کد خبر : 263427
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ - 14:45
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اجتماعی
چاپ

بازداشت فرزندان یک مقام ارشد قوه قضاییه تایید شد/ تبرئه شدن الهه محمدی و نیلوفر محمدی از همکاری با دولت متخاصم صحت نَدارد

سی و چهارمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.

بازداشت فرزندان یک مقام ارشد قوه قضاییه تایید شد/ تبرئه شدن الهه محمدی و نیلوفر محمدی از همکاری با دولت متخاصم صحت نَدارد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایلنا نوشت: سی و چهارمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ابتدا گفت: آغاز هفته دفاع مقدس و سالروز تولد امام زمان را تبریک می‌گویم.  باید در شکل‌گیری جامعه‌ی الگو، نقش همه اجزای جامعه به رسمیت شناخته و زمینه ظهور منجی ایجاد شود.

ستایشی در ابتدای صحبت‌های خود در مورد خنثی‌سازی ۳۰ انفجار همزمان در تهران و بازداشت ۳۰ تروریست گفت: لازم است از تلاش شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان و ضابطان مختلف دستگاه قضائی در کشف و خنثی‌سازی توطئه‌ها تشکر کنم. همچنین کشف و خنثی‌سازی این پروژه‌های ضدامنیتی با همکاری ارکان مختلف دستگاه قضائی از جمله دادسراها انجام شده است و بر همین اساس باید از تلاش همکاران خود تلاش کنم.

وی گفت: همانگونه که رئیس قوه قضائیه بیان کرد دستورات اکیدی صادر شده تا پرونده این تروریست‌ها به سرعت، دقت و با قاطعیت بررسی شود. پس از اعلام نتایج این پیگیری‌ها مردم متوجه خواهند شد که چه برنامه‌هایی علیه‌شان توسط دشمن برنامه‌ریزی شده بوده است.

ستایشی گفت: فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده بوده است و با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری داشته با هدایت این گروهک اقدام به ساخت بمب و آزمایش آنها در برخی از شهرستان‌های آذربایجان غربی کرده است و اعضای این گروه با ساخت تله‌های انفجاری انواع بمب‌ها و جلیقه انتحاری به دنبال انجام عملیات تروریستی در راهپیمایی جاماندگان اربعین و مراسم آغاز سال تحصیلی بودند.

وی در ادامه گفت: همچنین فردی که قصد ورود مواد منفجره با تهران را داشته است در یکی از شهرستان‌های اطراف تهران بازداشت شد برنامه‌هایی که توسط گروهک‌های خبیث صهیونیستی تدوین شده بود و توسط مزدوران قرار بر انجامش بود، شناسایی شدند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگرچه پروژه‌ها در نطفه ناکام ماند اما همچنان هوشیاری ملت در خنثی‌سازی توطئه‌ها را می‌طلبد این‌ها بسترهایی در ظاهر اتو کشیده و رسمی هستند اما اهداف تروریستی را دنبال می‌کنند.

ستایشی گفت: از اتخاذ تدابیر انقلابی رئیس‌جمهور در نیویورک باید تقدیر کنم و مواضع وی در اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران و قرآن کریم جای تقدیر و تشکر دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قوه قضائیه در خصوص پرونده چهلبازه مشهد گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه ویژه انقلاب اسلامی مورد رسیدگی واقع شده و رای صادر شده و در مرحله اقدام است و در آینده نزدیک اخبار موثق‌تری منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حوادث تخریب شهری از جمله تخریب ساختمان خلازیر، فوت دو کودک در استخر آب بوستان و فوت چند کارگر در آرادکوه تهران گفت: در خصوص تخریب‌های خلازیر در منطقه ۱۹ پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده و برای بررسی ابعاد و زوایای حادثه کارگروهی متشکل از کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده و نظریه قانونی و جامع این کار گروه هنوز ارائه نشده اما چنانچه قصور و تقصیری بر فردی وارد شود قوه قضائیه با آن برخورد می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: درباره فوت دو کودک در استخر آب بوستان این دو کودک به همراه خانواده خود به یکی از پارک‌های منطقه ۲۱ رفته بودند که با عبور از فنس وارد استخر می‌شوند و آن اتفاق دلخراش رخ داده است. پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده و در راستای شناسایی مقصران احتمالی تحقیقات ادامه دارد.

ستایشی گفت: پرونده آرادکوه در منطقه کهریزک است و رئیس حوزه قضائی کهریزک پس از بررسی‌هایی که انجام داد، متوجه می‌شود ۴ مصدوم پس از انفجار دیگ بخار به بیمارستان رسانده می‌شوند که متأسفانه ۳ نفر از آنها فوت می‌کنند و بر همین اساس پرونده ابتدایی تشکیل شده و دستورات لازم برای جمع‌آوری ادله و شناسایی مقصران صادر شده است و در شعب رسیدگی به امور جنایی تهران نیز پرونده تشکیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی گفت: در پرونده شهید آرمان علی‌وردی،  اتهام ۸ متهم این پروندهدر شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران رسیدگی می‌شود و ۱۵ مهر ماه اولین جلسه دادگاه برگزار می‌شود و اتهام این افراد مشارکت در قتل، محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی گفت: بله چنین موضوعی وجود دارد و پرونده در قوه قضاییه در حال رسیدگی است. در اینجا با قطعیت اعلام می‌کنم که قوه قضاییه با جدیت و صلابت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی با دقت و قوت در هر پرونده‌ای که باشد رسیدگی می‌کند به این پرونده هم رسیدگی خواهد کرد و البته به  محض اینکه مراحل پرونده به لحاظ قانونی قابلیت اطلاع‌رسانی را پیدا کرد، اطلاع‌رسانی کامل خواهیم کرد و جزئیات را به افکار عمومی اعلام می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا برخی رسانه‌ها برای انتشار تصاویر و اخبار سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات تحت فشار قرار می‌گیرند این در حالی است که پیش از این حتی از گفتار و رفتار چهره‌های سرشناس و رسانه‌های اصولگرا هم اینطور برمی‌آمد که محدودیت‌های پیشین برداشته شده است. آیا دستورالعمل جدیدی در این خصوص برای رسانه‌ها تعریف شده است، گفت: آنچه که من مطلع هستم حوزه رسانه‌ای بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و درباره این سوال باید از معاونت مطبوعاتی زیر نظر این وزارتخانه است، استعلام بگیرید.

ستایشی درباره همکاری افراد با رسانه‌های معاند و خارجی گفت: بارها اعلام شده است همکاری یا اخذ سفارش از رسانه‌های معاند به هیچ وجه قابل بخشش و گذشت نیست. تمام حرکات در این‌باره از سوی مقامات قضائی و اطلاعاتی رصد می‌شود و این رسانه‌ها و شبکه‌های تروریستی که با اهداف ضد امنیتی به ترویج خشونت کور، حمایت از تجزیه‌طلبی، برهم زدن امنیت روانی جامعه و سایر اقدامات مشغول هستند از دایره رسیدگی‌ها و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و در این زمینه طی یکسال گذشته اطلاع‌‌رسانی‌ها انجام شده و با تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی‌های تکمیلی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم چه وضعیتی دارد، گفت: در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب قم پرونده در حال رسیدگی است و مدیرعامل شرکت فروش تحت تعقیب قانونی است و وی با وعده فروش خودروها بدون ثبت نام در سایت و سامانه یکپارچه خرید خودرو از بیش از ۴۰ متقاضی مبالغی از ۱۸۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان دریافت کرده و حواله‌هایی نیز به خریداران تحویل داده است و این متهم با اتهام کلاهبرداری و قرار تأمین بازداشت موقت، راهی زندان شده است و پرونده در ۳۰ شهریور با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده نجومی بگیران پتروشیمی امیرکبیر گفت: سازمان بازرسی کل کشور وظایف خود را به خوبی در این پرونده انجام داده است و پرونده ۲۵ نفر از مدیران ذی مدخل که اقداماتشان واجد عناوین مجرمانه بوده به دادسرای ویژه اقتصادی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد سفر دادستان کل کشور به جمهوری آذربایجان و تبادل نظر در مورد حمله به سفارت آذربایجان گفت: در حاشیه نشست اکو، دادستان کل کشور دیداری با دادستان کل کشور آذربایجان داشته و در حاشیه این دیدارها در خصوص این موضوع نیز گفت و گوهایی انجام شده و به طور کلی همکاری مناسبی بین دو کشور در حوزه قضایی در خصوص این پرونده وجود دارد.

وی ادامه داد: پرونده اتهامی مربوط به تهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارکنان سفارت شده است پس از بررسی دقیق ابعاد موضوع، هفته گذشته قرار مجرمیت و قرار دادرسی آن صادر و کیفرخواست آن به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است.

ستایشی گفت: دادستان تهران در کیفرخواست اشد مجازات را در مورد فرد مهاجم از دادگاه خواستار شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از تأکیدات رئیس قوه قضاییه بحث امنیت روانی جامعه است و در همین راستا هم دستوراتی داده است تا با هر فردی که امنیت جامعه را مخدوش می‌کند برخورد قانونی صورت بگیرد، تاکنون چه تعداد پرونده در این باره تشکیل شده، دادستان‌ها چه اقداماتی انجام داده اند و آیا پرونده‌ای برای افراد معروف در این زمینه تشکیل شده است یا نه؟ گفت: دو پروژه اجرایی ذیل فرمان پیشگیری حاوی ۲۳ مصوبه و دیگری در ذیل قرارگاه حقوق عامه با ۲۹ مصوبه تشکیل شده است.

ستایشی گفت: در خصوص ۲۹ مصوبه برای هر پروژه اهم اقدامات و مسئول پروژه تعیین شده است و مهلت اقدام ۲ ماه و اثر بخشی ۶ و ۹ ماهه تعیین شده است و نگاه هوشمندانه و برنامه‌ای نسبت به مطالبات و برنامه‌های قوه قضاییه وجود دارد و همکاران برای اجرای فرامین و برنامه‌ها مشخص شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص مقابله با برهم زنندگان امینت روانی جامعه از طریق فضای مجازی گفت: از ناحیه دادستانی کل کشور و معاونت قضایی این دادستانی اقداماتی صورت گرفته و طی بخشنامه‌ای به دادسرا‌های سراسر کشور در خصوص رصد فضای مجازی و برخورد قانونی و صریح با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه تاکید شده و برخی از چهره‌های شناخته شده به مراجع قضایی احضار و تذکر و اخطار‌هایی به آن‌ها داده شده و برخی نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به جهت اینکه برخی از موضوعات نظیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جنبه تخصصی دارد از رئیس جمهور خواسته شده تا دستگاه‌های ذی‌ربط را مکلف کند که هر فردی که امنیت روانی جامعه در حوزه سلامت را مخدوش می‌کند به قوه قضاییه اعلام کند و گزارش‌هایی به دادستانی در خصوص ارائه گزارش‌های کذب ارائه شده که در خصوص آن‌ها کیفرخواست صادر شده است.

ستایشی گفت: لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌ها تهیه و به منظور انجام مراحل تقنینی به دولت ارسال شده و امیدواریم تحول ارزشمندی در راستای تأمین امنیت روانی جامعه داشته باشیم.

وی قوه قضاییه گفت: قرارگاهی نیز تشکیل شده که برنامه ویژه‌ای برای محلات امنیت روانی و در راستای تأمین امنیت روانی جامعه ایجاد شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت پرونده جمشید شارمهد گفت: دو فقره پرونده در شعبه ۵۵ حقوقی تهران که مربوط به امور بین‌الملل است در رابطه با گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد سرکرده این گروهک تروریستی در جریان رسیدگی قرار دارد و در این زمینه دادخواست‌های متعددی مطرح شده است و به دادگاه صالح ارجاع شده است.

وی گفت: در یکی از پرونده‌ها، ۵۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا اعم از رؤسای جمهور آمریکا جو بایدن، دونالد ترامپ، باراک اوباما، جورج بوش، هیلاری کلینتون، برایان هوک هستند و خواسته دادخواهان، محکومیت تضامنی خواندگان است. دادگاه نسبت به این دو دادخواست اعلام ختم رسیدگی کرده است و منتظر صدور رأی از سوی دادگاه هستیم.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی گفت: تاکنون از وکلای الهه محمدی و نیلوفر محمدی در خصوص تبرئه آنها از عنوان اتهامی همکاری با دولت متخاصم چیزی نشنیده‌ایم و مدرکی دال بر تبرئه شدن متهمان از عناوین اتهامی وجود ندارد و پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم است و هرگونه تبرئه متهمان از همکاری با دولت متخاصم تکذیب می‌شود. آنچه که واجد اعتبار است، اظهارات افرادی است که در فرایند رسیدگی ذی مدخل اند و آن هم  رییس دادگاه  است و مطلبی از ناحیه رییس دادگاه نرسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با پرونده فوت ۱۷ نفر با مصرف مشروبات الکلی مسموم در استان البرز گفت: به دلیل حساسیت این پرونده و با دستور رئیس قوه قضاییه موضوع در دستور کار معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان قرار گرفت و برای ۱۱ نفر به اتهام افساد فی الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد با توزیع مواد سمی و خطرناک (متانول) در سطح جامعه کیفرخواست صادر شد و پرونده در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: متهمان پرونده الکل صنعتی را از مالک یکی از واحد‌های صنفی فروش تجهیزات پزشکی خارج از شبکه رسمی خریداری کرده و پس از تهیه مشروبات الکلی اقدام به توزیع آن کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده اقدام به تهیه الکل صنعتی برای مشروبات الکلی کرده‌اند.

ستایشی بیان کرد: متهم ردیف اول پرونده اولین تامین کننده الکل سمی بود. این فرد در حالی که باید الکل اتانول را برای مصارف بهداشتی تهیه می‌کرده، اقدام به تهیه الکل صنعتی (متانول) و فروش آن کرده است. این متهم علیرغم اینکه متوجه وجود مشکل در الکل‌ها شده بود و با توجه به اینکه در رشته شیمی تحصیل کرده است و کارشناس آزمایشگاه است، بدون تست کردن الکل‌ها و اخذ پاسخ از آزمایشگاه، آن‌ها را وارد چرخه تولید مشروبات الکلی کرده است.

وی افزود: متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده به صورت زیرزمینی و غیر مجاز و در سطح گسترده در کار تهیه و توزیع مشروبات الکلی فعالیت داشتند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: طبق اقاریر متهم ردیف چهارم پرونده، وی مالک مغازه فروش تجهیزات پزشکی بوده که از این واحد صنفی به عنوان پوششی برای فروش مشروبات الکلی استفاده می‌کرده است.

ستایشی بیان کرد: مشروبات الکلی مسموم تولید شده توسط دیگر متهمان پرونده در سطح گسترده توزیع شده که منجر به فوت ۱۷ نفر و مسمومیت، نابینایی و معلولیت ۱۹۱ نفر دیگر شده است.

وی تاکید کرد: دادگاه پس از بررسی دقیق پرونده، در اسرع وقت و طبق موازین قانونی اقدام به صدور حکم برای متهمان کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: براساس حکم صادر شده، متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده به اتهام افساد فی الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد به اعدام محکوم شدند.

ستایشی گفت: متهمان ردیف پنجم تا نهم پرونده به ۵ سال حبس تعزیری و متهمان ردیف دهم به ۳ سال حبس تعزیری و متهم ردیف یازدهم به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

وی افزود: این حکم به متهمان و وکلای آن‌ها ابلاغ شده است و در صورت فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

اخبار مرتبط:
ادعای روزنامه شهرداری تهران: دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند و نه تهدید، اما با آنها برخورد خشن می‌شود
ادعای روزنامه شهرداری تهران: دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند و نه تهدید، اما با آنها برخورد خشن می‌شود

روزنامه همشهری نوشته است: تمام کنش اعتراضی دانشجویان آمریکایی صرفا برپایی چادر در محوطه فضای سبز دانشگاه بوده است؛ همین! نه تخریبی، نه تلاشی برای تسخیر ساختمانی، نه تهدیدی، نه آزار و مزاحمتی برای کسی و نه هیچ کنش رادیکال و خشونت آمیز دیگری.

دکتر یزدانی: به نظر می‌رسد علت خودکشی خانم دکتر آل‌سعیدی ناامیدی نسبت به آینده است / خودکشی یک پزشک فوق متخصص
دکتر یزدانی: به نظر می‌رسد علت خودکشی خانم دکتر آل‌سعیدی ناامیدی نسبت به آینده است / خودکشی یک پزشک فوق متخصص

دکتر یزدانی می‌گوید: دکتر تیمورزاده از فعالین صنفی که آشنایی با خانم دکتر داشته و در این باره در اینستاگرامشان هم نوشته‌اند دیروز به من گفت ایشان بسیار فرد فعالی بودند، اما طی چند مرحله در پیام‌هایی که با دکتر تیمورزاده رد و بدل می‌کرده به ایشان می‌گوید آیا راهی برای مهاجرت هست که دیگر نیازی به تحصیل مجدد نداشته باشم؟ در ماجرا مرگ دکتر بخشی، خانم دکتر آل سعیدی به دکتر تیمورزاده پیام می‌دهد که باید یک کار جمعی انجام دهیم.

مَردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کرده‌اند
مَردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کرده‌اند

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است