به گزارش سایت خبری مدارا؛ سیدمحسن واعظیفر با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه تیبیام که از سمت شمال به سمت مرکز شهر در حال حفاری است، بین ایستگاه شاهد و طوقچی روزانه بهطور میانگین حدود ۱۰ متر حفاری میکند، اظهار داشت: تیبیام دوم نیز در ایستگاه طوقچی در حال اورهال است و تا یک ماه آینده به سمت ایستگاه ابنسینا حرکت میکند.
به نوشته مهر؛ وی با بیان اینکه دستگاه تیبیام جبهه غربی خط دو مترو بین دو ایستگاه خلجا و امامحسین (ع) در حال حفاری است و تا حدود سه ماه آینده به ایستگاه امام حسین (ع) میرسد، افزود: عمیقترین ایستگاه برای عبور تیبیام، ایستگاه امام حسین (ع) است، به همین دلیل تونل خط دو مترو در این ایستگاه از زیر خط یک عبور میکند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه در ۱۶ ایستگاه خط دو مترو، پیمانکاران مشغول فعالیت هستند، گفت: در ایستگاههای عمان سامانی، زینبیه و عاشق اصفهانی عملیات سفتکاری به اتمام رسیده و نازککاری آن در حال انجام است.
واعظی فر با بیان اینکه تا حدود یکماه آینده پیمانکار روسازی خط از سمت دارک تا ابنسینا اجرا میشود و اسناد مربوطه روی سایت سازمان بارگذاری شده است، گفت: ریلهای مورد نیاز مترو در کارخانه ذوبآهن روی خط تولید است و در این راستا باید قراردادی با ذوبآهن برای خرید ریل تنظیم شود که این کارخانه در این خصوص قول مساعد داده است.
وی ادامه داد: جهت تأمین تجهیزات سنگین خط دو مترو که اکثراً آنها خارجی است قراردادی با شرکت مپنا تنظیم شده و تأمین هزینههای مالی نیز به عهده همین شرکت است.
وی با بیان اینکه هنوز منابع مالی مورد نیاز با توجه به ماده ۶۲ هیئت دولت تأیید نشده و انجام مراحل اداری زمانبر است، خاطرنشان کرد: برای آغاز کار پیمانکاران قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی تنظیم شد و با تأیید این ماده در دولت، ۹۰ میلیون یورو که پیش قسط اول و ۱۵ درصد فاینانس است، به حساب واریز و قرارداد تنفیذ خواهد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: دو هزار میلیارد تومان باقیمانده از بودجه ۳۷۰۰ میلیارد تومانی مترو که در شورای اسلامی شهر تعیین شده است، در شش ماه پایانی سال جاری باید پرداخت شود و علاوه بر آن نیاز به دو هزار میلیارد تومان منابع مالی بیشتر داریم که طبق جلسهای با «مهران زینلیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان برای تأمین منابع مالی، قول مساعد داده شده است.
به گفته وی، بر اساس صورتجلسه سال گذشته با علی سلاجقه، معاون ریاستجمهوری، قرار بر کمک پنج هزار میلیارد تومانی بهدلیل همسو بودن طرح مترو با محیط زیست کشور بود که شهرداری درصدد تحقق آن است.
واعظیفر با اشاره به تأمین بودجه درخواستی معادل بیش از شش هزار میلیارد تومان گفت: تا پایان ۱۴۰۳ فاز نخست خط دو متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه طوقچی به حرکت درمیآید.
وی خاطرنشان کرد: برای انجام اقدامات سال جاری و سال آینده در خط دو به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که مبلغ زیاد، اما دستیافتنی است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم، پیامآور خبر خوش برای مردم اصفهان باشیم.