کد خبر : 263692
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۶ - 15:12
دسته‌بندی : سلامت
چاپ

حسین کرمانپور: کرونا بازگشته است / به درمانی خانگی اکتفا نکنید

حسین کرمانپور گفت: کرونا مجدد بازگشته و در حال افزایش است. کرونا امروز بیشتر مشابه سرماخوردگی و انفلوآنزا هست. باید چهار علائم را جدی گرفت.

حسین کرمانپور: کرونا بازگشته است /  به درمانی خانگی اکتفا نکنید

به گزارش سایت خبری مدارا؛ فرازدیلی نوشت: با پایان تابستان، سروکله ویروس کرونا دوباره در کشور پیدا شده است. ویروسی که هنوز با شنیدن نامش به یاد روز‌های همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ می‌افتیم که آمار بیماران و فوتی‌ها هر روز مرتب در گوشمان تکرار می‌شد.

اما در حالی که ۲۷ مرداد ماه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای آخرین وضعیت کرونا در کشور را ۵۹ نفر مبتلا و یک فوتی اعلام کرده بود، حالا دوباره آمارها از افزایش این ویروس حکایت دارد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، ۹۶۹ نفر مبتلا به کرونا در کشورشناسایی شده است که از میان ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند.

در همین راستا دکتر «حسین کرمانپور»، مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور و مدیر اورژانس بیمارستان سینا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فراز از بازگشت پر سرعت کرونا خبر داد.

دکتر کرمانپور گفت: «کرونا مجدد بازگشته و در حال افزایش است. طبیعتا کرونایی که در حال حاضر وجود دارد با کرونای قبلی متفاوت است. البته این کرونا هم از شاخه‌های اومیکرون است و اومیکرون ثابت کرده شدت سرایت بالایی دارد. اگر حواس جمع باشیم، علائم‌ها را کنترل کنیم، در صورت مشاهده علائم در خود و یا در اطرافیان در چند روز استراحت داشته باشیم. طبیعتا در این صورت ویروس هم گسترش پیدا نمی‌کند. اگر رعایت صورت نگیرد نتیجه برعکس و سرعت انتقال ویروس بالا می‌رود».

مدیر اورژانس بیمارستان سینا در ادامه افزود: «باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که در حال حاضر واکسن به روزی هم در کشور وجود ندارد. واکسن‌هایی موجود از واکسن‌های قبلی است و به صورت یادآور تزریق می‌شود و به روز شده نیست و کارایی خود را از دست داده است».

او در ادامه گفت: «سه واکسن اسپایکوژن(سیناژن)، برکت( کووایران) و رازی( کووپارس) در حال حاضر در کشور موجود اما هیچ کدام به روز نشده است. اگر سال گذشته شما واکسن نزده‌اید و در یخچال آن را نگه داری کرده باشید با وجود اینکه تاریخ آن نگذشته اما نمی‌توانید آن را تزریق کنید».

دکتر کرمانپور گفت: «سرایت‌پذیری اومیکرون نسبت به همه سویه‌های کرونا که تا حالا دیده شده، ده‌ها برابر بیشتر است. در جمع‌های بالای دو نفره در کوتاه‌ترین زمان ویروس انتقال پیدا می‌کند.اکنون سه اتفاق خوبی در مورد کرونا افتاده است. اول آگاهی مردم بالا رفته، علائم‌ها را می‌شناسند و به محض مشاهده درمان خانگی را شروع می‌کنند. دوم  افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، پروتکل‌ها را به درستی رعایت می‌کنند و از ماسک استفاده می‌کنند. در حال حاضر به استفاده از ماسک تأکید نمی‌شود ولی افراد می‌دانند وقتی خود بیماری دارند، باید ازسلامت خود محافظت کنند. سوم واکسیناسیونی که در در سال‌های قبل انجام شد  همچنان می‌تواند کمک‌کننده باشد. در سال‌های اخیر جمعیت زیادی کرونا گرفته بودن و بدن این افراد در مقابل ویروس ایمنی دارد».

مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور افزود: «علائم کرونا بیشتر مشابه سرماخوردگی و انفلوآنزا هست. در درجه اول سردرد، گلو درد، عطسه، سرفه و ممکن هست افراد تب هم به همراه داشته باشند. درجه دو ضعف و بی‌حالی، مشکلات گوارشی است. کرونا در تمام سنین قابل مشاهده است ومحدودیت سنی در آن دخیل نیست. شاید بتوان گفت بعد از این همه ساله در فصول سرما احتمالاً با کرونا روبرو خواهیم بود. کرونا تمام نمی‌شود اما اثر آن کمتر و کمتر خواهد بود و منجر به مرگ و میر نمی‌شود».

او در ادامه گفت: «کسانی که در حال حاضر درگیر این بیماری شده و جان خود را از دست داده‌اند اصولاً افرادی هستند که حجم قابل توجهی از ویروس را در یک جمع بزرگی گرفته‌اند و خود ایمنی را رعایت نکرده‌اند. گاهی این افراد زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر خیلی دیر شده است. اگر به موقع مراجعه صورت بگیرد کار به خسارت جانی نمی‌رسد. افرادی هم که هستند که با وجود اینکه خد رعایت می‌کنند اما اطرافیان و نزدیکان او به دلیل ناقل بودن علائمی ندارد و فرد مبتلا می‌شود».

دکتر کرمانپور به اشاره به چهار علائمی که باید جدی گرفته شود تا جان افراد به خطر نیافتد، گفت: «یک: تبی که پایین نمی‌آید. دو: اگر اکسیژن خون افراد پایین است. سه: ضعف محرز و ضعف در راه رفتن و چهار: درد‌های شدید که ادامه دار است، عدم تعادل، دید مشکل دار. افرادی که این چهار علائم را دارند؛ نباید به درمان خانگی اکتفا کنند. این افراد حتماً باید به پزشک مراجعه کنند».

مدیر اورژانس بیمارستان سینا گفت: «به طور معمول شیوع کرونا در کلان شهر‌ها و جا‌هایی پر تردد زیاد است. یکی از اتفاق‌هایی که در مراسم حج و اربعین رخ می‌دهد مردم در یک مواجهه شدید از انواع و اقسام ویرووس‌ها قرار می‌گیرند. روند درمان این افراد طولانی است. این افراد درمان می‌شود اما در زمان طولانی‌تر. وقتی نزدیکان این افراد هم مبتلا می‌شوند همین روال طولانی می‌شود».

دکتر حسین کرمانپور در پایان گفت: «کرونایی که امروز با آن روبرو هستیم ترسناک نیست اما باید مراقب بود».

اخبار مرتبط:
پِله‌‌نوردی باعث افزایش طول عمر می‌شود
پِله‌‌نوردی باعث افزایش طول عمر می‌شود

می خواهید بیشتر زندگی کنید؟ یک بررسی جدید نشان می دهد که پله ها را به جای آسانسور انتخاب کنید.

نماینده مجلس: در لایحه حجاب مقرر شده از افراد بی‌حجاب جریمه نقدی بگیرند اما بنای حاکمیت درآمدزایی نیست / در این لایحه افرادی که کشف حجاب کرده‌اند بازداشت خواهند شد
نماینده مجلس: در لایحه حجاب مقرر شده از افراد بی‌حجاب جریمه نقدی بگیرند اما بنای حاکمیت درآمدزایی نیست / در این لایحه افرادی که کشف حجاب کرده‌اند بازداشت خواهند شد

بهروز محبی، نماینده سبزوار می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد افراد، با یک تذکر شفاهی، حجاب خود را رعایت می‌کنند و بنده این را به شخصه دیده‌ام. از این‌رو، حضور نیروی انتظامی برای نظم و نسق دادن به عفاف و حجاب جامعه، ضرورت دارد و کار این عزیزان، براساس قانون است.

سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: سرانه سلامت در شهر تهران با توجه به جمعیت شهر تهران در مقایسه با بسیاری از استانها در وضعیت مطلوب قرار ندارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است