کد خبر : 260327
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ - 16:53
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

طالبان با دوربین‌های مداربستهِ چینی خانه‌های مَردم را دید می‌زند/ شهروند ساکن کابل: نگران حریم خصوصی خانواده‌ام هَستم

وزارت کشور طالبان به رهبری سراج الدین حقانی، در روز‌های اخیر اعلام کرده که ۶۲ هزار دوربین مداربسته در نقاط مختلف شهر کابل نصب کرده است. سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، طرح طالبان برای نصب هزاران دوربین مداربسته در کابل در کابل را مشابه طرح اسرائیل برای سرکوب فلسطینی‌ها در «سرزمین‌های اشغالی» دانسته است.

طالبان با دوربین‌های مداربستهِ چینی خانه‌های مَردم را دید می‌زند/ شهروند ساکن کابل: نگران حریم خصوصی خانواده‌ام هَستم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شفقنا نوشت: وزارت کشور طالبان به رهبری سراج الدین حقانی، در روز‌های اخیر اعلام کرده که ۶۲ هزار دوربین مداربسته در نقاط مختلف شهر کابل نصب کرده است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت کشور طالبان در یک نوار تصویری که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، گفت که این دوربین‌ها «برای تأمین امنیت» و «در مکان‌های مزدحم» شهر کابل نصب شده است.

سخنگوی وزارت کشور طالبان با تأکید بر تأمین امنیت، گفت که به زودی شمار این دوربین‌ها در تمام نقاظ شهر کابل افزایش خواهد یافت.

این وزارت همچنین گفته است که سیستم نظارتی با استفاده از دوربین‌های مدار بسته، در جلوگیری از جرایم جنایی بسیار مؤثر است و به زودی در سایر شهر‌های افغانستان نیز چنین سیستم‌هایی را راه اندازی خواهد کرد.

وزارت کشور طالبان پیش از این اعلام کرده بود که دوربین‌های مداربسته در شهر کابل، پایتخت، و سایر شهر‌های افغانستان را به کمک شرکت چینی هواوی نصب می‌کند.

بر اساس اعلامیه وزارت کشور طالبان، نمایندگان این شرکت گفته اند که متعهد به کار در زیر حاکمیت طالبان هستند و از «تعامل خوب» با این گروه ابراز خرسندی کرده است.

نگرانی شهروندان از چیست؟

طالبان اعلام کرده که این دوربین‌ها «برای تأمین امنیت» و «جلوگیری از جرایم جنایی» در مکان‌های «مزدحم شهر کابل» نصب شده است.

اما اکنون دوربین‌های مداربسته نه تنها در جاده‌های اصلی و مکان‌های مزدحم کابل نصب شده است، بلکه در پس کوچه‌ها و درون خانه‌های شهروندان نیز نصب شده است.

در یکی از کوچه‌های کابل در هر پنجاه متری شاهد نصب دوربین‌های مداربسته بوده است. این دوربین‌ها در این کوچه، مشرف بر فضای عمومی کوچه و دروازه‌های خانه‌های داخل این کوچه نصب شده است.

شماری از ساکنان کابل در نقاط مختلف این شهر، از نصب دوربین‌های مداربسته توسط طالبان در کوچه‌ها و مشرف بر خانه‌های شان، ابراز نگرانی کرده است.

ناظر حسین، یکی از ساکنان کابل می‌گوید که در اطراف خانه او از سه نقطه دوربین مداربسته توسط طالبان نصب شده است و اکنون او نه تنها احساس امنیت نمی‌کند، بلکه «احساس ترس» دارد.

او می‌گوید: «دوربین‌ها طوری نصب شده که حتی پنجره‌ها و داخل حیاط خانه ام را تحت نظارت دارند. من حالا حتی در خانه خود راحت بوده نمی‌توانم. نگران حریم خصوصی خود و خانواده خود هستم.»

شرف الدین، یکی دیگر از ساکنان کابل نیز می‌گوید که «طالبان از این دوربین‌ها برای جاسوسی از مردم استفاده خواهند کرد. طالبان به هیچ قانونی پابند نیستند، هیچ اصول اخلاقی برای آن‌ها مهم نیست. پس ما نگران هستیم. نگران حریم خصوصی خود و خانواده خود.»

او افزود که «نصب دوربین بر دروازه خانه‌های شخصی شهروندان از سوی طالبان «هیچ منظوری» بجز جاسوسی از شهروندان و «سرکوب بیشتر» آن‌ها ندارد.

وزارت کشور طالبان اعلام کرده است که تا اکنون شماری از افراد را با استفاده از دوربین‌های مداربسته‌ای که در سطح شهر کابل نصب شده است بازداشت کرده اند.

شهروندان می‌گویند که طالبان با نصب چنین دوربین هایی، مخالفان سیاسی، فرهنگی و نظامی خود را بیشتر رصد می‌کنند و برای «سرکوب» مردم از آن استفاده خواهند کرد.

طرح اسرائیلی طالبان

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، طرح طالبان برای نصب هزاران دوربین مداربسته در کابل در کابل را مشابه طرح اسرائیل برای سرکوب فلسطینی‌ها در «سرزمین‌های اشغالی» دانسته است.

این نهاد در بیانیه‌ای گفته است که اقدام وزارت کشور طالبان تحت کنترل سراج الدین حقانی، نگرانی از نقض حریم خصوصی افراد و ایجاد یک دستگاه کنترل جمعی در افغانستان را افزایش می‌دهد.

مت محمودی، محقق و مشاور سازمان عفو بین‌الملل در امور هوش مصنوعی و حقوق بشر گفته است که «اجرای چنین سیستم گسترده نظارت جمعی به بهانه امنیت ملی روش طالبان برای ادامه سیاست‌های ظالمانه نقض حقوق اساسی مرم، به ویژه حقوق زنان افغانستان در فضای عمومی است.»

او در بیانیه‌ای افزوده که در صورت نصب این دوربین‌ها یک دستگاه نظارتی جمعی تشکیل می‌شود و حقوق حریم خصوصی و آزادی تجمع و بیان را «که از زمان به قدرت رسیدن طالبان مورد حمله بی‌سابقه‌ای قرار گرفته» را از بین می‌برد.

این سازمان قبلاً نیز نحوه استفاده اسرائیل از فناوری تشخیص چهره برای تداوم تسلط بر فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و استفاده از هزاران دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص چهره را در سراسر شهر نیویورک مستند کرده است.

هرچند که طالبان تأکید می‌کنند که این دوربین‌ها را برای تأمین امنیت نصب کرده اند و نه تجسس از شهروندان، اما با توجه به سیاست سرکوب این گروه علیه شهروندان و مردم افغانستان در دو سال اخیر، نگرانی‌ها از نصب هزاران دوربین مداربسته در شهر کابل، رو به افزایش ست.

اخبار مرتبط:
وزیرخارجه اسرائیل خطاب به اردوغان: بهتر است سریال های ترکی نگاه کنی!
وزیرخارجه اسرائیل خطاب به اردوغان: بهتر است سریال های ترکی نگاه کنی!

یسرائیل کاتز نوشت: اردوغان، بهتر است به تماشای سریال‌های ترکی ادامه دهی و فقط رویاپردازی کنی.

جزییاتی تازه از گورهای جمعی بیمارستان ناصر در غزه / کشف اجسادی با شکم‌های پاره و دست‌های بسته I بخوانید
جزییاتی تازه از گورهای جمعی بیمارستان ناصر در غزه / کشف اجسادی با شکم‌های پاره و دست‌های بسته I بخوانید

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است.نیروهای امدادرسانی می‌گویند: آنها اجسادی را با دستان بسته، شکم باز شده و بخیه زده پیدا کردند که با روش‌های معمول بخیه زدن زخم‌ها در نوار غزه مغایرت دارد و این موضوع شبهه‌هایی را در مورد سرقت برخی از اعضای بدن انسان ایجاد می‌کند.

بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود

رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است