کد خبر : 265461
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ - 13:07
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

احمد وخشیته: اسلحه طالبان دست حماس چه می‌کند؟ / هدف ایران جلوگیری از صلح کشورهای عربی و اسرائیل است

دانشیار دانشگاه دوستی ملل روسیه گفت: در حمله رادیکالی که نیروهای حماس انجام دادند، اتباع روس، چین، آمریکا و بریتانیا هم در اسرائیل بوده‌اند، حالا کسانی که چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند باید بگویند مطابق چه فکتی چنین ادعایی دارند. چراکه جمهوری اسلامی روابطش با طالبان خوب است، حتما دیده‌اید که پسر آقای ترامپ عکس اسلحه‌ای که در دست نیروهای حماس بود را منتشر کرد و گفت اسلحه آمریکایی است و بایدن باید پاسخ دهد اسلحه‌ای که آمریکا به طالبان داد الان در دست آن‌ها چه می‌کند؟ بنابراین اگر دقت کنیم باز هم لاجرم به جمهوری اسلامی برمی‌گردیم.

احمد وخشیته: اسلحه طالبان دست حماس چه می‌کند؟ /  هدف ایران جلوگیری از صلح کشورهای عربی و اسرائیل است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ دیدبان نوشت: از زمان حمله حماس به اسرائیل، ادعایی مبنی بر نقش روسیه در این حمله مطرح می‌شود. نشریه «پولیتیکو» در گزارشی از حمله حماس به اراضی اشغالی اسرائیلی‌نشین تحت عنوان «هدیه حماس به ولادیمیر پوتین» یاد کرده و می‌نویسد: «روسیه از هرج و مرج لذت می‌برد چرا که باعث می‌شود توجه و انرژی غرب از اوکراین منحرف شود به همین خاطر تا حدی به وضعیت اخیر در اسرائیل دامن می‌زند. در حقیقت پوتین این بحران‌ها را شعله ور نکرد، اما او اکنون خوشحال است که بنزین را روی آتش می‌ریزد و دو طرف درگیری را به نفع خود بازی می‌دهد.»

در واکنش به این ادعاها الکساندر بن تزوی، سفیر اسرائیل در مسکو این هفته به روزنامه کامرسانت گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که روسیه هیچ نقشی [در حمله] داشته باشد». او افزود طرح این موضوع که ممکن است روسیه ارتباطی با جنایات حماس در اسرائیل داشته باشد، «از اساس بی‌معنی» است.

احمد وخشیته دانشیار دانشگاه دوستی ملل روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا ممکن است روسیه در این حمله نقشی داشته باشد و اساسا چه نفعی از این جنگ می‌برد، گفت: «این موضوع را به دلیل اینکه به موازات جنگ اوکراین هم هست مطرح کردند. آقای الکساندر تزوی، سفیر اسرائیل در روسیه هم دوروز پیش گفت «این یک ادعای مزخرف است». سفیر اسرائیل در روسیه همان روز اول این حمله اعلام کرد که ایران پشت ماجرای حمله حماس بوده و گفت که ما پاسخ نظامی و سیاسی به اقدامات حماس می‌دهیم اما مشخصا جمهوری اسلامی را مسئول اقدامات حماس دانسته بود. افزون بر این سفیر اسرائیل در مسکو هم دو روز پیش گفت اسرائیل قصد جنگ با ایران ندارد اما خطر کشیده شدن حزب الله به این درگیری‌ها وجود دارد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به برخی از تحلیلگران که معتقدند روسیه از این طریق تمرکز غرب و رسانه‌ها را از جنگ اوکراین منحرف می‌کند، بیان کرد: «در کل کشورهای دنیا فقط یک کشور این موضوع را مطرح می‌کند که خودش متهم به این ماجراست. هر عقل سالمی می‌داند که یک جمعیت قابل ملاحظه‌ای از اسرائیل را روس‌ها تشکیل می‌دهند. این جمعیت پس از آغاز بحران اوکراین هم افزایش پیدا کرد و تخمین زده می‌شود بین یک و نیم تا دو میلیون نفر روس در اسرائیل زندگی می‌کنند.»

وی ادامه داد: «در حمله رادیکالی که نیروهای حماس انجام دادند، اتباع روس، چین، آمریکا و بریتانیا هم در اسرائیل بوده‌اند، حالا کسانی که چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند باید بگویند مطابق چه فکتی چنین ادعایی دارند. چراکه جمهوری اسلامی روابطش با طالبان خوب است، حتما دیده‌اید که پسر آقای ترامپ عکس اسلحه‌ای که در دست نیروهای حماس بود را منتشر کرد و گفت اسلحه آمریکایی است و بایدن باید پاسخ دهد اسلحه‌ای که آمریکا به طالبان داد الان در دست آن‌ها چه می‌کند؟ بنابراین اگر دقت کنیم باز هم لاجرم به جمهوری اسلامی برمی‌گردیم.

وخشیته با اشاره به شرایط منطقه افزود: «اگر شرایط منطقه را نگاه کنیم، همواره عزم روسیه بر این بوده که قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت که به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد، اجرایی شود و دو ضرورت هم وجود دارد که در صورت تحقق آنان صلح در منطقه به وجود می‌آید؛ یک خروج نیروهای اسرائیلی از سرزمین‌های اشغالی و دومی هم به رسمیت شناختن دولت اسرائیل و کشورهای عربی هستند. هیچ کشور از ۲۲ کشور یعنی مصر، اردن امارات، بحرین مراکش و سودان از سال ۲۰۲۰ به این سو اسرائیل را به رسمیت شناختند. درخصوص عربستان سعودی هم که ده روز پیش برای اولین بار سفیر اسرائیل به عربستان رفت. روزی هم که حماس آن عملیات تروریستی را انجام داد، به جز مقامات جمهوری اسلامی، کسی حماس را تشویق و حمایت نکرد. متاسفانه در ایران منافع ملی اهمیتی ندارد. اصلاح طلبان که مرتبط و غیرمرتبط هرچیزی را می‌خواهند گردن روس‌ها و چینی‌ها بیاندازند و اصولگرایان هم که جزم‌اندیش هستند و به نام نهادهای قدرت و حاکمیت می‌خواهند اسرائیل را نابود کنند. نتیجه چنین دوقطبی، ادعاهای گزاف و بیهوده از هر دو طرف است.»

استاد میهمان دانشگاه ملی اوراسیا در پاسخ به اینکه آیا مطرح کردن چنین ادعاهایی از سوی رسانه‌های داخلی و برخی مسئولان ایران، به منظور مبری کردن دولت از نقش خود در این حمله است، گفت: «سناریو مطلوب جمهوری اسلامی این بود که جلوی قطار صلح را بگیرد. قطاری که به هر حال کشورهای عربی و اسرائیلی لاجرم به یک صلح می‌رسیدند اما چون عزم جمهوری اسلامی بر دوقطبی‌سازی است، این صلح مطلوبش نیست. اما مطلوب قدرت‌های فرا منطقه‌ای همین است؛ بدین معنا که اگر دکترین سیاست خارجی روسیه را ملاحظه کنید، چه نسخه جدیدش که سال گذشته ابلاغ شد و چه نسخه قدیمی‌ترش که ۲۰۱۶ بود، به صلح اعراب و فلسطین و اسرائیل اشاره می‌کند که باید دو کشور مجزا تشکیل شود. همین را در نگاه آمریکا و چین می‌بینید. یعنی یک کلیدواژه مشترکی وجود دارد برای اینکه این فضا شکل گیرد.»

وخشیته درخصوص اینکه آیا این بحران به نفع روسیه است، عنوان کرد: «یک موقع شما می‌گویید بحران کنونی به دیده نشدن اخبار اوکراین کمک می‌کند؟ که باید پاسخ دهم بله کمک می‌کند اما این بحران در راستای منافع روسیه هم نیست چراکه جمعیت قابل ملاحظه‌ای از روس‌ها هم در فلسطین و هم در اسرائیل زندگی می‌‌کنند و این یک بار روانی را در خود جامعه هم ایجاد کرده است. در چند وقت اخیر هم در دانشگاه و هم در خیابان یک نفر از من پرسید اهل کجایی و من گفتم ایران، با این پاسخ واکنش‌های بسیار بدی شکل می‌گیرد.»

وی ضمن تاکید براینکه پررنگ کردن نقش روسیه از سوی رسانه‌ها و حاکمیت برای سلب مسئولیت است، افزود: «مطرح کردن این ادعا هم برای افکار عمومی داخل ایران است چراکه افکار عمومی خارج از ایران یا حتی خود اسرائیل که تکلیفش مشخص است و با صراحت اعلام کرده که ایران پشت ماجرا بوده و نقش داشتن روسیه در این حمله را یک «ادعای مزخرف» عنوان کرده است.»

اخبار مرتبط:
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه بیداری دانشجویان در دانشگاه‌های غرب و آمریکا نتیجه دوراندیشی مقام معظم رهبری است که سال‌ها قبل برای جوانان اروپایی و آمریکایی نامه نوشت، ادامه داد: امام جامعه ما ۱۰ سال پیش خطاب به جوانان اروپا و آمریکا چهره پردازی سخیف بین دانشجویان و واقعیت سد عاطفی و ایران هراسی و اسلام هراسی ارا تشریح کردند.

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

امام جمعه قم گفت: اقدام دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یادآورد تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سالهای اخیر برای جوانان آمریکا و اروپا دو نامه نوشتند و در این نامه‌ها در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را جوانان قرار دادند و تلاش شد تا راهبرد بیداری در غرب پدید آید.

امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است
امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است

خطیب موقت نماز جمعه تهران عنوان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در بالاترین سطح از دقت به نمایش گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است