کد خبر : 260709
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۳ - 14:59
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

محسن میردامادی: می‌خواهند دانشگاه را به پادگان تبدیل کنند/ دانشجو سرباز نیست که اطاعت کند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: علاوه بر برخورد با اساتید که زیبنده نیست تزریق چند هزار نیروی خودی به عنوان کادر علمی جدید به دانشگاه‌هاست که جایگزین آن نیروهای پاکسازی‌شده هستند. اینکه این کار با چه هدفی انجام می‌شود، طبعاً هدف مورد نظر طراحان و مجریان این اقدامات به زعم خودشان ساکت کردن دانشگاه است. بانیان این رویکرد طبعاً این را می‌خواهند و تجربه‌های گذشته نشان داده چنین چیزی محقق نمی‌شود.

محسن میردامادی: می‌خواهند دانشگاه را به پادگان تبدیل کنند/ دانشجو سرباز نیست که اطاعت کند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جماران نوشت: محسن میردامادی فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره اخراج سریالی اساتید از دانشگاه ها گفت: اقداماتی که در دانشگاه‌ها در جریان است به نظر می‌رسد یک کار برنامه‌ریزی شده است و عملاً یک پکیج به شمار می آید که اگر عنوانی بخواهیم برای آن بگذاریم یک «انقلاب فرهنگی جدید» است که بخشی از آن برخورد با استادان است، ولی بخش‌های دیگر برخورد با دانشجویان و امنیتی کردن دانشگاه و نقش محوری است که حراست‌ها در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه پیدا می‌کنند. البته این بخش استادان نیز مهم است.

وی ادامه داد: این تجربه را در اوایل انقلاب داشتیم که به «انقلاب فرهنگی» معروف شد و بسیاری از اساتید برجسته و معتبر از دانشگاه‌ها پاکسازی شدند و مدتی گذشت تا مسئولین و دست‌اندرکاران متوجه شدند کار اشتباهی انجام شده است و تعداد از اساتیدی که بودند و یا حاضر به برگشت به دانشگاه بودند دعوت به همکاری مجدد شدند و در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شدند. ولی بسیاری از آنها به دانشگاه برنگشتند و بسیاری در دانشگاه‌های معتبر خارجی مشغول به تدریس و تحقیق شدند.

میردامادی اظهار کرد: حاصل آن کاری که در آن زمان شد عملاً یک سکته علمی در دانشگاه‌ها بود. من در آن زمان چون تازه فارغ‌التحصیل شده بودم تعدادی از اساتید را می‌شناختم که در رشته خود از بهترین اساتید کشور بودند، ولی متأسفانه کنار گذاشته شدند. کاری که الان انجام می‌شود تکرار آن اشتباه و فاجعه علمی است که آثار زیان‌بار آن بعدها خود را نشان می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: این کار یکبار هم در دولت آقای احمدی‌نژاد رخ داد که برخورد با بخشی از اساتید و بورسیه‌های چند هزار نفری بود که برای تزریق به دانشگاه‌ها طراحی شده بود. آنچه که الان دیده می‌شود شدیدتر از دوره احمدی‌نژاد و تکمیل برنامه آن زمان است

وی افزود: علاوه بر برخورد با اساتید که زیبنده نیست تزریق چند هزار نیروی خودی به عنوان کادر علمی جدید به دانشگاه‌هاست که جایگزین آن نیروهای پاکسازی‌شده هستند. اینکه این کار با چه هدفی انجام می‌شود، طبعاً هدف مورد نظر طراحان و مجریان این اقدامات به زعم خودشان ساکت کردن دانشگاه است. بانیان این رویکرد طبعاً این را می‌خواهند و تجربه‌های گذشته نشان داده چنین چیزی محقق نمی‌شود.

نماینده دوره ششم مجلس اضافه کرد: ممکن است افت و خیز داشته باشد، ولی آن چیزی که آنها می‌خواهند بدست نخواهد آمد. دلیل این است کسانی که این نگاه را دارند و این اقدامات را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند، توجه ندارند دانشگاه بخش مهمی از جامعه است. البته بخشی که عملا مرکز تجمع و تمرکز نخبگان و تحصیل‌کردگان کشور است که طبیعتاً آگاهی بیشتری نسبت به بقیه بخش‌های جامعه دارند و اینکه اگر اعتراضی در دانشگاه صورت می‌گیرد عملاً متاثر و به دلیل عواملی که در جامعه و در دانشگاه نمود پیدا می‌کند.

میردامادی اظهار کرد: دلیل اصلی اعتراضات مسائل آشکار یا نهفته‌ای که در جامعه وجود دارد. عملاً آن بیماری در جامعه و عفونت حاصل از آن بیماری است که تب و لرز آن به دانشگاه نیز می‌رسد و دانشگاه را متأثر از خود می‌کند. تا زمانی که با آن علت اصلی که نارضایتی گسترده در جامعه است برخورد نشود و تا زمانی که علت اصلی وجود دارد، این پیامد نیز وجود دارد و برطرف شدنی نیست. مگر اینکه دانشگاه را کاری کند که تبدیل به پادگانی شود که یک مشت سرباز و فرمانده در آن هستند و فرماندهان دستور دهند و سربازان اطاعت می‌کنند. دانشگاه اینطور نیست.

وی گفت: اگر قرار باشد دانشگاه مرکز علمی باشد نمی‌توانند افرادی که در دانشگاه هستند نسبت به پیرامون خود بی‌تفاوت باشند. تا زمانی که آن علت وجود دارد، این امر هم وجود دارد. متأسفانه مسئولین و دولت فعلی اصلاً توجهی به علت ندارند و هیچ کاری در جهت جلب رضایتمندی مردم و حل مشکلات آنها ندارند.

میردامادی تصریح کرد: طبیعتاً وقتی مشکلات را حل نمی‌کنند نارضایتی ها و لرزه‌های حاصل از آن بیشتر می‌شود. این مشکل است که به اصل و علت نمی‌پردازند و به معلول و شاخه‌ها پرداخته می‌شود. حاصل این امر آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است. متأسفانه عملاً حذف تعداد قابل توجهی از عالمان و برجستگان علمی از دانشگاه‌ها رخ داده و در مقابل شاهد تزریق افرادی هستیم که فاقد بنیه علمی هستند. وقتی دانشگاه به لحاظ علمی تضعیف شود، به تبع آن دانش‌آموختگانی که در آینده از دانشگاه‌ها ضعیف با بنیه علمی ضعیف خارج شوند، دانش‌آموختگانی خواهند بود که قابلیت علمی قبل را ندارند و می‌خواهند اداره کشور را در دست بگیرند. نداشتن قابلیت‌های علمی لازم باعث می‌شود اداره کشور دچار کمبودها و مشکلات بیشتری باشد.

اخبار مرتبط:
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است

از خاطرم نرفته که در زمان تشییع سردار بزرگ قاسم سلیمانی چه حال و هوایی در کشور محقق شده بود، چه تحبیب قلوبی شکل گرفته بود، چه بخش‌هایی از جامعه و چه شخصیت‌هایی (که می‌توان آنها را در صف منتقدان نظام و اپوزیسیون قرار داد) به تشییع جنازه رفتند، اما ماجرای هواپیمای اوکراینی که من آن را با واقعه چرنوبیل در شوروی تشبیه کردم به سرعت همه آن سرمایه و اعتبار به دست آمده را تا حد زیادی منکوب کرد و حسرت بزرگی را برای علاقه‌مندان ایران باقی گذارد. در نقطه مقابل شادمانی، فرح و دست‌افشانی را به دشمنان کشور هدیه داد.

ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند
ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد، آنها چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات
بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات

بر اساس جداول منتشرشده از بودجه ۱۴۰۳ بودجه پیشنهادی دولت برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان است. این رقم در لایحه بودجه سال گذشته، ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که افزایش بیش از ۳ برابری را تجربه کرده است. البته در همان سال نیز مجلس از رقم پیشنهادی دولت فراتر رفت و بودجه ۲۶۸ میلیارد تومانی برای این موسسه تصویب کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است