کد خبر : 261955
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - 12:43
دسته‌بندی : ورزشی
چاپ

کاظم اولیایی: آقای قالیباف پروفسور بتن است/ در اتوبان تهران – قم باید ورزشگاه بسازیم

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: درست است که آخرین کارشناسی فنی را آقای دکتر قالیباف که پروفسور بتن و استاد دانشگاه هستند، انجام دادند. در زمان آقای سلطانی‌فر آخرین آزمایش را ایشان در مورد مقاومت بتن آنجا انجام دادند و تایید کردند که زیرساختش مشکلی ندارد. پس به استناد نظر ایشان آنجا مشکلی ندارد! ولی من اعتقاد دارم حالا که قرار است بسازیم دیگر وصله پینه نکنیم. یک استادیوم مدرن با تکنولوژی روز بسازیم.

کاظم اولیایی: آقای قالیباف پروفسور بتن است/ در اتوبان تهران – قم باید ورزشگاه بسازیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ اعتماد نوشت: روز گذشته سید ابراهیم رییسی در جشن تجلیل از مدال‌آوران از لزوم ساخت یک استادیوم آبرومند ملی گفت.

رییس‌جمهور گفت: من برای ساخت یک ورزشگاه آبرومند، جامع و کامل که در شأن و منزلت ورزشکاران و قهرمانان ملی باشد و بتواند از مهمانان خارجی میزبانی کند، کاملا موافق هستم.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: معتقدم باید ساخت یک مجموعه ورزشی مجهز در تهران شکل بگیرد و لازم است این موضوع دنبال شود؛ حتی با وجود اینکه هزینه دارد ولی انجام این کار هزینه نیست و سرمایه‌گذاری خواهد بود.

حجت‌الاسلام رییسی یادآور شد: اگر بتوانیم یک مجموعه ورزشی آبرومند در شأن ورزش و قهرمانی ملت بزرگ ایران در تهران شکل بدهیم، حتما باید این کار را دنبال کرد و بنده هم قطعا با این کار موافق هستم.

ساخت یک استادیوم جدید در تهران برنامه‌ای خوب برای توسعه ورزش در کشور است که البته باید خیلی قبل‌تر از اینها صورت می‌گرفت اما مطرح شدن آن در این برهه نیز مبارک است. با این حال دیدگاه‌های مختلفی در مورد ساخت یک استادیوم جدید در تهران وجود دارد. اینکه ورزشگاه کجا ساخته شود، چقدر بودجه لازم دارد، کدام نهاد باید متولی شود، بودجه‌اش به صورت جداگانه مورد تصویب قرار بگیرد یا به شکل دیگر باید تخصیص داده شود، از پیمانکاران خارجی استفاده شود یا از متخصصان داخلی و مسائلی از این دست مطرح است. از همه مهم‌تر اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند اگر به جای ساخت یک ورزشگاه جدید، بخش عمده‌ای از آن بودجه صرف بازسازی و نوسازی ورزشگاه آزادی شود خیلی بهتر است. برای بررسی این موضوع سراغ دو مدیر ورزشی که در سطوح بالای مدیریت کار کرده‌اند، رفتیم.

کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق استقلال و پاس تهران در مورد ساخت استادیوم جدید گفت: «در سال ۷۷ من مطالعه عمیقی در این رابطه کردم و چند تا کشور را هم از نزدیک دیدم؛ زمانی که رییس تربیت بدنی قم بودم. در فاصله تهران تا قم نزدیک به فرودگاه یک زمینی هم آنجا دیدیم برای اینکه استادیومی بسازیم. من حتی به برزیل هم رفتم. بزرگ‌ترین استادیوم دنیا ماراکانا است. ۱۸۰ هزار نفر ظرفیت دارد که برای جام جهانی برزیل ظرفیتش را با صندلی‌گذاری کم کردند و به ۱۵۰ هزار نفر رساندند. مطالعه خوبی آن موقع کردم.» او ادامه داد: «در حال حاضر هم باید بگویم ما واقعا یک استادیوم ملی نیاز داریم. از آقای رییس‌جمهور تشکر  و توصیه می‌کنم از زمین‌های موجود که کاربری ورزشی دارد در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام استفاده کنند. آنجا زمین هست. ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی باید بیایند و کار را انجام بدهند. مهم‌ترین مطلب این است که اعتبار ویژه خارج از اعتبارات وزارت ورزش به عنوان اعتبار استادیوم ملی برای این مساله تهیه بشود و در زمان‌بندی مناسب که حداقل ۳۰ ماهه است، ساخته بشود و این مساله شدنی هم هست.»

از اولیایی سوال کردیم برخی معتقدند به جای ساخت ورزشگاه جدید بهتر است آزادی بازسازی شود. ایشان پاسخ داد: «من اعتقاد دارم ما نیاز داریم یک استادیوم با تکنولوژی مدرن بسازیم. اگر آزادی را بخواهیم تعمیر کنیم، هم آزادی را از دست می‌دهیم هم نمی‌توانیم یک استادیوم مدرن داشته باشیم. همانطور که مستحضر هستید زیربنای آزادی متعلق به ۵۰ سال قبل است. البته درست است که آخرین کارشناسی فنی را آقای دکتر قالیباف که پروفسور بتن و استاد دانشگاه هستند، انجام دادند. در زمان آقای سلطانی‌فر آخرین آزمایش را ایشان در مورد مقاومت بتن آنجا انجام دادند و تایید کردند که زیرساختش مشکلی ندارد. پس به استناد نظر ایشان آنجا مشکلی ندارد! ولی من اعتقاد دارم حالا که قرار است بسازیم دیگر وصله پینه نکنیم. یک استادیوم مدرن با تکنولوژی روز بسازیم. زمینش هم هست و می‌شود آنجا ساخت.

از آنجایی که در معماری‌های جدید استادیوم‌ها به قرار گرفتن ورزشگاه در دل شهر و میان مردم توجه ویژه‌ای می‌شود از رییس سابق تربیت‌بدنی استان قم پرسیدیم که ایده ساختن ورزشگاه بین تهران و قم چقدر می‌تواند موفق باشد. اولیایی در این رابطه اظهار داشت: «این حرفی که شما می‌زنید در کشورهای توسعه‌یافته درست است. ولی ما چون بیشتر مسائل را با دید جمعیتی و امنیتی می‌بینیم، نمی‌توانیم این شرایط را داشته باشیم. ما از ۳۰ سال پیش استادیوم شیرودی را تعطیل کردیم. اجازه حضور جمعیت ۵ هزار نفری هم در آنجا نمی‌دهیم. چون زیرساخت‌های ما از قبل برای حضور جمعیت بالا در شهر فراهم نیست لذا اینکه استادیوم داخل شهر ساخته شود وجود ندارد یا بسیار سخت است. استادیوم آژاکس آمستردام دو تا ایستگاه مترو دارد که یکی مال آژاکس است و دیگری مال فاینورد. در دو طرف قرار دارند. یعنی هواداران مستقلا این امکان را دارند که با مترو بیایند و در استادیوم مورد نظر پیاده شوند. یعنی زیرساخت‌ها از قبل دیده شده است. استادیوم بارسلونا در کاتالونیا هم همین‌طور؛ زیرساخت‌ها از قبل فراهم است برای ورود و خروج جمعیت. منتها شهرسازی ما جوری است که برای این کارها زیرساخت ندارد و جمعیت ما هم جمعیت زیادی است و هواداران زیادی به استادیوم می‌آیند، من از اینکه استادیوم وسط شهر ساخته شود خوشحال می‌شوم اما می‌دانم که امکانش فراهم نیست.

اخبار مرتبط:
علی کریمی: در هر لیگی جز ایران بدرخشید دیده می‌شوید
علی کریمی: در هر لیگی جز ایران بدرخشید دیده می‌شوید

بازیکن اسبق استقلال در خصوص اینکه آیا حضور در ترکیه برای بازیکنان ایرانی پیشرفت محسوب می‌شود یا خیر گفت: بستگی به خود بازیکن دارد. اینکه خودش می‌تواند در این شرایط بدرخشد یا خیر. به طور مثال اگر تصور کنید لیگ هلند خوب باشد این‌گونه نیست. آن‌جا چند تیم خوب دارند و جز آن تیم‌ها، دیگر تیم‌ها سطح پایینی دارند. یا به طور مثال در پرتغال اینگونه نیست. برای بازیکنان ایرانی و پیشرفت‌شان لیگ ترکیه مقصد خوبی است. شرایط جوری است که دیگر در لیگ ایران دیده نمی‌شوید و می‌توان گفت در هر لیگی جز ایران بدرخشید دیده می‌شوید.

پاسخ جوانمردانه بازیکن استقلال به یک هوادار در بازی روزگذشته I ببینید
پاسخ جوانمردانه بازیکن استقلال به یک هوادار در بازی روزگذشته I ببینید

ابوالفضل جلالی بازیکن استقلال در پایان بازی مقابل فولاد به درخواست جالب یک هوادار پاسخ مثبت داد.

نکونام: همه کار می‌کنند که استقلال نتیجه نگیرید / تمام بازیکنان این فصل را برای فصل بعد هَم می‌خواهم
نکونام: همه کار می‌کنند که استقلال نتیجه نگیرید / تمام بازیکنان این فصل را برای فصل بعد هَم می‌خواهم

سرمربی تیم فوتبال استقلال با ابراز خرسندی از پیروزی تیمش برابر فولاد خوزستان و بازگشت به صدر جدول گفت: در شرایطی حساسی که داریم گرفتن این سه امتیاز برای ما اهمیت زیادی داشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است