد نظر دارند.

در عین حال سازمان ملل لغو این تحریم‌ها را اعلام کرده. بر اساس آنچه این سازمان بین‌المللی قابل قبول می‌داند محدودیت‌های مرتبط با فعالیت‌های ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند به پایان می‌رسد.

شورای اروپا گفت که این اقدامات به معنای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیست و تغییری در وضعیت تحریم‌های اتحادیه اروپا که قبلاً بر اساس برجام لغو شده بودند، ایجاد نخواهد شد.

علی بیگدلی کارشناس مسائل سیاست خارجی در این زمینه گفت: یکی از مندرجات قطعنامه ۲۲۳۱ این است که ایران از سال ۲۰۲۳ محدودیت موشکی ندارد و از نظر برد و وزن هم مشکلی ندارد. منتها امریکایی ها دیگر عضو برجام نیستند و ادعایی ندارند و سه کشور اروپایی انگلیس و آلمان و فرانسه اعلام کرده‌اند اگر چه زمان این تحریم ها به پایان رسیده اما ما همچنان ما در تحریم تسلیحاتی ایران باقی می‌مانیم و بنابراین کشورهایی که با این سه کشور اروپایی ارتباط دارند، از خرید و فروش قطعات نظامی و موشکی از ایران منع می‌شوند.

بخش هایی از گفت و گوی بیگدلی را در ادامه می خوانید:

  • البته روسیه گفته قطع‌نامه‌ای که اخیرا سه کشور اروپایی علیه ایران صادر کرده‌اند غیرقانونی و خلاف محتویات قطعنامه ۲۲۳۱ است. فقط مسکو است که این اظهارنظر را کرده. اما این مساله می‌تواند از جهت خرید و فروش سلاح‌های پیشرفته مخالفت اروپایی‌ها به ضرر ما تمام می‌شود.
  • ما نمی‌توانیم محصولات نظامی خود را به خیلی از کشورها بفروشیم چون حجم تبادلات بازرگانی این کشورها با اروپایی‌ها بیشتر از ماست. البته ایران اعتراض کرده اما با این حواشی که در خاورمیانه اتفاق افتاده، اروپایی‌ها پافشاری بیشتری بر ممنوعیت خرید و فروش تسلیحات به کار می‌برند.
  • از نظر بین‌المللی آنها می‌توانند مشکلاتی را برای ایران ایجاد کنند، اما از نظر محتویات قطعنامه چنین حقی را ندارند. این سه کشور فارغ از قطعنامه ۲۲۳۱ چنین تصمیمی گرفته‌اند که اجرای آن بستگی به نفوذ این کشورها در فضای بین‌المللی دارد.
  • بله ما در همین حد می‌توانیم عمل کنیم. البته ایران اعلام کرده قراردادهایی با برخی کشورهای افریقایی و حتی کشورهای آسیای مرکزی امضا کرده‌ایم. ما نمی‌دانیم صحت این ادعا چقدر است.
  • اما ممکن است سلاح‌ها را بتوانید در برخی از این کشورها بفروشیم. اما کشورهایی که تحت نفوذ اقتصادی فرانسه و آلمان و انگلیس هستند، از خرید سلاح‌های ایران خودداری خواهند کرد.
  • همکاری‌های کشورها در زمینه تسلیحاتی در همان حد قبل باقی می ماند. سیستم روابط تجاری ما با دنیا محدود است چون محدودیت‌های اف ای تی اف را نپذیرفته‌ایم و مبادلات بانکی ما محدود است و کشورها خرید از ایران را متوقف می‌کنند.
  • سیستم سوئیفت و شبکه‌ بانکی ما بسته است و کشورها اگر اسلحه هم بخرند نمی‌توانند پول خرید را بپردازند.
  • سر و صدایی در مجلس در مورد پذیرش اف ای تی اف بلند شده بود که البته وزیر اقتصاد گفت همچین چیزی نیست. چون ما عضو سوئیفت نشده‌ایم کشورها از خرید اسلحه با ما خودداری می‌کنند.
  • قطعنامه ۲۲۳۱ بیشتر روی مساله تسلیحاتی تاکید داشته و این قطعنامه در پایان مذاکرات به امضا رسید. همه کشورها تعهد کرده‌اند که محتویات این قطعنامه را رعایت کنند. اما چون ایران قبلا و پیش از انقضای این تاریخ به روسیه سلاح فروخته بود نوعی سیاست تنبیهی علیه ایران اعمال کرده‌اند که چرا قبل از پایان مدت مندرج در قطعنامه، ایران سلاح به روسیه فرستاده یا فروخته است.
  • این سیاست تنبیهی است و این کشورها در دنیا نفوذ دارند و در چنین شرایطی و با منقضی شدن زمان این قطعنامه ایران دستش برای فروش سلاح باز نخواهد شد. این اختلافات رسیدن به توافق را سخت‌تر می‌کند.
اخبار مرتبط:
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم

نامزد دور دوم انتخابات مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی تنها دستگاهی است که رئیس آن نمی‌تواند کسی را عزل کند، این امکان دارد که معاون نظارت، قوانین و کارشناسان خودشان را جابه‌جا کنند، اما یک نماینده مجلس محکم می‌تواند در برابر رئیس مجلس هر چیزی را در چارچوب شرع، قانون و ادب بگوید، رئیس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم. بنابراین ظرفیتی که برای اداره مجلس گذاشته شده است، یک ظرفیت مشارکت عمومی و اداره جمعی هست نه اداره فردی!

معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لایحه حجاب کماکان محل بحث جامعه و دولت و مجلس است. روزنامه کیهان نیز می گوید که نیازی به قانون در حوزه‌ی حجاب نداریم و باید رفتار دیگری صورت بگیرد. از سوی دیگر حساسیت جامعه نیز نسبت به مسائل این چنینی باعث بروز برخی نارضایتی‌ها شده است.

رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است
رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است

یک نماینده مجلس گفت: حدس و پیش‌بینی‌ام این است که مجلس بعدی بیشتر از این درگیر حواشی خواهد بود و تسویه حساب‌های درون حزبی و گروهی انجام خواهد شد. تسویه حساب‌هایی که از الان شروع شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است