کد خبر : 264318
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ - 16:37
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

چرا حماس به اسرائیل حمله کرد؟ / موضع ایران و عربستان درباره عملیات طوفان الاقصی

حماس، بزرگترین حمله سال‌های اخیر به مواضع اسرائیل را با شلیک هزاران راکت از نوار غزه انجام داد؛ حمله ای که گفته می شود تا اینجا به مرگ بیش از 30 اسرائیلی و زخمی شدن صدها نفر منجر شده است.

چرا حماس به اسرائیل حمله کرد؟ / موضع ایران و عربستان درباره عملیات طوفان الاقصی



چه زمانی حملات آغاز شد؟

حماس اعلام کرده است که تعداد راکت‌های شلیک شده در این حملات غافلگیرکننده بیش از ۵ هزار تا بوده و دانیل هاگری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که اعضای گروه حماس از دریا و زمین و هوا حملات را علیه این رژیم ترتیب داده اند.
اولین راکت ها ساعت ۶ و نیم صبح به وقت محلی شلیک شد. عملیات همزمان شده است با جشن های یهودی «سیمحات تورا» که با تعطیلات در سرزمین های اشغالی مصادف می شود.
اسرائیل اعلام کرده که عملیات شمشیر فولادین را در پاسخ به این حملات حماس، آغاز کرده است.

عملیات طوفان الاقصی

حملات در کجا اتفاق افتاده است؟

راکت ها در شمال تل آویو فرود آمده است؛ گروه حماس همچنین تعدادی از نیروهای خود را از طریق زمینی به بخش های جنوبی سرزمین های اشغالی وارد کرده است.
فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که نیروهای حماس کنترل چند مرکز شهری را به دست گرفته اند
تایمز اسرائیل مدعی شده است درگیرهایی مسلحانه در شهرهای کفار، آزا، سدروت، صوفا، نهال اوز و پایگاه نظامی رعیم رخ داده است.

عملیات طوفان الاقصی

تعداد کشته‌ها چقدر است؟

براساس گزارش الجزیره به نقل از رسانه های محلی بیش از ۳۰ نفر از اسرائیلی ها در این حملات کشته شده اند و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شده اند و حداقل ۴ فلسطینی در درگیری بین نیروهای نظامی اسرائیل و گروه های فلسطینی در نواحی مرزی نوار غزه به شهادت رسیده اند.
چرا حماس این حملات را ترتیب داد؟
خالد قدومی سخنگوی حماس به الجزیره گفته است که این عملیات پاسخی به تمام جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در دهه های گذشته است. ما از جوامع بین المللی می خواهیم که تمام جنایت ها را در غزه علیه فلسطینیان متوقف کنند.
همچنین محمد دیف فرمانده نظامی حماس می گوید این روزی است که بزرگترین نبرد برای پایان دادن به اشغال نظامی است. او افزود بیش از ۵ هزار موشک در این نبرد شلیک شده است.
حماس همچنین در بیانیه ای که در تلگرام منتشر کرد از تمامی گروه های مقاومت و ملت های عرب و مسلمان خواست که به این مبارزه بپیوندند.

عملیات طوفان الاقصی

واکنش رژیم صهیونیستی چه بود؟

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای برای حماس خط و نشان کشیده و گفته است،‌ بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.
به گزاش ایسنا ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ خود اعلام کرد: بعد از نفوذ فلسطینی‌ها به قلب اسرائیل حالت آماده باش جنگی اعلام می‌کنیم.
ارتش رژیم صهیونیستی افزود: دست به عملیات نظامی علیه عزه می‌زنیم و مقرهای حماس در غزه را هدف قرار می‌دهیم.
وزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از منابع فلسطینی خبر داده در پی عملیات طوفان الاقصی، تاکنون ۵۳ اسرائیلی به اسارت نیروهای مقاومت درآمده‌اند و به غزه منتقل شده‌اند.
وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پی عملیات طوفان الاقصی، در سراسر سرزمین‌های اشغالی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید ده‌ها جنگنده، به ۲۱ مقر حماس در غزه حمله کرده‌اند.

واکنش ایران و عربستان به عملیات طوفان الاقصی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تبریک عملیات طوفان الاقصی به ملت فلسطین و تمام گروه‌ها و جریان‌های مقاومت تصریح کرد: عملیات امروز صفحه جدیدی را در عرصه مقاومت و عملیات مسلحانه علیه اشغالگران در اراضی اشغالی ایجاد کرد.

ناصر کنعانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی را به ملت بزرگ فلسطین و تمام گروه‌ها و جریان‌های مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه از جمله در سرزمین فلسطین تبریک می‌گویم، گفت: آنچه که امروز اتفاق افتاد در راستای استمرار پیروزی‌های جریان مقاومت ضد صهیونیستی در حوزه‌های مختلف از جمله در سوریه، لبنان و اراضی اشغالی است.

به غیر از این سید یحیی رحیم صفوی مشاور رهبر معظم انقلاب،نیز در اجلاس همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی گفته است ما از این عملیات حمایت می کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می کند.

عربستان که موضوع عادی سازی روابطش با رژیم صهیونیستی انتقادهایی را برانگیخته بود خواستار توقف فوری خشونت میان اسرائیل و فلسطینیان شده است. وزارت خارجه عربستان اعلام کرده است ما تحولات بی سابقه بین تعدادی از جناح های فلسطینی و نیروهای اسرائیلی که منجر به خشونت های سطح بالا در برخی جبهه ها شده است را دنبال می کنیم

حزب الله لبنان هم با صدور بیانیه ای اعلام کرده که وضعیت غزه را از نزدیک دنبال می کند و با رهبری مقاومت فلسطین در تماس مستقیم است.

حزب‌الله این عملیات پیروزمندانه را واکنشی قطعی نسبت به جنایات مستمر اشغالگران و تجاوزات روز افزون ضد مقدسات و آبرو و کرامت فلسطینی‌ها توصیف و تاکید کرد که این عملیات گسترده بار دیگر تاکید کرد که اراده ملت فلسطین و تفنگ نیروهای مقاومت تنها گزینه مفید برای مبارزه با تجاوز است.

این بیانیه می‌افزاید که عملیات مذکور پیامی به جهان عرب و اسلام و تمام جامعه جهانی به ویژه آنهایی که به دنبال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی هستند، مخابره کرد.

اخبار مرتبط:
مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره هیچ پیشرفتی نداشت
مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره هیچ پیشرفتی نداشت

یک منبع از جنبش حماس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفته است که دور مذاکراتی که دیروز برگزار شد، هیچ پیشرفتی نداشت. این منبع که شبکه سی‌بی‌اس نام او را فاش نکرد، گفت که دور دوم مذاکرات امروز ادامه خواهد یافت.

رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد

«نیچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، در رٲس هیاتی عالی رتبە از مقامات اقلیم کردستان، وارد تهران شد.

فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند

بر اساس برآوردهای وزیر خارجه فرانسه، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حدود ۱۵۰ هزار سرباز روسیه کشته شدند. با این‌‌حال، این تخمین کمتر از برآورد زلنسکی است که شمار آن را ۱۸۰ هزار سرباز روسی عنوان کرده بود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است